Vaikka linjasto ei ole paras mahdollinen, siitä löytyy silti (tai oikeastaan juuri siksi) turhia rahareikiä. Linjaa 168 voisi lyhentää länsipäästä niin, että joka toinen vuoro ajettaisiin Mikkelänkallion päähän ja joka toinen "Pellon seisakkeelle". Molemmilla haaroilla olisi kätevästi sama suht lyhyt ajoaika ja tarjottaisiin joukkoliikennettä myös työpaikka-alueelle, joka on kuitenkin reilun 2 kilometrin kävelymatkan päässä lähimmältä juna-asemalta.
Jos Mankin seisake lakkautetaan, niin miten Lasilaaksosta päästäisiin minnekään, ellei 168 kulje sinne. 168 tarjoaa Kauklahtelaisille suoran yhteyden vaikka Omniaan, jonne Espoon rautatieasemalta on jo jonkin verran käveltävää. Omnian tienoilla kun jää pois, niin silloin myös esimerkiksi Ikeaan on lyhyt kävelymatka. Kauklahdessa ei kaikki suinkaan asu rautatieaseman vieressä, joten kyllä sielläkin pitää olla myös bussiyhteyksiä eri suuntiin. Sinänsä laajempaa osaa Kauklahtea palvelisi reitti Lasilaakso-Hansatie-Kauklahden puistotie-Klippinkitie-Kauklahdenväylä-Kehä III-Espoonväylä-Muuralantie-, jota olen aiemmin ehdottanut linjalle 213 jossain aikaisemmassa viestissäni. Tuolloin kyllä osasta Mikkelää tulisi ikävän pitkät kävelymatkat, ellei joku vuoro tai jokin muu linja kulje Isoa maantietä pitkin. Joka tapauksessa Näkinkylän pohjoisosista on jo jonkin verran kävelymatkaa Kauklahden asemalle enkä ole oikein ylipäätään vakuuttunut, pystyykö 165/165A ehdotetulla reitillään palvelemaan Kauklahden pohjoisosia tarpeeksi hyvin ilman jonkun muun linjan avustusta. Kyllä tuollakin päin rakennetaan ja myös kaavoitetaan koko ajan lisää rakentamista.
Sinänsä Espoon kaupungin pitäisi saada rakennettua yhteys Kuurinniitystä Suurpeltoon mielellään mahdollisimman pian. Tällöin Espoon keskuksesta saataisiin hyvä yhteys Tapiolan suuntaan ja Kuurinniitty saisi hyvää palvelua. Kasvava Suurpeltokin saisi suoran yhteyden Espoon keskukseen. Lasilaakso-Espoon keskus-Suurpelto-Tapiola todellakin tarjoaisi paljon mielekkäitä yhteyksiä. Toinen väli, mikä pitäisi saada kuntoon on Vantinmäentie, jotta bussi voisi mennä Vanttilan kautta eikä vanttilaisten tarvitsi tarpoa pitkiä matkoja lähimmälle pysäkille, kun bussit kiertäisivät vain Kauklahden teollisuusalueella.
---------- Viestit yhdistetty klo 16:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:28 ----------
Ihmettelen kanssa mihin 270, ainoa suora yhteys Turuntien suunnasta Jorviin ja Espoon keskukseen on kadonnut?
---------- Viestit yhdistetty klo 16:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:07 ----------
Joo, tämä olisi ihan kelvolline ehdotus kanssa, mutta kartasta ei selviä oikein kulkeeko se jonkun metroaseman kautta, se saisi mielellään kulkea.
Sen tiedän että Finnoon liikenneympyrä on ruuhka-aikaan aamulla Helsinkiin päin mennessä täysin tukossa ja liittymät länsiväylälle Matinkylään asti samantien, joten moni tullee kaipaamaan yhteyttä joka kulkisi rauhallisempia Olarin katuja pitkin Matinkylään sitten kun metro aloittaa.
t. Rainer
Ei kai linjaa 270 aiota lopettaa? Olisikohan vain niin, ettei sitä tässä vain esitetä, kun metron tulo ei vaikuta siihen?
http://hsllansimetronliityntalinjasto.blogspot.fi/2013/11/kooste-luonnosten-vaikutuksesta.html: tässä blogipostauksessa on mainittu linjasta 270, että sen päätepysäkille Kuurinniityssä tutkitaan muita vaihtoehtoja. Nyt niitä vaihtoehtoja ei sitten ole esitelty linjastoluonnoksessa, mutta paljon muitakin linjoja on jätetty esityksen ulkopuolelle.
Kyllähän tuossa esittämässäni linja kulkisi nykyisen 31:n tapaan Ison Omenan ja samalla Matinkylän metroaseman vieritse. Ei tuo esittämäni eroa ehdotetusta 531:stä muuten kuin Espoon keskuksen kohdalla.
---------- Viestit yhdistetty klo 17:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:28 ----------
Täytyykin vielä lisätä, että tässä on HSL:n ehdotuksen linjalista:
https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/linjalista.pdf. Tuohon löytyy linkki ihan Länsimetron liityntälinjaston esittelysivustolta. Sieltä löytyy muunmuassa seuraavaa:
Linjoja 20-29 ei käsitellä tässä suunnitelmassa
Linjoja 206, 212 ei käsitellä tässä suunnitelmassa
Linja 213 ehdotetaan päätettäväksi Espoon keskukseen (Elielinaukio – Espoon keskus)
Linjoja 231, 247, 248 ei käsitellä tässä suunnitelmassa
Linja 270 ehdotetaan päätettäväksi Espoon keskukseen (Elielinaukio – Espoon keskus)