Länsimetro

HS selvitti matka-aikojen muuttumisen 12 000 osoitteesta E-Espoossa. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005524719.html

Metro pidensi matka-akaa 11 400 osoitteessa, näistä 3000 osoitteessa pidennys oli yli 15 minuuttia. 600 osoitteesta matka-aika lyheni.

Helsingin määränpääksi katsottiin Kamppi. Jos määränpää olisi katsottu tarkoitushakuisesti jonkin itämetron olemassaolevan aseman vierestä, tilanne voisi olla osittain toinen.
 
Helsingin määränpääksi katsottiin Kamppi. Jos määränpää olisi katsottu tarkoitushakuisesti jonkin itämetron olemassaolevan aseman vierestä, tilanne voisi olla osittain toinen.

Kamppi on kyllä aika tarkoitushakuisesti valittu määränpää, kun Helsingin keskustan toiminnalllinen keskipiste on siitä noin 10 minuutin kävelymatkan päässä Kaivokadulla.
 
En ole kaikilla länsimetron asemilla käynyt, mutta mitä olen junan ikkunoista katsellut, olen pannut merkille, etteivät kaikkien asemien toisten päätyjen uloskäynnit ole vielä käytössä. Listaatteko ne asemat, joilla toisten päätyjen uloskäynnit odottavat aikaa parempaa, ja kerrotteko samalla syyn, mikseivät uloskäynnit ole vielä käytössä? Tapiolan bussiterminaalin ymmärrän, muiden asemien statusta "vaiheessa" en.
 
Sinne meni syötti, koukku ja puolet ongestakin :D

Jos vakavasti otetaan, niin matka-aikojen laskemista pitäisi kehittää niin, että se huomioisi saavutettavuuden vähän informatiivisemmin kuin minuutteina umpimähkäiseen tai tarkoitushakuiseen pisteeseen. Metrolla kuitenkin 5-7 asemaa läpi kantakaupungin, länärin busseilla oli kolme pysäkkiä päättyen Kamppiin.

Laadulliset tekijät eroavat tavalla, joita yksioikoisesta minuuttiluvusta ei käy ilmi. Silti minuuttilukuja käytetään päätöksenteon pohjana. Surkeaa!
 
Jos vakavasti otetaan, niin matka-aikojen laskemista pitäisi kehittää niin, että se huomioisi saavutettavuuden vähän informatiivisemmin kuin minuutteina umpimähkäiseen tai tarkoitushakuiseen pisteeseen. Metrolla kuitenkin 5-7 asemaa läpi kantakaupungin, länärin busseilla oli kolme pysäkkiä päättyen Kamppiin.

Laadulliset tekijät eroavat tavalla, joita yksioikoisesta minuuttiluvusta ei käy ilmi. Silti minuuttilukuja käytetään päätöksenteon pohjana. Surkeaa!

Tässä on haasteena, että ei oikeastaan kunnolla tiedetä miten ja millä välineillä ihmiset liikkuvat, missä vaihtavat ja miksi. Tai oikeastaan HSL ei tiedä. Google kyllä taitaa aika pitkälti tietää tai on ainakin jo kerännyt riittävästi dataa.

HSL tarvitsisi mobiiliappin, jonka avulla voitaisiin seurata (vapaaehtoisten) joukkoliikenteen käyttäjien liikkumista. Erilaisilla täkyillä voisi sitten vapaaehtoisten määrää lisätä. Tai sitten HSL voisi vaan tehdä Googlen kanssa yhteistyötä.
 
Helsingin määränpääksi katsottiin Kamppi. Jos määränpää olisi katsottu tarkoitushakuisesti jonkin itämetron olemassaolevan aseman vierestä, tilanne voisi olla osittain toinen.

Oikeastaan hyvä olisi tehdä vastaava tarkastelu muutamasta edustavasta matkakohteesta. Tällöin syntyisi havainnollinen kuva muutoksesta. No, HSL on toki laskenut tai lasketuttanut keskimääräiset matka-ajan muutokset, mutta se ei ole yhtä havainnollista ja sitä paitsi tarpeen olisi hahmottaa vähän vaihteluväliäkin, millä muutoksia tapahtuu.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:51 ----------

Tässä on haasteena, että ei oikeastaan kunnolla tiedetä miten ja millä välineillä ihmiset liikkuvat, missä vaihtavat ja miksi. Tai oikeastaan HSL ei tiedä. Google kyllä taitaa aika pitkälti tietää tai on ainakin jo kerännyt riittävästi dataa.

HSL tarvitsisi mobiiliappin, jonka avulla voitaisiin seurata (vapaaehtoisten) joukkoliikenteen käyttäjien liikkumista. Erilaisilla täkyillä voisi sitten vapaaehtoisten määrää lisätä. Tai sitten HSL voisi vaan tehdä Googlen kanssa yhteistyötä.

Kyllä HSL tietää, jos joku. HSL tekee säännöllisesti liikennetutkimuksia aika isolla otannalla ja niissä selvitetään juuri näitä asioita. Ja se mitä Google ei tiedä, mutta HSL tietää, on havaintojen edustavuus, eli arvion siitä, kuinka montaa todellista matkaa yksi havaittu matka vastaa. Luultavasti HSL aikanaan siirtyy myös tutkimuksiin, joisssa hyödynnetään mobiiliappeja. Näitä on jo pohdittu, mutta niiden tekemiseen ei vielä haluta mennä, koska tutkimusasetelmaa ei pystytä kunnolla hallitsemaan. Tietymättömissä on lähes täysin vääristymä, eli miten tällaisen tutkimuksen osallistujajoukko vastaa demografisesti koko seudun väestöä.
 
Tuo varmasti selittää ongelmia osaltaan. Mä olen Leppävaaran asemalle ajanut busseja ja huomannut, että tyypillinen myöhästyminen päätepysäkille saavuttaessa on 4-8 min, jolloin reittioppaan tarjoamat junavaihdot ei välttämättä toteudu. Parhaimmillaan tuo on mennyt vielä siten, että autoa on seisotettu Järvenperässä ajantasauspysäkillä pari minuuttia ja sitten isosta matkustajamäärästä ja ruuhkaisesta Viherlaaksontiestä johtuen päätepysäkillä ollaan juuri sopivasti myöhässä junavaihdosta.
Mä olen huomannut kanssa tuon saman. Jos vaihtoehtoisesti valitsee bussin joka ajaa vanhaa Turuntietä pitkin niin se juttuu Viherlaakson suoralle jonka Karamalmille Nokian laitoksille omilla autoillaan suhahtelevat nörtit tukkivat.

Länsiväyäbussien legendaariset 20 minuutin matka-ajat Latokaskesta ja Espoonlahdesta ym Kamppiin ovat ollet mahdollisia tilanteissa jolloin:
- linjalla ei ole ajantasauspysäkkiä missään
- kuski ei vaihdu missään kohtaa matkaa
- bussi ajaa länäriä muiden bussien peesissä jolloin sen ei tarvitse pysähtyä ottaakseen matkustajia kyytiin
- kyytiin nousevilla matkustajilla on kaikilla kautta ladattuna kortille

t. Rainer
 
Auttaisikohan kuormapiikkeihin, jos kaikki liikenteessä olevat M300-junat keskitettäisiin Matinkylän linjalle? Olisi helpompaa täyttää juna tasaisemmin.
 
Auttaisikohan kuormapiikkeihin, jos kaikki liikenteessä olevat M300-junat keskitettäisiin Matinkylän linjalle? Olisi helpompaa täyttää juna tasaisemmin.

Tänä aamuna tutustuin ensi kertaa länsimetroon. Hyppäsin ensin Keilaniemestä junaan joka päättyi Tapiolaan ja jatkoin seuraavalla Matinkylään. Olin Matinkylässä klo 8.20 ja katselin miten M300-juna täyttyi. Ihmisiä tuli liukuportaasta laiturille jatkuvana virtana ja kaikki rynnivät ensimmäisistä ovista sisään ja siihen ensimmäiseen eteiseen porukka myös pakkautui vaikka junan sisällä olisi ollut tilaa muuallakin. Minusta voisi ottaa käyttöön aikoinaan raitiovaunuissa käytetyn käskyn "käytävällä eteenpäin" jos ihmiset eivät muuten ymmärrä hyödyntää koko junan tarjoamaa tilaa. Keilaniemessä ja Tapiolassa tuli myös vastaan Matinkylästä saapuvia M300-junia jotka olivat melko täysiä mutta lisääkin olisi vielä mahtunut. Seisojia oli vain ovien kohdalla, käytävät olivat vapaina.
Silmiinpistävintä kuitenkin oli se, kuinka tyhjänä Tapiolasta lähtevät junat ajoivat Matinkylän junien välissä.
Matinkylässä oli myös aamulla häikkää liukuportaissa kun kolmesta portaasta toiminnassa oli vain yksi joka kuljetti ylöspäin. Yksi porras oli puomitettu ja keskimmäistä seisahtunutta porrasta porukka käveli alaspäin. Kyseessä oli ensimmäiset portaat lippuhallista välitasolle ja portaiden yläpäähän syntyi ruuhkaa mutta tämä johtui nyt varmaan vikatilanteesta. Koneen asentajat olivatkin jo tilannetta korjaamassa.
Espoon kaupunginhallitus on tänään käsitellyt metron ongelmia https://yle.fi/uutiset/3-10023955
 
Länsiväyäbussien legendaariset 20 minuutin matka-ajat Latokaskesta ja Espoonlahdesta ym Kamppiin ovat ollet mahdollisia tilanteissa jolloin:
- linjalla ei ole ajantasauspysäkkiä missään
- kuski ei vaihdu missään kohtaa matkaa
- bussi ajaa länäriä muiden bussien peesissä jolloin sen ei tarvitse pysähtyä ottaakseen matkustajia kyytiin
- kyytiin nousevilla matkustajilla on kaikilla kautta ladattuna kortille
t. Rainer

Rainer, eivät mitään legendaa vaan vuosikymmenien aikana koettua arkirealismia meille paikallisille eteläespoolaisille ovat nuo Länsiväylän suorien, nopeiden ja mukavien bussien 5-20 minuutin matka-ajat moottoritieosuudella Ruoholahteen riippuen lähinnä vain siitä, siirtyykö oma linja-autovuorosi ajamaan Länskärin motarinopeuksia esim. Tapiolan, Matinkylän tai jo Espoonlahden liittymästä.

Sillä eihän näillä Länsiväylän linjoilla juurikaan ole ollut tarvetta pysähtyä moottoritien liittymissä, koska Etelä-Espoon eri kaupunginosia ovat eriomaisesti palvelleet omat linjansa, jotka ovat keränneet matkustajansa omalta alueeltansa, minkä jälkeen sitten Länsiväylää pitkin on päästy paahtamaan täysillä yleensä ilman ensimmäistäkään pysähdystä.

Sillä jo vuosikymmenien ajan esim. itse Tapiolan liikennesektorilla Mankkaan suunnalta pääsin matkustamaan Helsingin keskustaan kotioveltani 50 m päässä sijaitsevilta lähipysäkeiltä Länsiväylän suorilla linjoilla 109 tai 110, jotka toki pysäkkien ja liikennevalojen vuoksi olivat Tapiolan keskustaan asti toisinaan hitaita, mutta sitten Tapiolan keskustan jälkeen käännyttyämme kohti Tapiolan liittymää ja sieltä moottoritielle, me kaikki matkustajat olimme jo n. 5-10 minuutin jälkeen Ruoholahdessa tai Kampissa, koska Länsiväylällä olivat käytössä loistavan sujuvat linja-autokaistat aivan Helsingin ydinkeskustaan asti.

Sen sijaan nyt Länsimetro-kurjuudessa noita hienoja Länsiväylän linjoja korvaavat ensiksi liityntäbussit (”114” tai 549”), jotka mongertavat läpi kaikki samat vanhat Hakalehdon/Pohjantien hitaat liikennevalot ja pysäkit Tapiolan keskustaan asti, mutta nyt ei sitten enää päästäkään samassa mukavassa linja-autossa suoraan nopeasti Länsiväylälle, vaan Tapiolan aivan idioottimaisesti suunnitellun liityntäliikenteen vaihdon jälkeen 5-10 minuutin ajassa tuskin olet edes päässyt metrolaiturille asti, minkä jälkeen pitää vielä odottaa sitä oranssia inhottavaa ulinajunaa, ja jos se tulee Matinkylästä asti, niin tuskin istumapaikkaakaan saa (eli näin ”loistavaa joukkoliikenteen palvelutason parantumista” eli hidastumista ja vaivalloisuutta on saatu sen pitkälti yli toista miljardia euroa maksaneen länsimetro-hukkaputkiriesan ensimmäisen investoinnin ansiosta).

Sitä paitsi tuossa marras-joulukuussa olivat nämä Länsiväylän suorien bussien vs. länsimetron vaihtoehtojen joukkoliikenneratkaisut aivan vapaasti vertailtavissa ja kilpailutettavissa, ja minulla on kyllä tasan tarkkaan printattu dokumentti HSL-reittioppaasta, kun perjantai-illalle 1.12. hain pikkujoulujen kotimatkalle ehdotuksia Helsingin keskustasta kotiin, niin kokonaismatkalle ovelta ovelle kyseltyinä Länsiväylän 109- ja 110-bussien matka-ajat olivat n. 26-28 minuuttia kun taas länsimetro tarjosi paljon hitaampia yli 40 minuutin matkoja (eli tietenkin valitsin kotimatkalleni suoran ja mukavan 109-vaihtoehdon, kun se tuolloin vielä oli mahdollista).

Anyway, erityisen iloinen olen kuitenkin siitä, että meidzi ei näissä asioissa ole tippaakaan jälkiviisas, sillä jo lähes 20 vuoden ajan olen johdonmukaisesti alkaen esim. paikallislehtemme Länsiväylän nettikeskusteluista kuten myös täällä jlf-palstalla kirjoittanut näistä Länsimetron aiheuttamista täysin ennustettavissa olevista Etelä-Espoon joukkoliikenteen palvelutason todella pahoista heikennyksistä, mutta kun ne kaikki ulkopuoliset Etelä-Espoon joukkoliikennetilannetta ymmärtämättömät ”jo sovittu”-osapuolet tällaiseen Länsimetro-hukkaputkihölmöilyyn asiat halusivat törsäyttää, niin eivätpähän omat tai muiden järkikirjoitukset tavoittaneet esim. HS-Pravdan vuosikymmeniä jatkuneen metropropagandan aivopesemiä pk-seudun tsuhnia.

No, jotain hyvää kuitenkin:
Sillä koska Länsimetron kapasiteetti on jo tässä vaiheessa todettu ylikuormitetuksi, niin jatkossa Espoossa täydennysrakentamista ei voi enää suuressa määrin lisätä Etelä-Espoossa vaan kerrostaloslummien kaavoittaminen suunnataan jatkossa nimenomaan rantaradan ja Turunväylän sektoreiden maastokäytäviin (sillä ainakin tällaista viitteellistä tietoa olen vanhoilta tuttaviltani Espoon kaupunginsuunnittelulautakunnan suunnalta jo saanut).

(Tai siis hej Rainer, ehkä muistatkin vielä 1990-luvulta Länsiväylän keskustelupalstojen nimimerkkien ”Bisi från Vanda”, ”Gubbe”, ”Busy from Espoo” saatikka ”Jäbä” ajatusten vaihdot, sillä kylläpähän vain nämä kaksi jälkimmäistä nimimerkkiä jo silloin tunsivat kokemuksestaan kunnollisesti Etelä-Espoon joukkoliikenteen todellisuuden, minkä vuoksi he myös tiesivät ja ennustivat tulevaisuuden niin paljon paremmin kuin noiden kahden edellisen nimimerkin katkerat vuodattajat.)
 
Viimeksi muokattu:
No, jotain hyvää kuitenkin:
Sillä koska Länsimetron kapasiteetti on jo tässä vaiheessa todettu ylikuormitetuksi, niin jatkossa Espoossa täydennysrakentamista ei voi enää suuressa määrin lisätä Etelä-Espoossa vaan kerrostaloslummien kaavoittaminen suunnataan jatkossa nimenomaan rantaradan ja Turunväylän sektoreiden maastokäytäviin (sillä ainakin tällaista viitteellistä tietoa olen vanhoilta tuttaviltani Espoon kaupunginsuunnittelulautakunnan suunnalta jo saanut).

Tuo on kyllä ihan utopiaa, sanoisin. Ks. Espoon tällä hetkellä valmisteluputkessa olevat kaavat Länsimetron kakkosvaiheen asemien ympäristössä. Finnoota ei varmaan voi sanoa täydennykseksi, mutta uusia kerrostaloja sinne on tarkoitus tulla 17 000 asukkaalle, ja useammalle tuhannelle per asema muuallakin.

Juuri edellisissä viesteissä on todettu, että Tapiolassa ajaa joka toinen juna lähes tyhjänä, eli ei raidesysteemin kapasiteetti loppu ole, olipa tämänhetkinen liityntäliikenne ryssitty tai ei.
 
Sillä eihän näillä Länsiväylän linjoilla juurikaan ole ollut tarvetta pysähtyä moottoritien liittymissä, koska Etelä-Espoon eri kaupunginosia ovat eriomaisesti palvelleet omat linjansa, jotka ovat keränneet matkustajansa omalta alueeltansa, minkä jälkeen sitten Länsiväylää pitkin on päästy paahtamaan täysillä yleensä ilman ensimmäistäkään pysähdystä.

Ison Omenan kohdalla olevat Länsiväylän pysäkit olivat kyllä tästä selvä poikkeus. Niitä käytettiin paljon. Suunnilleen joka bussista jäi joku pois ja joku tuli kyytiin. Helsingin suunnan pysäkille saattoi kertyä yli kymmenenkin matkustajaa, jos edellisen bussin kulusta oli vähänkin enemmän aikaa kulunut. Olen itsekin käyttänyt juuri noita Länsiväylän pysäkkejä lukuisia kertoja.

Sinällään ennen Kivenlahden metron valmistustumista olisi hyvä liikennöidä entisen linjan 150 tyyppisesti Saunalahti-Kivenlahti-Espoonlahti-Kamppi sekä joku linja Soukasta Kamppiin myös metron kulkuaikoina, sillä nuo yli 15 minuutin matkan pidentymiset Kamppiin mentäessä on aivan liikaa noilta asukasluvultaan espoolaisittain suurilta alueilta. Muita Kamppiin kulkevia linjoja ei metron liikennöintiaikoina muuten juuri tarvittaisi. Tietenkin Tapiolan tilanne ennen bussiterminaalin valmistumistumista on melko huono ja vaihtoon kuluva aika on turhan pitkä.

Kattilalaaksosta kyllä pitäisi saada joku bussilinja kulkemaan Matinkylän asemalle. Keskustaan meno on tehty siellä päin turhan hankalaksi, kun ainoa Kattilalaakson läpi kulkeva linja on poikittaislinja 542 Soukasta Jorvin sairaalalle.
 
Olin Matinkylässä klo 8.20 ja katselin miten M300-juna täyttyi. Ihmisiä tuli liukuportaasta laiturille jatkuvana virtana ja kaikki rynnivät ensimmäisistä ovista sisään ja siihen ensimmäiseen eteiseen porukka myös pakkautui vaikka junan sisällä olisi ollut tilaa muuallakin

Tuo on kyllä outoa, kun asemalaiturille saapuessa näkee laiturinäytöstä yhdellä vilkaisulla kuinka paljon junan lähtöön on aikaa, niin luulisi voivan siirtyvän kaikessa rauhassa suoraan laiturilta sellaiseen vaunuun, jossa on tilaa. Tietenkin joku voi valita ensimmäisen vaunun silläkin perusteella, että se on myös määränpääasemalla lähempänä liukuportaita.
 
Tutustuin tänään siihen miten nuo linjat oikeasti menee Matinkylän länsipuolella ja tässä muutama parannusehdotus.

1) Ennen Kivenlahden jatketta:

Näytä liitetiedosto 2828
Näytä liitetiedosto 2829

124 ja 125 on samalla periaatteella laadittuja linjoja, jotka ajaa Tapiolan metroasemalta Niittykummun metroasemalle ja sen jälkeen kiertelee ympäriinsä kunnes asutus loppuu. Molemmat linjat yksinkertaisesti hiiteen, metrossa on juuri se hyvä puoli, että kun aikaisemmin suorilla bussilinjoilla oli haastavaa mennä Tapiolaan ja siksi ajettiin suorien bussilinjojen lisäksi tämäntyyppisiä Espoon sisäisiä maisemareittejä, nyt sinne pääsee riittävän helposti vaihtamalla metroon Matinkylässä. Näin rahaa jää muuhun.

Länsimetro 158 Kivenlahti.jpg
Länsimetro 158 Kivenlahti 2.jpg

158 jatkaisi Tillinmäestä Saunalahden ja Kurttilan kautta Kauklahteen ja näin Saunalahteen tarjottaisiin edelleen yhteys Kamppiin, mutta tällä kertaa siten, että se ei kulje Kivenlahden ja Espoonlahden kautta, jotta yhteys ei ole päällekkäinen metron kanssa. Tämä yhteys tulisi olemaan sekä ennen että jälkeen Kivenlahden metron. 165, joka on ajanut Matinkylä (M) - Espoonlahti - Kivenlahti - Saunalahti - Kauklahti lakkautettaisiin.

Länsimetro 157.jpg

Kattilalaakso saisi palvelun, kun 157 alkaisi kiertää sieltä. Lohdutuspalkintona 157 jatkaisi Kamppiin eikä ajaisi Länsiväylän rinnakkaiskatua pitkin.

Länsimetro 124 2.jpg

Pätkälinja, olkoon vaikka 151, paikkaisi sen palvelun, joka poistui Länsiväylän rinnakkaiskadulta, kun 124 lakkautettiin ja 157 ja 158 oikaistiin.

Kivenlahden, Espoonlahden, Soukan, Iivisniemen ja Kaitaan alueita kiertelevät linjat 146 ja 147 jatkaisivat Kamppiin. Linja 164 sitä vastoin ei jatkaisi Kamppiin, koska Saunalahden ja Kurttilan alueelta kulkisi Kamppiin linjan 158 jatke, ja 143 ei jatkaisi, koska ne alueet joita linja 143 palvelee mutta ei 147 on varsin harvaan asuttuja.

Länsimetro 143 146 147 kartta.jpg

Länsimetro 157 Kivenlahti.jpg

Kun Kivenlahden jatke valmistuu, linjan 157 ei tarvitsisi enää kiertää Kattilalaakson kautta, kun sieltä pääsisi nyt metroasemalle, mutta linja jatkaisi edelleen Kamppiin. Koska 157 palvelisi jälleen Länsiväylän rinnakkaiskatua 151 lakkautettaisiin. Kivenlahteen jatkeen valmistuttua 146 ja 147 eivät luonnollisestikaan enää kulkisi Kamppiin. 157 ja 158 jäisivät siis Kamppiin kulkeviksi linjoiksi.

---------- Viestit yhdistetty klo 02:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:54 ----------

Haukilahden ja Westendin alue on toinen alue lounaiskolkan lisäksi, jossa on valitettu matka-ajoista. Se on helppo rasti, koska kun 112:n siirtää kulkemaan näin, jää alueelle linja 111, joka kulkee Tapiolaan, ja Niittykummun ja Tapiolan metroasemien välisellä tiellä kulkee muita linjoja 112:n lisäksi.

Länsimetro 112.jpg

Jos vuorovälit pysyy samoina, ennen Kivenlahden jatketta Länsiväylällä menisi enimmillään 6+6+6+6+12 = 36 vuoroa tunnissa ja jatkeen jälkeen 6+6+6 = 18 vuoroa tunnissa. Ennen länsimetroa enimmillään meni noin 130 vuoroa tunnissa ja bussilinjoja katkominen säästi kustannuksia 13 miljoonaa euroa vuodessa, joten erittäin karkeasti hintaa tulisi ennen jatketta 4 miljoonaa euroa vuodessa, jatkeen jälkeen 2 miljoonaa. Supistukset linjoihin 124 ja 125 maksaisi osan kustannuksista.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös