Länsimetro

Jotain tuolla kyllä on pielessä. Kaveri matkustaa päivittäin Soukan eteläosista Arabiaan. Metro on kuulemma pidentänyt matkaa aamulla 30 min. Kun vähän epäilin, että ei kai niin paljon, niin vakuutti, että kyllä se sen 30 min on, vaikka vaihtojen määrä ei edes muutu, ainoana erona Kamppi vaihtunut Matinkyläksi.

Selitykseksi tuntuisi löytyvän se, että aiempi bussi ajoi suoraan Länsiväylälle ja siitä 90 km/h stadiin, kun nykyinen bussi ei mene motarille ollenkaan, vaan ajaa hitaasti nilkuttaen Matinkylään, missä on aamuisin tukkoinen ja hidas vaihto Otaniemen kautta koukkivaan, hitaaseen 70 km/h metroon.

Tämä 30min kuulosti jo niin uskomattomalta pidentymiseltä että aloin laskea matka-aikaa Soukasta Arabiaan. Reittiopas antaa nykyään kokonaismatka-ajaksi n. 1h 8min. Bussi 143(Soukankuja)> Matinkylä(M)> Metro(M1)> Hakaniemi(M)> bussi 71/B> Arabia.
Bussin 143 matka-aika Soukasta Kaitaantien ja Suomenlahdentien kautta Matinkylän metroasemalle on 14 min. kun taas linjan 145 vastaava aika Soukasta suoraan Länsiväylää Matinkylän asemalle on 12 min. Eli ei ole juurikaan eroa kumpaa reittiä Matinkylään ajetaan (ainakaan teoriassa)

Aiemmin kun linjat 143 ja 145 ajoivat suoraan Kampin terminaaliin, matka-aika Soukasta Kamppiin oli ruuhka-aikaan n. 25-30 min. Reittiopas antaa nykyään matka-ajaksi Kampista Arabiaan 21 min. M1/M2(Kamppi)>Hakaniemi(M)> bussi 71/B> Arabia. Kokonaismatka-ajaksi olisi siis tullut 46-51 min.

Ei matka-aika nyt siis ihan 30 minuuttia pidentynyt mutta kyllä tuollainen 20 minuuttiakin on jo paljon kun ottaa huomioon että se "bussiliityntämatka" on lyhentynyt ja metron piti nopeuttaa matkustamista kun ei tarvitse enää Kampissa vaihtaa. Ainakin tämä tapaus osoittaa ettei liitynnän siirtyminen Matinkylään nopeuttanut matkaa lainkaan vaan päinvastoin kasvatti sitä reilusti.
Nyt esimerkiksi juuri Soukassa ja Kivenlahdessa asuvat joutuvat kärsimään pidentyneistä matka-ajoista vielä vuosikausia ennen kuin metron jatke valmistuu arviolta 2022.
 
Tämä 30min kuulosti jo niin uskomattomalta pidentymiseltä että aloin laskea matka-aikaa Soukasta Arabiaan.

Minustakin se kuulosti paljolta varsinkin kun vaihtojen määrä ei muuttunut. Mutta jos reittiopaskin tunnustaa tuon 20 min, ja siihen lisätään päälle Matinkylän bussiterminaalin ruuhkautuminen, josta reittiopas ei tiedä; tukkoiset kulkuväylät bussista metroon, joista reittipas ei tiedä; aamuruuhkaisen, yksipäisen metroaseman, josta reittiopas ei myöskään tiedä ja edellisten seurauksena satunnaisen saapumisen metroasemalle, jolloin todellinen odotusaika laiturilla voi olla mitä vaan, niin kyllä siinä tuo 30 min voidaan hyvinkin saavuttaa. Kiitos kun laskit auki!

Mielenkiintoista tässä on se, että vaikka Arabia sinänsä on määränpäänä epätavallisemmasta päästä, niin se ei muuta kokonaistulosta mihinkään – lopputulos olisi sama, vaikka määränpää olisi keskustassa tai Hakaniemessä. Loppumatkahan sujuu kuten ennenkin.
 
Matinkylän aamun ruuhkapiikit ovat nyt niin kovia, että tulee mieleen ovatko liityntäbussit varmasti riittävän hyvin synkronoitu ja syöttävät matkustajia asemalle riittävän tasaisesti. Ideaalitilanteessa liityntäbussiliikenne ja kävelijät muodostavat jokaiselle metrovuorolle aika samankokoisen kuorman. Nyt kun liityntä on vasta laitettu on pystyyn on varsin mahdollista, että jotkut liityntäbussilinjat kuormittavat jotain Matinkylän metrovuoroja yli ja joinain minuutteina liukuportaita liikaa ja välillä on hyvinkin tilaa. Jos kuormitusta saadaan tasattua, ruuhkapiikit lievenevät.

