Espoolla on ollut valmis, brändätty paikka Keilaniemessä, Nesteen torni ja TKK. Näiden avulla on onnistuttu luomaan kansainvälisestikin huomattava teknologiakeskittymä. Merenranta ja alueen imago ovat olleet varmasti ratkaisevia tekijöitä. Itä-Helsingissä vastaavaa isoa tilaa noin edustavalla paikalla on vasta Herttoniemessä, koska Kulosaari on asuinaluetta ja Sompa/Kalasatama on ollut pitkään satamakäytössä ja on sitä vielä tämän vuoden loppuun. Eikös täällä ole juuri korostettu, että Itä-Helsinkiä ja Espoota ei vaan saa verrata, ainakin itse sain siitä pyyheitä..?
Kun Herttoniemen sataman teollisuusalue poistui, alue kehittyi ja sinne rakennettiin paljon. Myös A-lehdet tekivät konttorinsa lähelle. Kalasatama on muuttumassa Helsingin "Keilaniemeksi". Kyse lienee siitä, että Helsingissä on ollut enemmän asukkaita ja teollista toimintaa, kun taas Espoo on ollut haja-asutettu maalaiskunta, jonka asukas- ja elinkeinorakenne on ollut erilainen ja sellaisia aluieita kuten Sompa ei Espoossa ole ollut eikä ole. Siilitiellä on paljon asutusta, ja Herttoniemi on ollut pitkään nk. pienteollisuuden aluetta, yritykset ovat nyt väistymässä toimitilarakentamisen ja asutuksen tieltä. Alue on aivan erilainen kuin Espoo.Kemkimin kommentti Espoon osallistumisestayhteisiin talkoisiin on myös oikein osuva, Kari on siinä oikeassa, että Helsingin satsaukset raitioliikenteeseen ovat naurettavan pieniä, tätä olen tuonut esiin usein.
Yritykset voivat sijoittua monillakin perusteilla, yksi niistä on liikenneyhteydet. Suomessa kuitenkin julkisen liikenteen imago on niin huono, että nk. isokenkäiset tai vähän pienempikenkäisetkään eivät julkisia käytä, eivät idässä tai lännessä, Nokian massiisivinen pysäköintitalo kertonee sen. Metro ja joukkoliikenne palvelevatkin suuria massoja, joiden liikkuminen henkilöautoilla aiheuttaa ongelmia. Tapiolaan tehdään investoinnit siksi, että alueen saavutettavuus juuri näille suurille massoille paranee, p+r mahdollisuuksien kehittyminen on myös myönteinen asia. On parempi, että auto jää Tapiolaan kuin että sillä ajetaan Helsingin keskustaan asti. Pääkonttorit ovat asia erikseen, vaikka busseja menisi 2 min välein ja niissä olisi kahvitarjoilu, niihin ei suomalainen liikemies mene. Ja jos L.A:n joukkoliikennepomo on sanonut noin, tarjoan hänelle kakkukahvit seuraavan kerran kun tapaamme. Näin asia nimittäin juuri on, Espoo on kokonaisuudessaan amerikkalainen autokaupunki, jossa julkinen liikenne on tietoisella päätöksellä jätetty kehittämättä. Sen huomaa Espoon aikatauluista ja siitä määrästä yksityisautoja/1000h, joka Espoossa on. Espoo olisi jo 1990-luvun alussa voinut valita vaikka sen pikaratikan, mutta Kt 51 eli länkkäri vei rahat.
Mitä nyt tulee tähän Kepu-tematiikkaan, kannattaa kostonhalua etsiä Suomenmaa-nimisestä lehdestä ja sen ex-päätoimittajan kolumneista. Miehellä taitaa olla huono itsetunto. Minusta olisi joka tapauksessa sääli jättää tämä foorumi parin kapea-alaisesti ajattelevan henkilön temmellyskentäksi, jotta heidän auktorisointinsa turvin mielipiteet ovat oikeanlaisia. Minulla ei ole mitään poliittista traumaa, en tee täällä politiikkaa, kuten eräät muut.
Minä kaipaan aitoa keskustelua ja monenlaisia mielipiteitä. Edellinen viestini oli taas vääränlainen, kun ihmisiä tutustumaan vaikka YTV:n aikataulukirjaan ja katsomaan Espoon vuorovälejä. Eikä sitäkään olisi saanut sanoa, että Helsinki on ainoana kaupungeista panostanut joukkoliikenteeseen, vrt Espoo ja Vantaa. Meillä olisi toden totta hieno kaupunki, jos metroverkko olisi laajempi.