Länsimetro

Olikohan aika laittaa tämä ketju kiinni ja siirtyä keskustelemaan Metrot -osioon tai Kivenlahden metron ketjuun? Tämä saattaa olla helposti koko foorumin pisin ketju ja sellaisena lähes käyttökelvoton.

Tähän valtavaan viestimassaan on varmasti hautautunut kaikenlaista mielenkiintoista. Siinä olisi iso uroteko tehtäväksi, jos joku jaksaisi ja ennen kaikkea ehtisi perata tämän ketjun läpi ja nostaa sieltä keskustelun helmet.
 
Waudzi, tämä arkistojen aarre on kyllä tänä vuonna ehdottomasti hauskimpia ja huvittavimpia nähtyjä komedia/propaganda-sekoiluja!!!

Sillä tämä YYA-vuosien ja KekkoSlovakian aikana tehty raina on ilmiselvästi käsikirjoitettu ja ohjattu Moskovan Filmikoulusta saatujen parhaiden propagandakäännytysoppien mukaisesti, ja varmaankin tämä dokumentti on 1980-luvulla voittanut lukuisia palkintoja mm. Tallinnan, Vilnan, Varsovan, Leningradin, Itä-Berliinin, Prahan, Budapestin ym. mainoselokuvafestivaaleilla.

Sillä totta tosiaan: ”Metro Tulee Ja Metro Pelastaa !!!”

T...B.

Kyllähän tämä sama propagandameininki on nähtävissä tässä Kruunusiltojen raitiovaunuvideossakin: hanke, jossa pelkästään myönteisiä puolia - superlatiiveissä löytyy. Onko tämä sitten jonkun New Yorkilaisen mainostoimiston tuote.

https://www.youtube.com/watch?v=OHpMSUnc_Ok

---------- Viestit yhdistetty klo 21:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:19 ----------

Näinhän se on. .... Metrohan ei ole joukkoliikennehanke, sen ovat espoolaispoliitikotkin ymmärtäneet, ja hyvä että ovat. Mutta se, että piti kalleimmalla mahdollisella tavalla tehdä jotain, joka huonontaa joukkoliikennettä – ja sitten vielä maksattaa se veronmaksajilla niin, että hyötyjät saavat hyödyn ilmaiseksi.

Toisaalta voi ajatella niinkin, että kalliit oppirahat on nyt maksettu. Metroa ei enää lisää tule, eihän Kaukoidän metroakaan tunnuta millään saavan järkevänhintaiseksi vaikka sitä miten on laskettu, ja Helsinki keskittyy laadukkaisiin raitiotieihin.

En ymmärrä, mitä se metro on, jos ei joukkoliikennehanke. Metron rakentamisestahan ei liikaa ole Suomessa kokemusta, mikä sitten näkyi tietenkin vaikeuksina rakentamisessa ja pieleen mennessä hinta-arviossa. Mutta viivästyneenä ja kalliina pitkällä tähtäyksellä joka tapauksessa järkeva ja kannattava hanke. Toisin kuin Kruunusiltojen raitiotie Metro sitäpaitsi kuljettaa nopeammin ja varmemmin suurempia matkustajamääriä.

Ei ole kokemusta raitiotien rakentamisesta meren yllekään, mikä sekin tulee aikanaan näkymään vaikeuksina ja hinta-arvion ylittymisenä. Metroa tulee Helsinkiin lisää. Todennäköisin linja Kampista Töölön ja Pasilan kautta lentoasemalle.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka paljon M200-junia oli eilen ajossa? Itse pyörin muutaman tunnin metrossa (piti vilkaista kaikki uudet asemat ja tuli ajettua molemmat linjat päästä päähän muutenkin) ja yhtään kakssatasta ei tullut vastaan. M100- ja M300-junia tuntui olevan aika tasan puolet ja puolet.
Ei niitä ollut yhtään lauantaina. Lisäksi oli niin, että kaikki ensimmäiset vuorot ajettiin M300:lla ja aamulla viiden minuutin vuorovälin aikaan niitä oli vielä hyvin suuri osa. Vasta vuorovälin tihetessä 3,5 minuuttiin M100:aa oli suunnilleen puolet.
 
