Länsimetro

Liityntäliikenne toimii nyt kolmatta päivää, vähän yllättäen ilman suurempia nurinoita. Ilmeisesti käyttäjät ovat pääosin ihan tyytyväisiä metroon ja liityntään. Ihan niin kuin idässäkin.

Nyt kun se varsinainen arki alkoi niin kovin hyvin ei aamuruuhka lähtenyt käyntiin https://www.lansivayla.fi/artikkeli...uuhka-ihan-sumpussa-ollaan-seisomapaikka-heti
https://www.lansivayla.fi/artikkeli...mukaaokseen-matkustajat-hermostuivat-kunnolla
 
Kävin kokeilemassa pätkän länsimetroa, ihan hyvin se toimi. Auto neljän tunnin kiekkopaikalle Koivusaaren aseman viereen, kunhan se asemapömpeli ensin löytyi, ja siitä sitten yksityisen metroaseman kautta keskustaan. Tai no, ei se ihan yksityinen ollut, oli siellä minun lisäkseni toinenkin matkustaja siellä asemalla. Sitä jäin miettimään, miksi kaikkien kolmen rullaportaan pitää olla käynnissä. Metrovaunussa oli Lauttasaaren ja Ruoholahden asemien välillä lisäkseni 7 henkeä. Jos sen junan neljä vaunua kuormittuivat tasaisesti, niin hyvin olisi väki mahtunut yhteen bussiinkin. Istumapaikoille.

Paluumatkalla olikin sitten ruuhkaisempaa, minun vaunussani oli lisäkseni 13 matkustajaa.
 
Siis laitevika ja turvalaitehäiriö. Ei kuulosta hyvältä. Kaiken kukkaraksi HSL:n suuren viisauden takia länsimetrolle ei ole vaihtoehtoa. Mikä jos liikenne pysähtyy kokonaan ? Metropropaganda saisi olla vähän hiljaisempi.
 
Samalla tavalla ne kaikki viat koskettavat itämetroakin. Koskaan siellä ei ole mitään sen suurempaa kaaosta tullut. Myrskyä vesilasissa, sanoisin.
 
Samalla tavalla ne kaikki viat koskettavat itämetroakin. Koskaan siellä ei ole mitään sen suurempaa kaaosta tullut. Myrskyä vesilasissa, sanoisin.

Lännen tilanne on siitä erilainen, että Itäkeskuksesta on metron kanssa päällekkäisiä matkustusmuotoja, kuten nopea h58 Sörnäisten alueelle asti. Länsimetron alueelta ne on kuitenkin saneerattu pois tehokkaasti. Esimerkiksi Matinkylästä Tapiolaan pääsee suoralla linjalla 111, mutta se kiertelee ja kaartelee lähestulkoon puolisen tuntia matkassa, joka metrolla hoituu alle kymmenessä.
 
Lännen tilanne on siitä erilainen, että Itäkeskuksesta on metron kanssa päällekkäisiä matkustusmuotoja, kuten nopea h58 Sörnäisten alueelle asti.

Valtaosa on menossa Sörkasta eteenpäin, joten se vaatii kuitenkin vaihtoa ratikkaan tai bussiin. Etelä-Espoosta taas pääsee bussilla junan varteen, josta pääsee suht nopeasti keskustaan. Mutta on toki lähtökohta aika erilainen.

Vaan nyt oli kuitenkin kyse viasta, joka ei lamauttanut metroa. Eikä sellaisia vikoja kovin usein tule muutenkaan. Itä-Helsinki on pitempiaikaisten katkosten (ainakin suunniteltujen sellaisten) aikana ollut korvausbussin varassa. Veikkaan, että samanlaiseen on varauduttu Etelä-Espoossakin.
 
Viimeksi muokattu:
Tänä aamuna Espoo sitten heräsikin poikkeusliikenteeseen, kun ei metroa saatu uudella osuudella kulkemaan...
 
Tänä aamuna Espoo sitten heräsikin poikkeusliikenteeseen, kun ei metroa saatu uudella osuudella kulkemaan...

Mistäs mahtaa olla kyse? Metro on kulkenut lännessä ilman sen ihmeellisempää melkein kaksi kuukautta ja juuri kun normaali arki alkaa liityntälinjaston kanssa, niin kahtena aamuna peräkkäin poksahtaa turvalaite. Ainoa ero on, että pääkaupunkiseudulla on vihdoinkin mennyt pakkasen puolelle, mutta ei sen pitäisi tunnelissa vaikuttaa.
 
Mistäs mahtaa olla kyse? Metro on kulkenut lännessä ilman sen ihmeellisempää melkein kaksi kuukautta ja juuri kun normaali arki alkaa liityntälinjaston kanssa, niin kahtena aamuna peräkkäin poksahtaa turvalaite. Ainoa ero on, että pääkaupunkiseudulla on vihdoinkin mennyt pakkasen puolelle, mutta ei sen pitäisi tunnelissa vaikuttaa.

Asetinlaitevika tietokoneessa https://www.lansivayla.fi/artikkeli/596678-tama-ongelma-aiheutti-metron-pysahtymisen-tanaan.
 
