Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kuinka monennen kerran on sanottava: EI JOHDA. Ei ainakaan Helsingissä, missä asiasta on kokemusta. Ei ole monta päivää kun Mikko Laaksonen kertoi, mitä HKL:n omassa historiikissa sanotaan itämetrosta. Ja alla olevan kuvan olen välittänyt foorumille jo aikoja sitten. Kuvan tietojen lähde: Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto.
Kyllä raideliikenne liityntäliikenteineen johtaa suurempaan joukkoliikenteen käytettävyyteen.
Henkilöautoliikenteen kasvun ja metron käyttäjämäärien vertaaminen ei ole toimivaa.
Parhaan kuvan metron ansioista joukkoliikenteen käytölle saa kun vertaa Itä-Helsingin ja Etelä-Espoon joukkoliikenteen käyttöä. Metro on johtanut idässä paljon suurempaan joukkoliikenteen käyttöön kuin bussiliikenne lännessä.
Metro ei ole lisännyt käyttöä, kuten Anteron laittamasta käyrästä näkyy.
Vuosaaren metro maksoi n. 400 miljoonaa markkaa (n. 67miljE). Saman verran maksaa Kamppi-Pasila metro. Tosin vuokkimetro on pintametro.
Mistä löytyy joukkoliikenteen käyttötilastoja 1960-70-luvulta sekä Etelä-Espoon kerrostalolähiöistä että Itä-Helsingin kerrostalolähiöistä?
Minusta tällä foorumilla suhtautuminen kävelyetäisyyteen on monilla ylimielistä ja röyhkeää. Se, että joukkoliikenneharrastaja suostuu kävelemään metro- tai paikallisjuna-asemille 1 - 1,5 km ei voi eikä saa ohjata joukkoliikenteen suunnittelua.
Pelkkä kalasataman pieni pinta-asema maksoi 16 miljoonaa, nykyrahassa 20. Tuolla 67 miljoonalla saa, tuurilla, kaksi perustunneliasemaa. Ei rataa Kampista Pasilaan ja kahta-kolmea asemaa sille reitille. Jos metron kustannukset olisivat esittäämääsi luokkaa, niin suurin osa tämänkin foorumin metrokriitikoista olisi huomattavasti hiljaisempia. Viimeksi Helsingin jkl arvioi Töölön metron hinnaksi 250 miljoonaa.Vuosaaren metro maksoi n. 400 miljoonaa markkaa (n. 67miljE).
Eihän täällä ole kukaan vaatinut ihmisiä kävelemään 1 - 1,5 km:n matkoja.
Yhteisillä rahoilla on helppo leikkiä, kun ei tarvitse ajatella sitä kirstua. Kukaan, joka bisneksenään yrittäisi saada Etelä-Espoon joukkoliikenteen markkinaosuutta nykyisestä hyvästä vielä paremmaksi, tuskin omilla rahoillaan päätyisi metron rakentamiseen, vaan kevyempiin ja palvelevampiin ratkaisuihin.
Jos teidän väitteenne ottaa vakavasti, se tarkoittaa, että suunnittelussa oletetaan merkittävän käyttäjäryhmän olevan valmiita kävelemään 1-1,5 km.