Ei niitä ollut yhtään lauantaina. Lisäksi oli niin, että kaikki ensimmäiset vuorot ajettiin M300:lla ja aamulla viiden minuutin vuorovälin aikaan niitä oli vielä hyvin suuri osa. Vasta vuorovälin tihetessä 3,5 minuuttiin M100:aa oli suunnilleen puolet.
Kyllä vain oli lauantaina M200:sia ajossa, ainakin yksi, jonka kyydissä olin ja mahdollisesti näin toisenkin.
 
Miten ihmeessä Tapiolan asemalle on saatu survotuksi sellainen määrä liukuportaita kuin siellä oli? Niitä nimittäin tuntui olevan riittävästi joka suuntaan.

Tapiolassa pintaan pyrkiessä tuli tosiaan mieleen lentokentän aseman Tietotien sisäänkäynti: Porrasta portaan perään.

Matkustin itsekin tuolla 313:lla. Kuulutukset toimivat välillä Rautatientori-Lauttasaari. Lauttasaaren kuulutus tuli etuajassa, ja sitten näyttöihin tuli jo Koivusaari ennen Lauttasaareen saapumista ja kuulutukset loppuivat. Keilaniemen jälkeen näytöissä lukikin sitten Aalto-yliopisto pääteasema, suurin osa jatkoi silti matkaa Tapiolaan tästä huolimatta.

Koin saman ilmiön muistaakseni 318:ssa - tosin kuulutuksista en ole täysin varma, ne olivat niin hiljaisia. Tapiolassa junan näyttö näytti vain Tapiolaa, ei pääteasemaa eikä kääntöraidetta, ja arvioisin, että ainakin parikymmentä matkustajaa päätyi junan mukana kääntöraiteelle.
 
Kyllä vain oli lauantaina M200:sia ajossa, ainakin yksi, jonka kyydissä olin ja mahdollisesti näin toisenkin.
Sama käsitys minullekin siellä syntyi. Sankan väkijoukon takia monet kalustohavainnot jäivät osaksi hatariksi, mutta 200-sarjalaisten väri (sävy) on niin omanlaisensa, että kyllä sen pitäisi vanhoissakin silmissä erottua.

Kalustosta muita huomioita: Vanhin havaitsemani vaunupari oli 107+108, uusin juna taas 320 kaikkine neljine vaunuineen.
 
En ymmärrä, mitä se metro on, jos ei joukkoliikennehanke.
Toki metro on joukkoliikennehanke. Se on tunnelijuna, jolla on tarkoitus kuljettaa ihmisiä tietyn reitin varrella. Suomalaiselle metrohankkeelle on kuitenkin ominaista, että ihmisjoukkoja ei oikeastaan vielä hankepäätöksen aikaan ole tai ainakin hanke on täysin ylimitoitettu olemassa oleviin joukkoihin nähden. Ihmisjoukot luodaan itse hankkeella: rakennetaan metro pitkin peltoja ja rakennetaan pellot täyteen asuntoja. Toisin sanoen metro on ensisijaisesti maankäyttöhanke, toissijaisesti joukkoliikennehanke. Tähän on muutamia syitä, joista ylivoimaisesti merkittävin on Suomen olematon kiinteistövero: kunta ei pysty rahastamaan tuottamaansa maan arvonnousua kiinteistöverolla, vaan käytännössä ainoa keino on tonttikauppa. Siksi kunnan ei kannata toimillaan nostaa maan arvoa siellä, missä kiinteistöt ovat yksityisomistuksessa, vaan joukkoliikennettä rakennetaan mieluummin sinne, missä joukkoja ei vielä ole, mutta kunnan omistuksessa olevaa maata on.

Tästä on tietysti seurauksena haulikolla ammuttu yhdyskuntarakenne ja se, että joukkoliikenteen kehittäminen on laiminlyöty siellä, missä on joukkoja, mutta kiinteistöt yksityisomistuksessa, eli kantakaupungissa.

Metro sitäpaitsi kuljettaa nopeammin ja varmemmin suurempia matkustajamääriä.
Kyllä Kruunusillat tulevat parantamaan ja nopeuttamaan Laajasalossa asuvien joukkoliikennematkoja huomattavasti enemmän kuin mitä Länsimetro espoolaisten. Mutta maankäyttöhanke siltakin ensisijaisesti on. Ei sitä rakennettaisi, jos vastarannalla ei olisi rakentamiskelpoisia kaupungin maita.
 
