Tuon yhden HS:n jutun perusteella voi jo sanoa, että HSL on ongelma. Siellähän ollaan lausuntojen perusteella ihan pihalla kaupunkiliikenteestä.
En varsinaisesti ole väitteestäsi kovin eri mieltä, mutta en minä silti lähtisi haukkumaan Höseliä siitä, että länsimetro on pilannut Etelä-Espoon joukkoliikenteen. Eihän siltä ole missään vaiheessa kysytty metrosta yhtään mitään, se vaan on tehty koska niin On Sovittu, ja sitten on ilmoitetty Höselille, että kun meidän kaikki rahat meni nyt tähän metroon, niin tässä olis tällanen puolityhjä rahasäkki, hommatkaa sillä vähän busseja. Lopputuloksena on sitten umpisurkeaksi muuttunut bussiliikenne vieläpä niin, että metron vaikutus heijastuu pitkälle E-Espoon ulkopuolellekin heikentyneinä yhteyksinä.
Olen monesti sanonut, että länsimetro ei ole joukkoliikennehanke. Silläkin uhalla, että alan muistuttaa papukaijaa, sanon taas. Metro on saavuttanut kaikki tavoitteensa: tunneliveljet saivat louhittavaa ja rakennusliikkeet kivasti tontteja rakennettavaksi. Jos nyt sitten siinä sivussa muutama kymmenen tuhatta joukkoliikennematkaa menee pilalle, niin se on pikkuseikka.
Minua on aina ihmetyttänyt, miksi metrossa istumajärjestys on 2½ + 2½, kun vastaavan levyisissä lähijunissa se on 2 + 3?
Miksei, kun kerran voi. Kivempi se on istua väljässä M100-penkissä, kun ei tarvii olla kylki kyljessä naapurin kanssa. M300:ssa tätä luksusta ei tosin valitettavasti enää ole, millä varmaan ennakoidaan sitä, että metrossakin joutuu seisomaan. Helsingillä oli aikanaan maailman leveimmiksi kehutut metrovaunut, en tiedä onko ennätys enää voimassa.
Katuverkko ei tietenkään ole metron tai HSL:n ongelma...
Se on mitä suurimmassa määrin metron eli länsimetrohankkeen ongelma ja asia. Tosin tässä hankkeessa on pintaliikenneyhteyksien kustannukset piilotettu pois metron luvuista ja sijoitettu ne Espoon kaupungin budjettiin, kun taas samaan aikaan suunnitelluissa ja päätetyissä ratikkahankkeissa kaikki mahdolliset reitin varren asiat budjetoitiin ratikkahankkeen kuluihin.
Mutta toki on niin, ettei metro ole vain se tunneli maan alla. Olennainen osa hanketta ovat myös asemat ja yhteydet asemille: bussiterminaalit, kadut, raitit ja fillaritelineet. Jos nämä on suunniteltu väärin tai huonosti, niin siitä sopii moittia länsimetrohanketta.
Höseli tietysti jää taas väliinputoajaksi. Kai se joskus antaa lausuntoja liikenne- ja katusuunnitelmista, mutta ainakaan Helsingissä Höselin lausuntoihin ja aloitteisiin ei ole suhtauduttu kovinkaan kuulevalla korvalla. En mieti tässä niinkään metroa, vaan toiveita erilaisiksi bussikaistajärjestelyiksi ympäri kaupunkia. Toiveiksi ovat tuntuneet jäävän.