Töölön asemattomasta metrosta on jo noussut myrsky erässää isossa puolueessa, ja Laajasalon asemattoman metron saamasta vastaanotosta varmaan Antero kslk:n kokouksessa olleena osaa kertoa minua paremmin, mutta ei sitä sen paremmin poliitikot kuin virkamiehetkään kannata.
KS-lautakunnan kokoukseen 10.5. jaettiin siis HKL:n nimiin pantu ehdotus Laajasalon minimetrosta (supistettu metro). Ehdotuksessa väitettiin 3:n aseman metron HK-suhteen olevan 1,54 (hyödyt ovat 1,54 x kustannukset) ja väitettiin, että KSV:n raitioliikenteelle laskema HK-suhde 1,92 on laskettu väärin.
Lautakunnan kokoukseen 31.5. oli KSV laskenut 3-asemaisen minimetron HK-suhteen oikealla tavalla, eli ottaen huomioon matkamäärän vähentymisen kun joukkoliikenteellä ei ole asemia, käyttäen oikeata kustannusta liityntäliikenteelle, laskemalla oikeat matka-ajat jne. Supistetun metron HK-suhde on 0,85 (siis kulut suuremmat kuin hyödyt), kun HKL:n nimissä väitettiin olevan 1,54.
Metron rakentaminen Laajasaloon on jo pari vuotta sitten hylätty siksi, että ilman Santahaminan ehkä 50.000 asukasta metro on täysin kannattamaton. 7 aseman metrolinja Kamppi - Laajasalo maksaa 508 Me (siis enemmän kuin Länsimetro YVA:ssa), ja sen HK-suhde on 0,80. Asemien vähentäminen ei muuta metroa kannattavaksi. Hinta laskee vähän (327 milj. euroon), mutta kun samalla laskee matkamäärä, vähenevät myös hyödyt.
Ja KSV ei ole laskenut Laajasalon raitioteitä väärin. Ilmeisesti sen sijaan HKL:ssä on muissakin yhteyksissä laskettu väärin, eli laskemalla raideliikenteen kalusto kahteen kertaan. Tällä tavoin väärin laskeminen ei ole edes metrohankkeille eduksi, joskin väyläinvestoinneiltaan kalliissa metroissa tämä virhe huonontaa tulosta vähemmän kuin raitiotie- ja bussihankkeissa.
Espoossa on vielä se erityispiirre että vaikka kiskos saisi Helsingissä läpi tuollaisen asemattoman metrolinjan, niin Espoossa se ei välttämättä onnistu, kun siellä kiskos nauti ihan samaa arvostusta kuin täällä.
Espoossa käytänee kinaa siiä, tehdäänkö Espoon metrosta nykyisen metroradan kanssa yhteensopiva vai ei. Metroradalle vaatimaton 6000 matkustajan tunnin matkamäärä kun onnistuisi kahden vaunun eli yhden nykyisen vaunuparin junilla, joille riittäisi nykyistä lyhyemmät asemat.
Lyhytasemainen Espoon haara johtaisi kuitenkin siihen, että kaikkia junia ei voisi ajaa verkon läpi. No, mitäpä tuosta, ainahan liityntäliikenteessä voi vaihtaa metrojunasta toiseen...
Antero