Lisäksi oli niin, että kaikki ensimmäiset vuorot ajettiin M300:lla ja aamulla viiden minuutin vuorovälin aikaan niitä oli vielä hyvin suuri osa. Vasta vuorovälin tihetessä 3,5 minuuttiin M100:aa oli suunnilleen puolet.

Toinen lähtö Matinkylästä (eli noin 5.24) oli M100, taitaa olla kuvakin tästä, ainakin vaunu 142 oli mukana.
 
Ei niitä ollut yhtään lauantaina.

Kyllä 200-sarjaa oli lauantaina ajossa vähintään yksi juna. Keilaniemessä kuvasin lauantaina vaunun 213. Lisäksi muistan varmaksi ajaneeni Matinkylästä Helsingin suuntaan 200-sarjan metrolla (numeroa en muista).
 
Metrokuljettajat eivät ole kovin tyytyväisiä, kun automaattimetro-innostuksessa unohtuivat asianmukaiset WC-tilat länsimetron kääntöasemilta sekä ilmastointi junien ohjaamoista:
https://motiivilehti.fi/lehti/artikkeli/lansimetro-se-maksoi-miljardin-mutta-vessat-unohtuivat/
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201711242200556741_u0.shtml
(Tosin eikös tuon WC-ongelman voisi ratkaista poraamalla ohjaamon lattiaan riittävän suuri reikä ja asentamalla siihen sellainen perinteinen VR-junien käymälä, joka toimii luotettavasti ”kuin junan vessa”, joskin ko. laitettahan saa käyttää vain junan kulkiessa… ;) ).
 
... vaan joukkoliikennettä rakennetaan mieluummin sinne, missä joukkoja ei vielä ole, mutta kunnan omistuksessa olevaa maata on.

Tästä on tietysti seurauksena haulikolla ammuttu yhdyskuntarakenne ja se, että joukkoliikenteen kehittäminen on laiminlyöty siellä, missä on joukkoja, mutta kiinteistöt yksityisomistuksessa, eli kantakaupungissa.


Kyllä Kruunusillat tulevat parantamaan ja nopeuttamaan Laajasalossa asuvien joukkoliikennematkoja huomattavasti enemmän kuin mitä Länsimetro espoolaisten. Mutta maankäyttöhanke siltakin ensisijaisesti on. Ei sitä rakennettaisi, jos vastarannalla ei olisi rakentamiskelpoisia kaupungin maita.

On se nyt kumma kun Lauttasaaren, Tapiolan, Otaniemen ja Matinkylän työpaikka- ja asuntomääriä ei voi katsoa riittävän suureksi joukoksi metron jatkamiseen. Metron vastaiseen propagandaan kuuluu, että väärässä olemista ei myönnetä. Hinnan ylityksestä huolimatta ja orgasoinnin sähläämisestä huolimatta metron hyödyt pitkällä tähtäyksellä ovat kiistattomat. Mutta rakentamisessa meren päälle voi esiintyä vielä suurempia vaikeuksia, kun Länsimetron rakentamisessa.
 
Suomalaiselle metrohankkeelle on kuitenkin ominaista, että ihmisjoukkoja ei oikeastaan vielä hankepäätöksen aikaan ole tai ainakin hanke on täysin ylimitoitettu olemassa oleviin joukkoihin nähden. Ihmisjoukot luodaan itse hankkeella: rakennetaan metro pitkin peltoja ja rakennetaan pellot täyteen asuntoja. Toisin sanoen metro on ensisijaisesti maankäyttöhanke, toissijaisesti joukkoliikennehanke.
Tämä ei ole pelkästään suomalainen tapa vaan esim Tukholman metron osuudet keskikaupungin ulkopuolella on rakennettu samalla tavalla, ensin rakennettin metrolinjat, sitten lähiöt asemien ympärille. Samaa menettelytapaa on noudatettu myös monessa muussa Euroopan ja USA:n suurkaupungissa joihin metro on rakennettu vasta 2. maailmansodan jälkeen.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös