vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,139
Ylen Aikainen tänään: "Valtionrahoituksen siirtyminen ei hidasta Länsimetroa"
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ja katsotaan nyt ensin ne kustannusarviot. Eilen ilmestyneessä Tekniikka&Talous lehdessä oli toisenlaista tietoa.
Siellä kerrottiin että kustannukset tulevaat pysymään kurissa ainakin tunnelirakentamisen osalta. Lähes koko metro saadan rakennettua peruskallioon mikä on hyvä asia, eikä kustannusten karkaaminen suhdanteiden ylikuumenenmisen vuoksi uhkaa, koska kalliorakentajia vapautuu 2009 kun Lohja-Muurla mottoritie valmistuu.Mielenkiintoista. Mitä siellä sanottiin? Tuo kaksinkertaistuminen on ihan vaan minun arvioni.
Siellä kerrottiin että kustannukset tulevaat pysymään kurissa ainakin tunnelirakentamisen osalta. Lähes koko metro saadan rakennettua peruskallioon mikä on hyvä asia, eikä kustannusten karkaaminen suhdanteiden ylikuumenenmisen vuoksi uhkaa, koska kalliorakentajia vapautuu 2009 kun Lohja-Muurla mottoritie valmistuu.
HS kertoi, mtä Sistonen pelkää: vaaleja. Seuraava valtuusto ei ehkä hyväksykään enää metroa. Demarithan ovat tippuneet kolmanneksi puolueeksi Suomessa, ja varmaan suosio on laskenut Espoossakin. Ja siinä vaiheessa kun tämänkin hankkeen kustannusarvio on kaksinkertaistunut ja demareita on Espoon valtuustossa nykyistä vähemmän niin voi olla vaikeaa enää löytää kannattajia metrolle.
Jos näin kävisi, seurauksena voisi olla varsinainen dominoilmiö: Etelä-Espooseen haluttaneen joka tapauksessa jonkinlainen raideratkaisu, lähinnä light rail. Jos se integroidaan metroon, automaattimetro kaatuu, ja jos raitioteihin, täytyy verkostosta tehdä pikaraitiotiekelpoinen. Niin tai näin, raskasmetron varaan suunniteltu järjestelmä kaatuisi ja tilalle tulisi joko pikaraitiotiet tai leveäraiteinen ligth trail, luultavasti Oslon malliin.
Minä en ole niin toiveikas että jos länsimetro kaatuu, että Espoon päättäjät alkaisivat tilalle puuhaamaan mitään muuta raideyhteytä.
Jos sellainen vahinko kuitenkin pääsisi tapahtumaan että metropäätös kumottaisiin...
...Mutta minä pohdiskelin tilannetta siltä kannalta, että mitä tapahtuisi, jos metron kustannukset merkittävästi nousisivat. Silloinhan kaikki yhteiskuntataloudelliset laskelmat menisivät miinukselle ja kunnolla. Ihan riippumatta siitä, miten ne lasketaan.
Jos sitten tähän vedoten Espoo vetäytyy hankkeesta, niin Helsingin on pakko muuttaa omaa linjaansa. Eihän Helsinki mitenkään voi vaatia Espoota rakentamaan metroa, joka ei miltään kannalta katsoen olisi kannattava. Silloin tilanne olisi ihan toinen kuin nyt.
Silloin Espoota on kyllä paha alkaa painostaa metropäätöksiin ainakaan vetoamalla järkisyihin, ja paha on espoolaisvaltuutettujen perustella halukkuuttaan metrorakentamiseen. Toisaalta on kuitenkin todettava sekin, että Espoossakin aika suoraan tunnustettiin jo se, ettei metroa rakenneta joukkoliikenteen parantamiseksi, vaan poliittisista syistä, koska "on pakko". Eli tunnesyillä tässä on tähänkin asti pelattu, ja tunteethan eivät muutu miksikään vaikka metro maksaisi yli miljardin.
Jos seuraavissa kunnallisvaaleista tulee jälleen "metrovaalit", niin metropäätöksen kumoamista yrittävät eivät taatusti tule pääsemään helpolla. Voi käydä niin että heidän vastapainokseen voi ilmaantua ryhmiä jotka esim tulevat vaatimaan Espoon liittämistä Helsinkiin.
Jos länsimetron hinta onkin 452Me:n sijaan sanotaa nyt vaikka 952 Me