Länsimetron tähän saakka saamat kokemukset eivät ole kovin rohkaisevia. Suuri osa espoolaisista on ilmeisesti sinisilmäisesti niellyt kaunista metropropagandaa ja vasta muutamia viikkoja ennen liityntäliikenteen alkamista on oivallettu karua totuutta vaikka sitä olisi pitänyt aavistaa jo aikoja sitten. Itse metrossa ei ole sinänsä mitään vikaa, sen sijaan liian monessa järjestelyssä metroliikenteen yhteydessä. Tässä muutama esimerkki:

- Jopa kaksinkertaiset matka-ajat liityntäyhteyksistä ja lopullisesta määränpäästä riippuen.

- Metroliikenteen haavottuvaisuus häiriöiden sattuessa, varsinkin kun ottaa huomioon että vaihtoehtoisia reittejä Eteläespoosta Helsinkiin ei enää ole.

- Infrastruktuuri Matinkylässä ei kaikin puolin vastaa metroliikenteen ja sen lähialueen vaatimuksiin. Ison Omenan parkkihallin hidas puomisysteemi lisää sekin ajoittain ruuhkat ja autojonot Piispansillalla.

- Liityntäbussien pysäkit ja niiden sijainti Piispansillan länsipuolella ovat liikenneturvallisuuden kannalta osittain kyseenalaisia.

- Matinkylän aseman rullaportaat (kolme vierekkäin) liikkuvat aina vain samaan suuntaan, ylös- tai alaspäin, riippumatta siitä mihin valtaosa matkustajista liikkuu vaikka ne voidaan säätää tarpeen vaatiessa. Muista asemista en tiedä, mutta tyytymättömyyttä on kuulemma esiintynyt ainakin Tapiolassa.

Kun siihen vielä lisätään eilisen ja tämän päivän aamuruuhkaongelmat on paljon vielä korjattava ja parannettava ennenkuin ansaitaan matkustajien luottamusta.
 
- Matinkylän aseman rullaportaat (kolme vierekkäin) liikkuvat aina vain samaan suuntaan, ylös- tai alaspäin, riippumatta siitä mihin valtaosa matkustajista liikkuu vaikka ne voidaan säätää tarpeen vaatiessa. Muista asemista en tiedä, mutta tyytymättömyyttä on kuulemma esiintynyt ainakin Tapiolassa.

Perinteisestihän portaista kaksi kulkee ylöspäin ja yksi alas perusteena se, että metro syöttää matkustajia pulsseina, mutta asemalle saavutaan enemmän tasaisena virtana. Mutta kun metrojunat ovat lyhyitä ja kokonaisuuteen tulee maanalainen bussiasema, tällainen järjestely ei välttämättä ehkä olekaan paras mahdollinen. Olisiko tuossa oikeastaan tarvittu jo neljä rullaporrasta. Haasteenahan Matinkylän kohdalla on, että liityntäliikenteen tulisi vähentyä merkittävästi, kun Kivenlahden jatke avataan ja kun maan alle rakentaminen on kallista, niin mitoitukset on varmastikin jätetty mahdollisimman lähelle minimiä.
 
Matinkylän metroaseman liukuportaiden kulkusuunta vaihdetaan. Muutoksen jälkeen saapuvien ja lähtevien matkustajien kulku ei laituritasolla risteä kuten tähän asti.

Liityntäliikenteen alkamisen jälkeen Matinkylän aseman matkustajamäärät ovat osoittautuneet suuriksi, jonka vuoksi esimerkiksi liukuportaisiin joutuu jonkin aikaa jonottamaan. Liikkumisen helpottamiseksi metroaseman liukuportaiden kulkusuuntaa vaihdetaan, ja jatkossa liukuportaista vasemmanpuoleinen vie alas laituritasolle ja kaksi oikeanpuoleista laiturilta ylös lippuhallitasolle.

Matinkylän asemalle ohjautuu ruuhka-aikaan hyvin paljon ihmisiä. HKL pyytää matkustajilta kärsivällisyyttä metroon siirtyessään. Matkustajat voivat itse sujuvoittaa liikkumista siirtymällä asemalaiturilla ripeästi ovilta eteenpäin junan toiseen päähän.

Tulevina vuosina tilanne tulee helpottamaan, kun länsimetron jatke Kivenlahteen valmistuu. Osittaista parannusta on luvassa jo sitä aiemmin kun Matinkylän metroaseman toisen pään sisäänkäynti saadaan ympäristön rakennustöiden valmistuttua käyttöön.


Lue uutinen HKL:n sivuilta...

Jonkinlaista säätöä Matinkylän liukuporrasjärjestelyihin ollaan HKL:n tiedotteen mukaan tekemässä. Ihmettelen kyllä, miksi saapuvat ja lähtevät matkustajat on pantu kulkemaan ristikkäin alkujaankaan, kuten tiedote sanoo.
 
Länsimetron tähän saakka saamat kokemukset eivät ole kovin rohkaisevia. Suuri osa espoolaisista on ilmeisesti sinisilmäisesti niellyt kaunista metropropagandaa ja vasta muutamia viikkoja ennen liityntäliikenteen alkamista on oivallettu karua totuutta vaikka sitä olisi pitänyt aavistaa jo aikoja sitten. Itse metrossa ei ole sinänsä mitään vikaa, sen sijaan liian monessa järjestelyssä metroliikenteen yhteydessä. Tässä muutama esimerkki:.

Eikös ne sitten periaatteessa ole Espoon kaupungin ongelmia ;)

Ja lopettajaa se propaganda jne, latelu, jos käyttäisitte yhtä paljon aikaa ongelmien ratkaisuun ei meillä olisi ihmiskuntana ongelmia ollenkaan :D
 
Takaisin
Ylös