Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Jos ei ole asiastaan perillä, ei pitäisi esittää koko asiaa. Tosin on suunittelijoita ja suunnittelijoita. Kuten Late-:kin kirjoitti, kyllä rajoitukset ja ongelmat ovat tiedossa. Mutta niistä on mukavampi vaieta, jos vaikeneminen tukee omia tavoitteita.Jos suunnittelijat eivät itsekään tiedosta mallin puuttellisuutta, niin pahahan siitä on kertoa.
Kyllä asia on niin, että poliitikolla on oikeus kuulla perustelut päätöksilleen niiltä, joiden kuuluu ymmärtää ne perustelut. On vastuun pakoilemista selittää, että poliitikon pitäisi omaksua asiantuntijan tietämys ymmärtääkseen, mitä hänelle sanotaan.Jos ja kun poliittiset päättäjät haluavat päätöstensä tueksi numeroita, niin silloin heidän olisi kyettävä myös ymmärtämään, jos heille selitetään annettuihin numeroihin liittyvistä epävarmuuksista.
Koko demokraattinen päätöksentekojärjestelmä perustuu siihen, että päättäjät ovat maallikkoja, kansansa edustajia, ja he käyttävät apunaan asiantuntijoita, jotka selvittävät ja selittävät asiat maallikon ymmärrettävissä olevalla tavalla.
Juuri niin. Tutkimusta ei tehdä eikä sitä rahoiteta, koska ei haluta. Ei haluta, että tulisi pakko myöntää, että länsimetrollekin on parempia vaihtoehtoja.Sotien loppuminenkin maailmasta on puhtaasti tahdon asia, mutta muutosta ei vaan ole näköpiirissä.
Ei tämä ja mitkään muutkaan suunnitelmat edellytä metroa. RaideYVA:n vertailut ovat vuoden 2030 tilanne, jossa suunniteltu maankäyttö on toteutunut ja on kaikissa vaihtoehdoissa sama. Liikenne siis voidaan hoitaa yhtä hyvin nykyisellä bussijärjestelmällä kuin miljardin maksavalla metrollakin. Siis vuonna 2030. Joten ei ole kiirettä.Etelä-Espoossa on vielä täydennysrakentamisen varaa, jota metro palvelee. Esim. Keilaniemeen on hiljattain esitetty suunnitelmia uusista tornitaloista. Mitä kauemmin metron rakentaminen viivästyy, sitä enemmän vielä rakentamattomista tonteista ehditään rakentaa niin, ettei niitä tule edes käytettyä optimaalisesti metroon nähden.
Aivan. Raitiotien olisi voinut rakentaa ainakin jo 1990-luvun alussa, kun raitiotie pääsi viralliseen suunnitteluun mukaan. Siitä olisi päästy nauttimaan jo pian 20 vuoden ajan verrattuna siihen, milloin edes osa miljardimetrosta voisi olla valmis. Ja olisi mm. säästetty Länsiväylän noin 115 miljoonanJa tokihan laadukkaasta joukkoliikenneyhteydestä on hyötyä, vaikka se rakennetaankin jo olemassaolevaan kaupunkirakenteeseen. Mitä aiemmin yhteys rakennetaan, sitä aiemmin päästään nauttimaan sen hyödyistä.
euron leventämisrahat 1990-luvun lopulta.
Siitäkin voisi tehdä laskelman, paljonko olisi säästetty rahaa jos Lauttasaaressa olisi ollut raitiotie jo 30 vuotta. Kun sitä ei "viralliselta taholta" tehdä, voin kertoa itse: noin 45 miljoonaa. Ja tämä on bussien eduksi sillä tavoin, että olen laskenut 30 vuotta 85 paikkaisia telibusseja ja 140 paikkaisia raitiovaunuja, vaikka koko aikaa ei telibusseja ole ollut.
Busseilla huipputunnin vuoroväli (2,2 min) ja päivän vuoromäärä (449) ovat samat kuin Larun busseilla nykyään. Ratikalla olisi huipputunnin vuoroväli 3,7 min, joten määrällisessä palvelutasossa ei ole moittimista. Se on parempi kuin metrolla nykyään myös niille, jotka asuvat metroasemalla.
Antero