Tuo varmasti selittää ongelmia osaltaan. Mä olen Leppävaaran asemalle ajanut busseja ja huomannut, että tyypillinen myöhästyminen päätepysäkille saavuttaessa on 4-8 min, jolloin reittioppaan tarjoamat junavaihdot ei välttämättä toteudu. Parhaimmillaan tuo on mennyt vielä siten, että autoa on seisotettu Järvenperässä ajantasauspysäkillä pari minuuttia ja sitten isosta matkustajamäärästä ja ruuhkaisesta Viherlaaksontiestä johtuen päätepysäkillä ollaan juuri sopivasti myöhässä junavaihdosta.

Omaan kokemukseen perustuen ajoaikojen hajonta ihan normaaliolosuhteissa hsl-bussiliikenteessä on linjasta riippuen noin 5-10 min, joten on selvää, että liityntäliikenteessä junien kuormitus jakaantuu epätasaisesti. Bussiliikenteen luotettavuuden parantamiseen kannattaisikin panostaa jatkossa nykyistä enemmän.
 
Tuossa esimerkissä näkyy yksi Reittioppaan valuvioista. Usein se panee vaihtamaan ensimmäisellä mahdollisella pysäkillä (tässä Hakaniemi) silloinkin, kun olisi järkevää vaihtaa viimeisessä mahdollisessa kohdassa (Sörnäinen). Tässä ei ehkä ole suurta eroa, mutta esim vaihdot kehäradan ja linjan 565 välillä kannattaa maalaisjärjenkin perusteella tehdä Myyrmäessä eikä Martinlaaksossa. Usein säästää yhden junavuorot, kun ei tottele reittiopasta...
 
Jotain tuolla kyllä on pielessä. Kaveri matkustaa päivittäin Soukan eteläosista Arabiaan. Metro on kuulemma pidentänyt matkaa aamulla 30 min. Kun vähän epäilin, että ei kai niin paljon, niin vakuutti, että kyllä se sen 30 min on, vaikka vaihtojen määrä ei edes muutu, ainoana erona Kamppi vaihtunut Matinkyläksi.

Selitykseksi tuntuisi löytyvän se, että aiempi bussi ajoi suoraan Länsiväylälle ja siitä 90 km/h stadiin, kun nykyinen bussi ei mene motarille ollenkaan, vaan ajaa hitaasti nilkuttaen Matinkylään, missä on aamuisin tukkoinen ja hidas vaihto Otaniemen kautta koukkivaan, hitaaseen 70 km/h metroon.

Olen ihmetellyt miksi länsimetron junilta kestää matka niin kauan kuin kestää. Silloin kun metroa vielä rakennettiin luvattiin jotain 15 minuuttia Matinkylästä Kamppiin, nyt ei taida 20 minuuttiakaan alittua. Mikä meni pieleen? Ja miksi metrojuna ei voi kulkea esim pidempiä asemavälejä edes 80 km/h?

t. Rainer
 
Tuossa esimerkissä näkyy yksi Reittioppaan valuvioista. Usein se panee vaihtamaan ensimmäisellä mahdollisella pysäkillä (tässä Hakaniemi) silloinkin, kun olisi järkevää vaihtaa viimeisessä mahdollisessa kohdassa (Sörnäinen).

Linjojen 71 - 79N pysäkki Sörnäisissä on sen verran kaukana metrolaiturista, että kävelymatka on moninkertainen Hakaniemeen verrattuna. Eli vaikka metro kulkeekin bussia nopeammin Hakaniemestä Sörnäisiin, niin sen ajan häviää kuitenkin kävelyyn. Lisäksi Hakaniemessä pääsee katetun pysäkin luokse sisätiloja pitkin kun taas Sörnäisissä saa puolet matkasta tallustaa ulkona ja pysäkin virkaa toimittaa pelkkä tolppa kadun varressa.
 
Ja miksi metrojuna ei voi kulkea esim pidempiä asemavälejä edes 80 km/h?

Kyllä metron huippunopeus Länsimetron alueella on juuri tuo 80 km/h. Sillä ei onko huippunopeus 70 vai 80 km/h ei pidennetä tai lyhennetä juurikaan matka-aikaa. Enemmän vaikuttaa pysähdysten lukumäärä, keskimääräinen pysäkkiväli ja kokonaismatka.

