HS muistelee metron avajaisia vuonna 1982:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005452485.html
Alla ote vuoden 1982 päivittelystä. Tempora mutantur?
Tempora mutantur, nos et mutamur in illis. Niinpä niin. Vuonna 1982 olivat käytössä "työnimet" Kluuvi, Puotinharju sun muut, mutta liikenteen alkamishetkellä ne oli muutettu sellaisiksi kuin ne ovat nykyäänkin.
Mutta tämän päivän (18.11.2017) tunnelmiin tuo Hesarin jutussa oleva Karin piirros sopii hyvin. Korkkasin iltapäivällä M2:n (Mellunmäki-Tapiola). Tarkoitus oli mennä Matinkylään saakka, mutta olisi pitänyt vaihtaa junaa jo Itäkeskuksessa. Yritin Tapiolassa, mutta Matinkylään menevä juna oli niin täynnä, ettei enää sekaan sopinut. Niinpä jäin tutustumaan Tapiolan nykytarjontaan, kun edellisestä käynnistä sielläpäin tuli kuluneeksi pyöreitä. Tungos Tapiolan asemalla oli suunnilleen sama kuin Karin piirroksessa. Joku onneton yritti jopa polkupyörällä päästä jostakin jonnekin.
Miten ihmeessä Tapiolan asemalle on saatu survotuksi sellainen määrä liukuportaita kuin siellä oli? Niitä nimittäin tuntui olevan riittävästi joka suuntaan.
Mellunmäessä jäi lähdössä jäi vähän kaivelemaan, kun länsipään ylösmenevä liukuporras ei toiminut. Eipä sen puoleen: Kontulan metroaseman länsipäädyn alas menevä liukuporras on ollut rikki jo monta kuukautta, eikä korjausta vain kuulu. Missä lienee vika? Ja minne pitäisi lähettää palautetta? Olen kerran lähettänyt joskus elo-syyskuussa, mutta en ole saanut vastausta.
Tapiolassa tuntui olevan monia matkustajia, jotka olivat tulleet Matinkylästä ja kaipailivat sinne takaisin. Heitä ihmetytti Mellunmäestä tulleen junan saavuttua oleva teksti "Ei matkustajille" och samma på svenska. Ilo tuntui olevan suuri, kun tuon tekstin jälkeen ilmestyi tieto seuraavasta Matinkylän junasta (joka siis oli aivan turvoksissa).
Itäkeskuksessa kuulutetaan "Tämä juna jatkaa Mellunmäkeen/Vuosaareen", ja 300-sarjan junissa lisäksi "Juna Vuosaareen/Mellunmäkeen lähtee samalta raiteelta hetken kuluttua". Tapiolassa kuulutettin kylmästi "Juna menee kääntöraiteelle,olkaa hyvä ja poistukaa junasta". Ei siis mitään mainintaa siitä, että Matinkylään pääsee samalta raiteelta hetken kuluttua.