Ensinnäkin, vertailukohtana tulisi olla oikeasti hyvin suunniteltu joukkoliikenneverkko.
Edellä vertasit itse metroa nykytilanteeseen väittäessäsi metron heikentävän palvelua 85 % Etelä-Espoon asukkaista, joten muut saanevat vertailla samoin.
Toisekseen esittämäsi parannukset ovat suurelta osin marginaalisia verrattuna liityntäliikenteen aiheuttamaan haittaan.
Eli vaihto bussista metroon Espoon maaperällä on olennainen haitta. Sen sijaan vaihto bussista metroon Ruoholahdessa tai Kampissa on ilmeisesti vain marginaalinen haitta, koska tämän vaihdon poistumisesta huolimatta sanot Länsimetron heikentävän joukkoliikenteen tasoa jokaisella liityntäliikenteen alueella asuvalla.
- Niille, jotka metro jakelee paremmin, vaihto vain siirtyy Ruoholahdesta tai Kampista Matinkylään tai Tapiolaan. Parannusta ei siis ole.
Mutta ei mielestäni ole heikennystäkään, koska vaihtojen määrä ei kasva. Lisäksi vähintään 15 % Etelä-Espoossa asuvista ei tarvitse liityntäliikennettä eli heiltä vaihto poistuu kokonaan.
- Metro kulkee koko matkan maan alla, joka heikentää matkustusmukavuutta.
Mutta kulkee paljon tasaisemmin ja sisätiloissa on mukavampi odotella sateella ja pakkasella. Toisaalta talvella ei maisemia katsella suuremmin bussistakaan, kun ulkona on pimeää.
- Kuten edellä, on melkoisen ylimielistä perustaa joukkoliikenteen tarjontaa tiiviillä kerrostaloalueilla polkupyöräliityntään tai 1-1,5 km kävelymatkaan.
Siksi se perustuukin busseilla ajettuihin liityntälinjoihin. Kuitenkin kävely ja pyöräily ovat liitynnälle tärkeä lisä, joten nekin tulee huomioida. Sehän juuri vapauttaa ihmiset aikataulukyttäykseltä, että tietää pääsevänsä perille kohtuullisessa ajassa, vaikka myöhästyisikin bussista.