Tuo on valheellista tutkimusta. Kyllä minä tiedän montakin joukkoliikenteen kanta-asiakasta, jotka kävelevät ihan mielellään sen 700 metriä.
Erottaisin ehkä kolme eri asiaa:
- Mikä on ääritapauksessa liikuntaintoisen joukkoliikenneharrastajan hyväksyttävissä oleva kävelymatka (foorumin mutu-gallup: 1 - 1,5 km)
- Mikä on yleensä hyväksyttävä enimmäiskävelymatka ja mikä houkutteleva matka (tutkimuslähteet: olosuhteista riippuen enimmäismatka n. 500 - 900 m ja houkutteleva 200-400 m)
- Millaisella kävely-etäisyydellä palvelevan joukkoliikenneratkaisun Etelä-Espooseen ja Lauttasaareen voi suunnitella
1. Bussi: suorat yhteydet Helsingin keskustaan n. 300 - 400 m etäisyydellä lähes kaikille
2. TramWest: suorat yhteydet Helsingin keskustaan n 600 m etäisyydellä 75%:lle Etelä-Espoon asukkaista ja lähes kaikille Lauttasaaren asukkaille
3. Länsimetro: suorat yhteydet 600 m etäisyydellä 15%:lle (Ruoholahti - Matinkylä) ja n. 30%:lle (Kivenlahteen asti) Etelä-Espoolaisista ja 50%:lle Lauttasaarelaisista
Olosuhteet ja asenteet tietysti vaikuttavat hyväksyttävään kävelymatkaan. Korttelikaupungissa todellisen kävelymatkan suhde linnuntiematkaan on pidempi kuin lähiössä jossa yleensä raitit kulkevat "suoraa tietä" pysäkille.
Minusta tällä foorumilla suhtautuminen kävelyetäisyyteen on monilla ylimielistä ja röyhkeää. Se, että joukkoliikenneharrastaja suostuu kävelemään metro- tai paikallisjuna-asemille 1 - 1,5 km ei voi eikä saa ohjata joukkoliikenteen suunnittelua.
Joukkoliikenne suunnitellaan myös:
- Lapsille, vanhuksille ja liikuntarajoitteisille, jotka eivät pysty kävelemään 1-1,5 km.
- Ylipainoisille ja huonokuntoisille keski-ikäisille miehille, jotka eivät kävele joukkoliikenteelle pitkää matkaa, koska vaihtoehtona on auto
- Tavallisille ihmisille, joille hyvin monille todellinen houkutteleva kävelymatka on - tilanteesta riippuen - suuruusluokkaa 100 - 600 m.
Mielestäni Länsimetrosuunnitelman mahdottomuuden ja soveltumattomuuden Helsingin seudun olosuhteisiin osoittaa hyvin se, miten sen kannattajien täytyy kivenkovaan väittää, että merkittävä osa käyttäjistä on valmiita kävelemään 1-1,5 km metroasemalle ja että se olisi vielä hyvää joukkoliikennesuunnittelua 1,2 miljoonan asukkaan kaupungissa.