Länsimetron liityntälinjastosuunnitelma

Näiden ja muidenkin suunnitelmien arviointi olisi joukkoliikenteen käyttäjille helpompaa, jos olisi tarjolla esim. reittioppaan versio jossa nämä linjat olisi mukana jollain alustavalla aikataululla.
 
Länsi-Helsingistähän pääsee Otaniemen ja Tapiolan asemille suunnitellulla linjalla 551, jonka tarjonta tulee olemaan hyvin vahvaa. Otaniemessä voi vaihtaa metroon ja Tapiolassa puolestaan on hurja määrä vaihtomahdollisuuksia eri bussireiteille. En oikein ymmärrä, miksi matkaketju pitäisi kierrättää Helsingin keskustan kautta?
Esitin vain, kuinka kaikki matkaketjuvaihtoehdot sisältävät 2-3 vaihtoa. Esim. h18+552+M+Tapiolan/Matinkylän liityntälinja on esimerkki kolmen vaihdon reitistä. Keskustan kautta mennessä vaihtoja on korkeintaan 2.
 
Näiden ja muidenkin suunnitelmien arviointi olisi joukkoliikenteen käyttäjille helpompaa, jos olisi tarjolla esim. reittioppaan versio jossa nämä linjat olisi mukana jollain alustavalla aikataululla.

Tuohan on vallan loistava ajatus! Vie se ihmeessä eteenpäin.
 
Näiden ja muidenkin suunnitelmien arviointi olisi joukkoliikenteen käyttäjille helpompaa, jos olisi tarjolla esim. reittioppaan versio jossa nämä linjat olisi mukana jollain alustavalla aikataululla.

Hyvä idea, matka-aika sekä vuorovälilaskuri tähän malliin olisi myös hyvä juttu.

http://mak.hsl.fi/

---------- Viestit yhdistetty klo 22:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:17 ----------

Esitin vain, kuinka kaikki matkaketjuvaihtoehdot sisältävät 2-3 vaihtoa. Esim. h18+552+M+Tapiolan/Matinkylän liityntälinja on esimerkki kolmen vaihdon reitistä. Keskustan kautta mennessä vaihtoja on korkeintaan 2.

Minusta erilaisten liikkumistarpeiden jakaumat kannattaa myös muistaa kun tehdään näitä esimerkkejä. Suurin osa matkoista työpaikan ja kodin, työpaikan ja asiointipaikan tai asiointipaikan ja kodin välisiä matkoja. Kodin ja kodin väliset matkat ovat harvinaisempia.

Kannattaa huomioida työpaikat ja asiointipaikat ovat yleensä joukkoliikenteen kannalta parempien tai ainakin voimakkaampien yhteyksien päässä kuin kodit.

Esimerkiksi liikkumitarpeita vaikka välillä Talinranta - Koukkuniemi (Länsimetron valmistuttua esim. h18+552+M+Matinkylän liityntälinja) on toki olemassa, mutta kummassakaan päässä ei ole käytännössä kuin koteja, joiden väliset matkat eivät muodosta kovin isoa määrää joukkoliikenteestä.
 
Kumma juttu, että sattuikin niin että Vattuniemestä on suoralinja Keskustaan mutta esimerkiksi Katajaharjun suunnasta ei ollenkaan. Olisi voinut laittaa nykyisen 20N linjan tapaan Katajaharju-Vattuniemi-Keskusta. Vähän sinällään omituista kun nykyisinkin Vattuniemeen on niin hyvä tarjonta. En myöskään ymmärrä miten 205 liittyy länsimetroon, kun se näyttää olevan lakkautuslistalla. Ollut hyvä yhteys Leppävaaran suunnasta.
 
En myöskään ymmärrä miten 205 liittyy länsimetroon, kun se näyttää olevan lakkautuslistalla. Ollut hyvä yhteys Leppävaaran suunnasta.

Ei se metroon liity sen enempää kuin monet noista muistakaan muutoksista, mutta yhteys jää kuitenkin suurilta osin olemaan linjalla 502, numerot vaan on menneet vähän sekaisin :) Siis yhteys Leppävaarasta Meilahden sairaalaan ja Taka-Töölöön säilyy, uutena myös vaihdoton yhteys Linjoille ja Hakaniemeen, junalla pääsee keskustaan. Minusta tuo on ihan hyvä uudistus.
 
Siis yhteys Leppävaarasta Meilahden sairaalaan ja Taka-Töölöön säilyy, uutena myös vaihdoton yhteys Linjoille ja Hakaniemeen, junalla pääsee keskustaan. Minusta tuo on ihan hyvä uudistus.

