Data taitaa olla peräisin täältä:
http://westmetro.cs.aalto.fi/
Tuon tutkimuksen mukaan Länsimetro näyttää pääosin lyhentävän selvästi keskimääräisiä matka-aikoja Helsingin keskustaan (Rautatientorille) Matinkylän itäpuolelta (Rautatieasema on keskustan toiminnallisessa keskipisteessä ja keskeinen hubi eli paras vertailupiste). Toki jonkin verran merkittävästikin hidastuvia yhteyksiä on Matinkylän itäpuolella ja Länsiväylän eteläpuolella, merkittävältä osin matalan tiheyden ja matalan joukkoliikenteen käytön pientaloalueilta hidastumia kyllä löytyy. Matka-aikojen nopeutukset taas kohdistuvat Matinkylän itäpuolella tiheimmin rakennetulle alueelle, jolla on eniten asukkaita, kerrostaloja, palveluita sekä työ- ja opiskelupaikkoja. Hyvin suuri osa Länsimetron nyt valmistuvan vaiheen vaikutusalueen joukkoliikenteen kysynnästä kohdistuukin tälle nopeutuvien matka-aikojen alueelle. Kivenlahden jatkeen alueella matka-ajat kyllä pitenevät ajaksi ennen jatkeen valmistumista.
Nyt voidaan sitten vain ihmetellä, miksi ihmeessä Helsingin Sanomat on tehnyt tuon tutkimuksen matka-aikojen perusteella jutun jonka otsikointi antaa ymmärtää matka-aikojen pitenevän. Minulla ei ole pääsyä maksumuurin taakse, joten jutun tarkka sisältö jää arvoitukseksi. Toki jos asuu vaikka Haukilahdessa viimeisellä bussipysäkillä ennen Länsiväylää ja käy töissä Ruoholahdessa bussipysäkin vieressä matka-aika pitenee rajusti, mutta ainahan on jotain erityistapauksia.
Sinänsä kyllä metron hyödyt tulevat suoraa matka-aikaa enemmän esille siinä, että metro luo alueen joukkoliikenteelle ja kehitykselle rungon, jonka päälle on hyvä rakentaa. Jatkossa palvelut, työpaikat ja asunnot eivät enää samassa määriin sijoitu alueelle haulikolla ammuttuina, halvoille tonteille, vaan merkittävästi tiivistyvät metron lähellä. Tämä luo lisää alueita, joilla on hyvä palvelu autottomille talouksille ja joilla sijaitseviin työpaikkoihin ja palveluihin on joukkoliikenteellä helppo päästä.
Metron täydet hyödyt tulevat myös esiin viiveellä kun joukkoliikennettä ja hyviä palveluita arvostavat muuttavat metroasemien lähelle ja autoilijat taas valitsevat asuinpaikkansa vähän syrjempää. Lähiaikoina on toki vähän kipuilua, kun osa nykyään joukkoliikennettä käyttävistä asukkaista on vaan hankkinut asuntonsa uuden joukkoliikenteen rakenteen kannalta huonosta paikasta, eikä halua muuttaa läheiselle alueelle, jolla joukkoliikenne palvelee paremmin.