Liityntäliikennettä ei määrittele linja, vaan matka: samalla linjalla voidaan tehdä liityntämatkoja ja muita matkoja. Liityntäliikennealueita ovat alueet, joilta ei ole vaihdotonta yhteyttä Helsingin keskustaan. Liityntämatkoja ovat sitten näiltä alueilta ne matkat, joilta vaihdetaan keskustaan vievään runkoyhteyteen (tai toisinpäin).
Osaatko selittää, koska sinulla on ilmeisesti näpit pelissä, että jos jokin asuinalue on HSL:n sunnitteluohjeessa luokiteltu "kolmen tähden alueeksi" eli pienet lähiöt joissa pitäisi olla mahdollista elää ilman autoa, että jos vähimmäispalvelutason ollessa bussi puolen tunnin välein ruuhka-ajan ulkopuolella, niin kysyn:
Onko se ohjeiden mukaan että alueen ainoa bussilinja syöttää kauempana olevalle raideliikenneyhteydelle lähempänä olevan sijaan niin että kaikki matkat Helsinkiin pitenevät huomattavasti nykyisestä?
Kysyn siksi että asun paikassa lähellä Espoon keskusta (Suna niminen rivarilähiö Suvelan suuren kerrostalolähiön eteläpuolella) jonka bussilinjat muuttuvat huonommaksi länsimetron liityntälinjojen tullessa käyttöön. Alueen kautta kulkee nyt 2 bussilinjaa(19 ja 156). Kun länsimetro tulee käyttöön poistuu kokonaan 19 ja 156 tilalle tulee 136. Ongelma on siinä että 136.n vuorotiheys jää nykyisen 156:n tasolle joka tarkoittaa että bussin käyttö liityntäliikenteeseen jos tulee junalla Espooon asemalle klo 18:00 jälkeen huononee käyttökelvottomaksi, koska bussin aikataulut ei ole synkronoitu mitenkään rantaradan lähijunien kanssa ja vuoroväli on 30 min.
Nyt on voinut junalta tullessa valita kulkeeko 19 vai 156.lla, 19 vuoroväli on iltaisinkin 20 min, mutta tulevaisuudessa on vain harvoin kulkeva 136. Kävelymatka asemalta kotiin on 1.5 km - 2 km. Lähimmälle Finnoontien bussipysäkille josta busseja kulkisi useammin on lähes kaikilla alueen aukkailla yli 1 km kävelymatka ettei niistäkään busseista ole apua. Tämä on ainakin suunnitteluohjeen vastaista.
Se ei kompensoi mitenkään että 136:n aikataulut on synkronoitu länsimetron kanssa, koska länsimetro ei tule olemaan ensisijainen matkustusmuoto Espoon keskuksesta Helsinkiin päin kun suora bussi 156 muuttuu liityntäbussiksi 136, vaan ensisijainen makustusmuoto tulee olemaan juna, ja sitä se on käytännössä nytkin. Matinkylän ruuhkaisen metroaseman kautta matkustaminen Helsinkiin kestäisi käytännössä tunnin kun se nyt joko suoralla bussilla 156 tai bussilla + junalla on n 40 min.
Tässä ei siits ole kyse sellaisesta josta lauttasaarelaiset kovaan ääneen valittavat kun heidän bussi nro 20 lopettaa ja Erottajalle päästäkseen joutuu kulkemaan bussilla ja metrolla kun heidän kokonaismatka-ajat ovat silti alle puolen tunnin luokkaa.
Voiko sitä kompensoida lisäämällä 136:n lähtöjä klo 18:00 ja 21:00 välillä esim että vuoroväli olisi 15 tai edes 20 min? Samoin koululaiset alueella tarvitsisivat päiväsaikaan kanssa useampia lähtöjä jos 19 jää pois kokonaan.
Ei arvitse vastata suoraan tässä yksityiskohtaiesti jos työnantaja kieltää, mutta jonkinlainen kuittaus että palaute on vastaanotettu.
Kommentoin kyllä aikoinaan länsimetrolinjaston kommentointisovelluksessa mutta siellä ei koko meidän asuinaluetta ollut luettelossa mukana, laitoin kommentit Suvelan kohdalle mutta voi olla että jäi epäselväksi koska Suvelan yyhteydet eivät mitenkään huonone.
t. Rainer