Toki, mutta Perkkaan suunnalta suora yhteys (pois lukien 206) keskustaan loppuu. Enkä ole 23 vuoden asumisvuoden aikana nähnyt viihtyisiä odotustiloja Leppävaarassa, pois lukien vanha puinen rautatieasema. Perkkaan suunnalla on kuitenkin paljon jotka tuota linjaa käyttävät, joten soisi heille myös vaihdottoman yhteyden muualle kuin Leppävaaraan. Se ihmismäärä joka Merihaasta Leppävaaraan kulkee ruuhkien ulkopuolella on kuitenkin pieni.

Muutenkin säilyttäisin muutaman Länsi-Espoon linjoiata. Vaihdoton yhteys on kuitenkin mukavuuskysymys, jota itse etenkin vapaa-ajalla arvostan. Samalla ne voitaisiin laittaa kulkemaan Lauttasaaren kautta, jolloin Lauttasaarentien varrella asuvat saisivat yhteyksiä. Ymmärtääkseni tuo 20 menisi jatkossakin Isokaaren kautta, mutta T-vuoroille ei olisi korvaajia.
 
Viimeksi muokattu:
Kumma juttu, että sattuikin niin että Vattuniemestä on suoralinja Keskustaan mutta esimerkiksi Katajaharjun suunnasta ei ollenkaan.

Jos niin On Sovittu, että vain osa Lauttasaaresta palvellaan vaihdottomalla keskustayhteydellä, niin kyllähän Vattuniemi on silloin kuitenkin parempi ratkaisu. Tiivistä asutusta, työpaikkoja, metroasema kaukana.

Katajaharjusta on lyhyempi matka metroon, siellä ei ole työpaikkoja ja asutustakin on vähemmän.

Mä vaan ihmettelen, miten ne vattuniemeläiset mahtuu sinne jäljelle jäävään bussiin.

---------- Viestit yhdistetty klo 0:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:20 ----------

Toki, mutta Perkkaan suunnalta suora yhteys (pois lukien 206) keskustaan loppuu.

Hyvä pointti. Mä olin siinä uskossa, että 206 on ihan oikea bussilinja, mutta ei se olekaan. Se on tällainen pari vuoroa päivässä -tyyppinen sekavin vuorovälein kulkeva outolintu eikä siis kelpaa oikein mihinkään. Perkkaa on siis yksi niistä alueista, joilla ihmetellään, miten on mahdollista, että länsimetro pilasi senkin yhteydet vaikkei se kulje lähimaillakaan. No, lie ainakin helppoa yrittää vaatia 206:lle kunnolliset vuorovälit. Sillähän tuo tulisi kuntoon.
 
No, lie ainakin helppoa yrittää vaatia 206:lle kunnolliset vuorovälit. Sillähän tuo tulisi kuntoon.

Nykyisellään se palvelee lähinnä työmatkalaisia kaiketi. Jos tuo 206 vuoroväli tihentyisi niin tokihan se auttaisi paljon myös Säterin asukkaita. Niille Karamalmin työläisille on jo 247 sekä e3 & e5. Lisäksi tuo Karamalmi on jo niin kuihtunut työpaikoista että en keksi mitään syytä miksei se voida katkaista Nihtisiltaan.
 
Hyvä idea, matka-aika sekä vuorovälilaskuri tähän malliin olisi myös hyvä juttu.

http://mak.hsl.fi/

Matka-aikalaskuri taitaisi olla varsin kiusallinen, etenkin jos siinä pystyisi suoraan vertaamaan keskenään matka-aikoja ilman metroa ja metron kanssa. Metrosta hyötyvät vain alle puolen kilometrin päässä Lauttasaaren ja Koivusaaren asemilta olevat alueet. (Katajaharjun pohjoisemmat osat myös, jos bussi menee Koivusaaren metroaseman sisäänkäynnin vierestä, en tiedä meneekö.)
 
Itse olen ymmärtänyt, että kun metro tulee, niin tarve kulkea Espoon keskuksesta Matinkylään tulee vähernemään huomattavasti nykyisiin Kamppiin asti meneviin linjoihin 154 ja 156 verrattuna, koska juna tulee olemaan käytännöllisempi tapa kulkea Helsingin keskustaan Espoon keskuksen alueelta kuin mitä bussi + metro Matinkylän kautta olisi.

Siksi olisi tärkeä saada kunnolliset liityntälinjat Espoon keskuksen eri lähiöistä Espoon rautatieasemalle eikä Matinkylään. Siksi risoo että linja 19 joka on ollut vaihtoehtoinen liityntälinja Sunan/Saarniaakson asukkaille Espoon asemalle länsiväylälinja 156:n lisäksi lopetetaan kokonaan. Linjan 136 (joka korvaa 156) vuoroväli on liian harva varsinkin ruuhka-ajan ulkopuolella. Toinen juttu että jomman kumman linjoista 134 ja 136 ei tarvitsisi ajaa Matinkylään asti ollenkaan koska suurin osa Tuomarilan ja Suvelan asukkaista tulee siis kulkemaan junalla Helsingin matkansa eikä Matinkylän kautta ollenkaan. Oma ehdotukseni olisi että 136 kulkisi vain Kuuriniitystä Sunan kautta ja Espoon keskukseen, ja tiheämmin kuin nykyinen 156/ehdotettu 136.

t. Rainer
 
Minusta erilaisten liikkumistarpeiden jakaumat kannattaa myös muistaa kun tehdään näitä esimerkkejä. Suurin osa matkoista työpaikan ja kodin, työpaikan ja asiointipaikan tai asiointipaikan ja kodin välisiä matkoja. Kodin ja kodin väliset matkat ovat harvinaisempia.

Kannattaa huomioida työpaikat ja asiointipaikat ovat yleensä joukkoliikenteen kannalta parempien tai ainakin voimakkaampien yhteyksien päässä kuin kodit.

Esimerkiksi liikkumitarpeita vaikka välillä Talinranta - Koukkuniemi (Länsimetron valmistuttua esim. h18+552+M+Matinkylän liityntälinja) on toki olemassa, mutta kummassakaan päässä ei ole käytännössä kuin koteja, joiden väliset matkat eivät muodosta kovin isoa määrää joukkoliikenteestä.

Kyllä tämä uudistus haittaa ihan tasapuolisesti myös työmatkailijoita Etelä-Espoosta Pitäjänmäkeen ja Konalaan sekä Länsi-Helsingistä Tapiolaan ja Keilaniemeen. He kaikki joutuvat vaihtamaan useasti ja/tai kiertämään keskustan/Leppävaaran/Espoon keskuksen kautta. Oikeastaan lähes kaikkia, jotka ovat hyödyntäneet Kuusi- ja Lehtisaaren kautta pitkälle Etelä-Espooseen kulkevia busseja sekä linjaa 512A. Kaikki pitkät yhteydet on katkaistu/tullaan katkaisemaan vaihdollisiksi.
 
Toki, mutta Perkkaan suunnalta suora yhteys (pois lukien 206) keskustaan loppuu. Enkä ole 23 vuoden asumisvuoden aikana nähnyt viihtyisiä odotustiloja Leppävaarassa, pois lukien vanha puinen rautatieasema. Perkkaan suunnalla on kuitenkin paljon jotka tuota linjaa käyttävät, joten soisi heille myös vaihdottoman yhteyden muualle kuin Leppävaaraan. Se ihmismäärä joka Merihaasta Leppävaaraan kulkee ruuhkien ulkopuolella on kuitenkin pieni.

Tilalle tulee 502, joka kulkee keskustan sijasta Hakaniemeen. Vuoroväli päivisin 20-30 minuuttia. Ainakin omasta mielestäni idea on varsin hyvä. Linja tarjoaa suorat yhteydet Leppävaarasta Töölöön ja Kallioon. Keskustaan liikkuminen sujuu sitten bussiliitynnällä junaan (tai metroon, jos on menossa enemmän metroradan varrelle kuin ydinkeskustaan).
 
Mä vaan ihmettelen, miten ne vattuniemeläiset mahtuu sinne jäljelle jäävään bussiin.

Merkittävä osa linjojen 21V, 65A ja 66A matkustajista tulee Lauttasaarentien pysäkeiltä. Lauttasaaren keskiosat ovat kävelyetäisyydellä metroasemasta, joten Vattuniemen liityntälinjan kapasiteetti voidaan mitoittaa Vattuniemen pysäkkien nousijamäärien pohjalta. Linja 21/21B tullee kuormittumaan hyvin sekä Lauttasaaren metroaseman etelä- että itäpuolella, kun Vattuniemestä nousseista matkustajista moni vaihtaa metroon Lauttasaaren metroasemalle ja bussi alkaa taas täyttyä Lauttasaarentiellä Ruoholahden ja Bulevardin suuntaan menevistä matkustajista.
 
Takaisin
Ylös