Länsiväyäbussien legendaariset 20 minuutin matka-ajat Latokaskesta ja Espoonlahdesta ym Kamppiin ovat ollet mahdollisia tilanteissa jolloin:
- linjalla ei ole ajantasauspysäkkiä missään
- kuski ei vaihdu missään kohtaa matkaa
- bussi ajaa länäriä muiden bussien peesissä jolloin sen ei tarvitse pysähtyä ottaakseen matkustajia kyytiin
- kyytiin nousevilla matkustajilla on kaikilla kautta ladattuna kortille
t. Rainer
Rainer, eivät mitään legendaa vaan vuosikymmenien aikana koettua arkirealismia meille paikallisille eteläespoolaisille ovat nuo Länsiväylän suorien, nopeiden ja mukavien bussien 5-20 minuutin matka-ajat moottoritieosuudella Ruoholahteen riippuen lähinnä vain siitä, siirtyykö oma linja-autovuorosi ajamaan Länskärin motarinopeuksia esim. Tapiolan, Matinkylän tai jo Espoonlahden liittymästä.
Sillä eihän näillä Länsiväylän linjoilla juurikaan ole ollut tarvetta pysähtyä moottoritien liittymissä, koska Etelä-Espoon eri kaupunginosia ovat eriomaisesti palvelleet omat linjansa, jotka ovat keränneet matkustajansa omalta alueeltansa, minkä jälkeen sitten Länsiväylää pitkin on päästy paahtamaan täysillä yleensä ilman ensimmäistäkään pysähdystä.
Sillä jo vuosikymmenien ajan esim. itse Tapiolan liikennesektorilla Mankkaan suunnalta pääsin matkustamaan Helsingin keskustaan kotioveltani 50 m päässä sijaitsevilta lähipysäkeiltä Länsiväylän suorilla linjoilla 109 tai 110, jotka toki pysäkkien ja liikennevalojen vuoksi olivat Tapiolan keskustaan asti toisinaan hitaita, mutta sitten Tapiolan keskustan jälkeen käännyttyämme kohti Tapiolan liittymää ja sieltä moottoritielle, me kaikki matkustajat olimme jo n. 5-10 minuutin jälkeen Ruoholahdessa tai Kampissa, koska Länsiväylällä olivat käytössä loistavan sujuvat linja-autokaistat aivan Helsingin ydinkeskustaan asti.
Sen sijaan nyt Länsimetro-kurjuudessa noita hienoja Länsiväylän linjoja korvaavat ensiksi liityntäbussit (”114” tai 549”), jotka mongertavat läpi kaikki samat vanhat Hakalehdon/Pohjantien hitaat liikennevalot ja pysäkit Tapiolan keskustaan asti, mutta nyt ei sitten enää päästäkään samassa mukavassa linja-autossa suoraan nopeasti Länsiväylälle, vaan Tapiolan aivan idioottimaisesti suunnitellun liityntäliikenteen vaihdon jälkeen 5-10 minuutin ajassa tuskin olet edes päässyt metrolaiturille asti, minkä jälkeen pitää vielä odottaa sitä oranssia inhottavaa ulinajunaa, ja jos se tulee Matinkylästä asti, niin tuskin istumapaikkaakaan saa (eli näin ”loistavaa joukkoliikenteen palvelutason parantumista” eli hidastumista ja vaivalloisuutta on saatu sen pitkälti yli toista miljardia euroa maksaneen länsimetro-hukkaputkiriesan ensimmäisen investoinnin ansiosta).
Sitä paitsi tuossa marras-joulukuussa olivat nämä Länsiväylän suorien bussien vs. länsimetron vaihtoehtojen joukkoliikenneratkaisut aivan vapaasti vertailtavissa ja kilpailutettavissa, ja minulla on kyllä tasan tarkkaan printattu dokumentti HSL-reittioppaasta, kun perjantai-illalle 1.12. hain pikkujoulujen kotimatkalle ehdotuksia Helsingin keskustasta kotiin, niin kokonaismatkalle ovelta ovelle kyseltyinä Länsiväylän 109- ja 110-bussien matka-ajat olivat n. 26-28 minuuttia kun taas länsimetro tarjosi paljon hitaampia yli 40 minuutin matkoja (eli tietenkin valitsin kotimatkalleni suoran ja mukavan 109-vaihtoehdon, kun se tuolloin vielä oli mahdollista).
Anyway, erityisen iloinen olen kuitenkin siitä, että meidzi ei näissä asioissa ole tippaakaan jälkiviisas, sillä jo lähes 20 vuoden ajan olen johdonmukaisesti alkaen esim. paikallislehtemme Länsiväylän nettikeskusteluista kuten myös täällä jlf-palstalla kirjoittanut näistä Länsimetron aiheuttamista täysin ennustettavissa olevista Etelä-Espoon joukkoliikenteen palvelutason todella pahoista heikennyksistä, mutta kun ne kaikki ulkopuoliset Etelä-Espoon joukkoliikennetilannetta ymmärtämättömät ”jo sovittu”-osapuolet tällaiseen Länsimetro-hukkaputkihölmöilyyn asiat halusivat törsäyttää, niin eivätpähän omat tai muiden järkikirjoitukset tavoittaneet esim. HS-Pravdan vuosikymmeniä jatkuneen metropropagandan aivopesemiä pk-seudun tsuhnia.
No, jotain hyvää kuitenkin:
Sillä koska Länsimetron kapasiteetti on jo tässä vaiheessa todettu ylikuormitetuksi, niin jatkossa Espoossa täydennysrakentamista ei voi enää suuressa määrin lisätä Etelä-Espoossa vaan kerrostaloslummien kaavoittaminen suunnataan jatkossa nimenomaan rantaradan ja Turunväylän sektoreiden maastokäytäviin (sillä ainakin tällaista viitteellistä tietoa olen vanhoilta tuttaviltani Espoon kaupunginsuunnittelulautakunnan suunnalta jo saanut).
(Tai siis hej Rainer, ehkä muistatkin vielä 1990-luvulta Länsiväylän keskustelupalstojen nimimerkkien ”Bisi från Vanda”, ”Gubbe”, ”Busy from Espoo” saatikka ”Jäbä” ajatusten vaihdot, sillä kylläpähän vain nämä kaksi jälkimmäistä nimimerkkiä jo silloin tunsivat kokemuksestaan kunnollisesti Etelä-Espoon joukkoliikenteen todellisuuden, minkä vuoksi he myös tiesivät ja ennustivat tulevaisuuden niin paljon paremmin kuin noiden kahden edellisen nimimerkin katkerat vuodattajat.)