Ruoholahden ja Matinkylän välillä oli Länsiväylän busseilla viisi pysäkkiä (Hanasaari, Karhusaarensolmu, Tapiolansolmu/Westendinasema, Haukilahdensolmu, Matinsolmu) ja matkaa 10,5 km. Metrolla on tällä välillä seitsemän asemaa ja matkaakin yli kolme kilometriä enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Ruoholahden ja Matinkylän välillä oli Länsiväylän busseilla viisi pysäkkiä (Hanasaari, Karhusaarensolmu, Tapiolansolmu/Westendinasema, Haukilahdensolmu, Matinsolmu) ja matkaa 10,5 km. Metrolla on tällä välillä seitsemän asemaa ja matkaakin yli kolme kilometriä enemmän.

Lisäksi aika harva bussi taisi ajaa 80 km/h.
 
Minulle ja aika monelle muullekin on tärkeämpää joukkoliikennevälineen selkeys ja helppous. Metro on selkeä ja helppo. En minä eikä moni muukaan kellota kulkuaikaansa ovelta ovelle, laskien joka rullaportaan yms askeleen. Minä ainakin saatan matkustaa Helsinkiin tullessani, Rautatieasemalta Hakaniemeen tai Kamppiin, ja käytän automaattisesti metroa koska se on niin helppo. Varmasti nopeampi tapa olisi hypätä johonkin bussiin tai ratikkaan, ja pääsisi varmaan vähemmällä kävelylläkin. Mutta itselläni ainakaan elämä ei ole minuuteista kiinni, itse tykkään selkeistä reiteistä, tasaisesta kyydistä ja mukavista odotustiloista. Lisäksi pieni ylimääräinen kävely tai rullaporras-seikkailu on vain mukavaa vaihtelua matkantekoon. Pääasia minun mielestäni on että kulkuvälineessä joutuu istumaan mahdollisimman vähän aikaa. Kävely-Metro-Kävely 10+5+10=25 (min) on mielestäni parempi kuin Kävely-Bussi-Kävely 3+15+3=21 (min), olkootkin että yhteisaika on pidempi. Yleensäkin matkan kellottaminen minuutin tarkkuudella on naurettavaa. Itse ajattelen enemmänkin että matkan tarkoitus on päästä perille, eikä sillä ole merkitystä meneekö matkaan joku minuutti kauemman. Jossain päin Suomea katsotaan aikataulusta, kulkeeko se ainut bussi tänään vai huomenna.
 
Jossain päin Suomea katsotaan aikataulusta, kulkeeko se ainut bussi tänään vai huomenna.

Tuolla nyt ei ole mitään tekoa espoolaisten päivittäisen työmatkan kanssa. Tietenkään juuri kukaan ei tee matkoja sekuntikellon kanssa, mutta kun kyse on joka arkipäivän rutiinista, niin toki siinä hidastukset ja hankaloitukset tuntuu.
 
Yleensäkin matkan kellottaminen minuutin tarkkuudella on naurettavaa. Itse ajattelen enemmänkin että matkan tarkoitus on päästä perille, eikä sillä ole merkitystä meneekö matkaan joku minuutti kauemman. Jossain päin Suomea katsotaan aikataulusta, kulkeeko se ainut bussi tänään vai huomenna.

Millä tarkkuudella matka-aikaa sopisi kellottaa, jotta se ei olisi naurettavaa? Käsittääkseni Espoossa ei nurista siitä, että matka-aika olisi minuutin tai pari pidempi kuin ennen vaan siitä, että lisää on tullut pikemminkin 20 kuin 10 minuuttia suuntaansa ja joissakin tapauksissa vieläkin enemmän. Kun kyse on päivittäisistä työmatkoista, tämä merkitsee yli puolta tuntia päivässä ylimääräistä matkustamiseen kuluvaa aikaa, joka on pois muusta elämästä. Tavallaan joutuu tekemään päivittäin puoli tuntia ylitöitä korvauksetta.

Veikkaanpa, että yhä useammassa Helsingin keskustan työpaikassa ruvetaan pohdiskelemaan sitä, että pakkoko firman on sijoittua juuri Helsingin keskustaan.
 
Veikkaanpa, että yhä useammassa Helsingin keskustan työpaikassa ruvetaan pohdiskelemaan sitä, että pakkoko firman on sijoittua juuri Helsingin keskustaan.

Tuskin, ainakaan tämän takia. Ei tässä keskustan saavutettavuus kokonaisuutena ole huonontunut, osia Espoosta vaan on jäänyt katveeseen. Aika harvan keskustan firman työntekijät sattuvat kaikki tulemaan Latokaskesta.

Hyvässä tapauksessa metron pitäisi edistää työpaikkojen sijoittumista Keilaniemi-Tapiola-Otaniemi -bermudan kolmioon, minkä vois jopa uskoa toteutuvan, mutta tuskin se on Helsingin keskustalta pois.
 
Juuri tämän vuoksi minun on entistä vaikeampi ymmärtää päätöstä rakentaa metro juuri Espooseen, missä oli ennestään toimiva BRT-järjestelmä.
Mikäli metro nyt oltaisiinkin haluttu rakentaa johonkin ja hankkia louhintafirmoille louhittavaa, niin linjaus Rautatientorilta Viikkiin ja Itä-Vantaalle olisi ollut parempi ratkaisu.
Moottoritie ei ulotu Hakaniemeen asti, vaan päättyy jo Koskelassa, joten bussit eivät olisi olleet metroa nopeampia.

Erittäin hyvä näkökulma. En itse asiassa ollut osannut tätä joukkoliikenteen näkökulmasta ajatella, vaikka autoillessa laitimmaisten väylien suosiminen on selviö: ne vievät "syvimmälle" kantakaupunkiin.

Raideliikenteen suurin potentiaali on Turun- ja Lahdenväylän välillä, koska siltä suunnalta raskasraide on kaikkein kilpailukykyisin autoon nähden. Mutta juuri tuolla sektorilla raideliikenne palvelee milteipä huonoiten!
 
Hakunilan metro.jpg

Tässä on karkeasti matka-aikoja rautatieasemalta, jos olisi esimerkiksi Hakunilan metro kartan asemin.

Sörnäinen 7 min / Sörnäinen M 12 min (bussi)
Kumpula 9 min / Kumpulan kampus 17 min (bussi)
Arabia 10 min / Arabia 23 min (bussi)
Viikki 14 min / Viikin tiedepuisto 25 min (junan ja bussin yhdistelmä)
Latokartano 16 min / Kivikonlaita 26 min (junan ja bussin yhdistelmä)
Kivikko 18 min / Varustuksentie 31 min (metron ja bussin yhdistelmä)
Linnoituksentie 20 min / Sakara 32 min (metron ja bussin yhdistelmä)
Jakomäki 22 min / Jakomäen ostoskeskus 35 min (bussi)
Vaarala 25 min / Kehä III 35 min (bussi)
Hakunila 27 min / Kaviokuja 39 min (bussi)

Jos verrataan suoran bussin ja liitynnän matka-aikoja bussien reiteillä on paljon merkitystä. Karkean tarkastelun perusteella esimerkiksi linjoilta 717 ja 718, jotka ajaa Hakunilan sisällä, kannattaa vaihtaa Hakunilassa metroon ja näin säästyy aikaa 9 min. Hakunilan sivussa Vanhaa Lahdentietä pitkin ajavat linjat puolestaan kulkevat huomattavasti nopeammin ja niillä vaihto Hakunilassa hidastaisi matkaa 3 minuuttia. Vaihto Viikissä hidastaisi matkaa 2 minuuttia näillä linjoilla sekä joukolla muita siinä kohtaa Lahdenväylää kulkevia linjoja.

Mutta varmaan voidaan sanoa, että metro olisi selkeästi ollut esimerkiksi tälle sektorille järkevämpi hanke, kun siitä seuraisi jopa 13 minuutin nopeutuminen kahdelle eri asemalle ja pahimmillaankin bussimatkustajilla tulisi 3 minuutin hidastus.

Linjat 739, 785K - 788K ja 731N nyt pysäkille Kaskelanrinne 29 min + 1 min kävely Helsingin keskustassa = 30 min
Linjat 739, 785K - 788K ja 731N liitynnän jälkeen pysäkille Kaskelanrinne 24 min + 3 min kävely Helsingin keskustassa + 5 min vaihto Hakunilassa + 1 min ajoaikaa = 33 min

Linjat 739, 785K - 788K ja 731N sekä tukku muita linjoja nyt pysäkille Viikki 20 min + 1 min kävely Helsingin keskustassa = 21 min
Linjat 739, 785K - 788K ja 731N sekä tukku muita linjoja liitynnän jälkeen pysäkille Viikki (moottoritien pysäkki) 14 min + 3 min kävely Helsingin keskustassa + 5 min vaihto Viikissä (metroasemalla) + 1 min ajoaikaa = 23 min


Linjat 717 ja 718 nyt pysäkille Kaviokuja 38 min + 1 min kävely Helsingin keskustassa = 39 min
Linjat 717 ja 718 liitynnän jälkeen pysäkille Kaviokuja 24 min + 3 min kävely Helsingin keskustassa+ 5 min vaihto Hakunilassa = 32 min

---------- Viestit yhdistetty klo 02:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:34 ----------

Poikittainen metro.jpg

Sitten jossain tällaisessä vaihtoehdossa tunneliveljet olisivat voineet rakentaa metron väleille, joilla pintaliikenne joutuu kiertämään vesistöjä, jolloin matka-aikoja nopeutuu hurjasti, ja toisaalta nopeutumisesta hyötyjiä on vähemmän kun metro ei mene keskustaan.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös