- Liittynyt
- 23 Marraskuu 2015
- Viestit
- 2,139
Helsingissä joudutaan todennäköosesti jo lähitulevaisuudessa päättämään, yritetäänkö metron itäpuolen kapasiteetista saada suurempi osa käyttöön. Käytännössä se tarkoittaisi uutta metrolinjaa, jolloin joka toisen idän suunnan junan voisi ajaa täysimittaisena. Alkujaan luulin, että tämä venyisi Östersundomin rakentamiseen saakka, mutta juuri nyt näyttää siltä, että kaupungistumistrendin myötä käynnistynyt itälähiöiden täydennysrakentaminen riittää.
Kamppi-Pasila-itä -metrolinja ajanee Pisaran ohi muutamassa vuodessa niin että heilahtaa. Se on tavallaan sääli, koska Pisara olisi ollut niin paljon enemmän potentoaalia sisältänyt hanke.
Toiveajattelua. Edes pääkaupunkiseudun metromyöteisimmät päättäjät eivät lähde ratkaisemaan korkeintaan 250M€ kääntöraide ja automatisointiongelmaa ainakin 750M€ lisämetrolla
Miten se vastikään ollut kokeilu meni, jossa joka toinen Mellunmäen metro jatkoi Matinkylään asti?
HSL:n hallituksen esityslistassa http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018555-5 on viime päivien metroon liittyvien uutisartikkelien perustana ollut tieto, jossa puhutaan joka toisen Mellumäen linjan junan jatkosta Matinkylään seuraavasti "ns 3/4-vaihotehto on liikenteellisesti häiriöherkkä, johtaa Sammalvuoren varikon puutteelliseen käytettävyyteen, minkä lisäksi vaihtoehtoon liittyy myös epävarmuuksia kapasiteetin riittävyyden ja automatisoinnin osalta"