Jotain tuolla kyllä on pielessä. Kaveri matkustaa päivittäin Soukan eteläosista Arabiaan. Metro on kuulemma pidentänyt matkaa aamulla 30 min. Kun vähän epäilin, että ei kai niin paljon, niin vakuutti, että kyllä se sen 30 min on, vaikka vaihtojen määrä ei edes muutu, ainoana erona Kamppi vaihtunut Matinkyläksi.
Selitykseksi tuntuisi löytyvän se, että aiempi bussi ajoi suoraan Länsiväylälle ja siitä 90 km/h stadiin, kun nykyinen bussi ei mene motarille ollenkaan, vaan ajaa hitaasti nilkuttaen Matinkylään, missä on aamuisin tukkoinen ja hidas vaihto Otaniemen kautta koukkivaan, hitaaseen 70 km/h metroon.
Tämä 30min kuulosti jo niin uskomattomalta pidentymiseltä että aloin laskea matka-aikaa Soukasta Arabiaan. Reittiopas antaa nykyään kokonaismatka-ajaksi n. 1h 8min. Bussi 143(Soukankuja)> Matinkylä(M)> Metro(M1)> Hakaniemi(M)> bussi 71/B> Arabia.
Bussin 143 matka-aika Soukasta Kaitaantien ja Suomenlahdentien kautta Matinkylän metroasemalle on 14 min. kun taas linjan 145 vastaava aika Soukasta suoraan Länsiväylää Matinkylän asemalle on 12 min. Eli ei ole juurikaan eroa kumpaa reittiä Matinkylään ajetaan (ainakaan teoriassa)
Aiemmin kun linjat 143 ja 145 ajoivat suoraan Kampin terminaaliin, matka-aika Soukasta Kamppiin oli ruuhka-aikaan n. 25-30 min. Reittiopas antaa nykyään matka-ajaksi Kampista Arabiaan 21 min. M1/M2(Kamppi)>Hakaniemi(M)> bussi 71/B> Arabia. Kokonaismatka-ajaksi olisi siis tullut 46-51 min.
Ei matka-aika nyt siis ihan 30 minuuttia pidentynyt mutta kyllä tuollainen 20 minuuttiakin on jo paljon kun ottaa huomioon että se "bussiliityntämatka" on lyhentynyt ja metron piti nopeuttaa matkustamista kun ei tarvitse enää Kampissa vaihtaa. Ainakin tämä tapaus osoittaa ettei liitynnän siirtyminen Matinkylään nopeuttanut matkaa lainkaan vaan päinvastoin kasvatti sitä reilusti.
Nyt esimerkiksi juuri Soukassa ja Kivenlahdessa asuvat joutuvat kärsimään pidentyneistä matka-ajoista vielä vuosikausia ennen kuin metron jatke valmistuu arviolta 2022.