Länsimetron vaunuhankinta

Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Vipu? Ehkä ennemminkin kannettava kauko-ohjain, joka liitetään junaan liittimellä tai sitten radioteitse toimiva, joka voidaan aktivoida toimimaan metroverkoston valvomosta.

Ainakin nykyisen kaluston ohjaamot jäävät miltei ennalleen ja varikolla ajetaan jatkossakin käsipelillä. Näin olen kuullut sanottavan.
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Automaattimetro ei suinkaan ole tavanomaista tekniikkaa, vaan vieläkin kokeiluasteella. Helsingissähän moderni metro on lopetettu 70-luvulla.


Automaattimetro oli kokeiluasteella 25 vuotta sitten kun Helsinki ei metroskandaalien pyörteissä uskaltanut ottaa käyttöön automaattiseksi rakennettua metroa, vaan teki varman päälle ratkaisun ja miehitti junat.

Tuosta varhaisesta automaattimetroprojektistahan muistuttavat yhä M100 kaluston turvallisiksi viritetyt ovet, jotka palkitsevat oven väliin pyrkijät.

Nykyään automaattimetro on valtavirtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Ei taida onnistua. HKL:lle kelpaisi kyllä, koska se haluaa lyhentää asematkin. Mutta niin kauan kun koko liikenne ei perustu 80-metrisiin juniin, pitää olla mahdollisuus koota 80- ja 120-metrisiä junia. Tämä johtaa siihen, että ainoa kyseeseen tuleva ratkaisu on 40-metrinen kahden ohjaamon juna. Ja se on kahdesta 4-akselisesta telivaunusta koostuva, koska verkko on tehty rautatiemitoituksella ja toimii 20-metrisin vaunuin. Eikä ole halua kehittää verkkoa joustavammaksi, mikä tekisi 40-metrisestä 8-akselisesta kahden nivelen vaunusta mielekkään ratkaisun.

Tietenkin vaunutilauksesta voidaan yrittää saada tekosyy liikennekäytäntöjen muutoksiin eli taivuttaa Espoota 90-metrisiin laitureihin.
Tarkoitin siis sellaisia nykyisen mitoituksen kaltaisia (en mitään muuta kuvittelekaan) metrovaunuja, joissa osassa on ohjaamo toisessa päässä ja osassa taas ei. Ne sitten liitetään vapaasti valittavaan pituuteen ja koko pötkössä on läpikulkumahdollisuus. Kuin vaikkapa M200-vaunuparin väliin liitettäisiin lisää ohjaamottomia välivaunuja. Nykyajan uudet metrojunat kautta maailman tuntuvat noudattavan tätä kaavaa. Tuo 4-vaunuisuus taas tuli mieleeni Raide-YVA:sta, mutta toki muunlaiset kokoonpanot olisivat mahdollisia. Mutta tässä on yksi haitta nykyiseen vaunupari-konseptiin nähden: junia ei voida pätkiä tai koota ihan tuosta vaan, vaan ne kulkevat aina vakiomittaisina ja niiden kokoonpanoa voidaan muuttaa vain varikolla. Mielestäni on tärkeää metron toimivuuden kannalta, että nykyinen mitoitus muuten säilyy ja yhteensopivuus entisen kaluston kanssa säilyy (M100-sarja on käytössä vielä pitkään). Voin kertoa, etteivät Helsingin metrojunat enää ole maailma suurimpia, vaan ainakin monissa Kaakkois-Aasian kaupunkien uusissa metrojärjestelmissä ne ovat suurinpiirtein samaa luokkaa (vaunun pituus 20-22 metriä ja leveys 3-3,2 metriä).

Yksi asia on mielestäni aivan varma: Helsingin metrosta, sekä sen jatkeesta Espooseen ja Sipooseen, ei tule pikaraitiotietä eikä sen uusi kalusto tule olemaan sen kaltaista. Kuvitelkoot kuka mitä hyvänsä.
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Täällä joukkoliikennelautakunnan kokouksen (6.9.2007) esityslistassa tuo hankinta itseasiassa onkin. Siinä sanotaan, että vuosina 2011-2014 toimitettaisiin 40 junayksikköä ja lisäksi olisi 10 junayksikön optio. Mitä tuo junayksikkö sitten tarkoittanee (yhtä vaunua vaiko nykyisenkaltaista vaunuparia?) jää ainakin minulle hieman epäselväksi. Voisin kuitenkin kuvitella sen tarkoittavan nimenomaan yhtä metrovaunua.
Tuossa esityksessä todetaan muuten myös, että M100-sarja poistunee käytöstä vuosina 2023-2027 ja ettei nokkajunaa (M101-M106) peruskorjata, vaikka siihen onkin optio. Poikkevat sen verran itse sarjajunista, joten peruskorjaus olisi oleellisesti kalliimpaa.
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Mitä tuo junayksikkö sitten tarkoittanee (yhtä vaunua vaiko nykyisenkaltaista vaunuparia?) jää ainakin minulle hieman epäselväksi. Voisin kuitenkin kuvitella sen tarkoittavan nimenomaan yhtä metrovaunua.
Se tarkoittaa vaunuparia eli pienintä kiinteätä yksikköä. Myös kustannusarvio on linjassa sen kanssa, että on kyse vaunuparista.

vristo sanoi:
Yksi asia on mielestäni aivan varma: Helsingin metrosta, sekä sen jatkeesta Espooseen ja Sipooseen, ei tule pikaraitiotietä eikä sen uusi kalusto tule olemaan sen kaltaista. Kuvitelkoot kuka mitä hyvänsä.
Maailmassa ei ole mitään niin varmaa kuin epävarma. Erilaisten epävarmojen asioiden toteutumista pyritään kyllä ahkerasti varmistamaan sillä, että niistä puhutaan varmoina asioina. Sillä tavoin saadaan mm. päättäjät luulemaan, että asia on jo päätetty. Luuleehan suurin osa pk-seudun asukkaista nytkin, että Espooseen on jo päätetty rakentaa metro. Vaikka ei edes tiedetä vielä mitä se maksaa.

Antero
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Yksi asia on mielestäni aivan varma: Helsingin metrosta, sekä sen jatkeesta Espooseen ja Sipooseen, ei tule pikaraitiotietä eikä sen uusi kalusto tule olemaan sen kaltaista. Kuvitelkoot kuka mitä hyvänsä.


Minä kyllä uskon, että Länsimetron rata rakennetaan suunnilleen nykyisillä suunnitelmilla Matinkylään asti. Muuntyyppinen runkolinjaratkaisua ei mielestäni vaan ole poliittisesti realistinen. (Tiedän, että tramwestin kannattajat ovat tuosta asiasta eri mieltä.) Vaihtoehtoina ovat että joko rakennetaan tunnelirata Ruoholahti - Matinkylä tai ei mitään länsisuunnan raideliikennettä hyvin pitkään aikaan.

Tunnelit ovat lähes ikuisia, mutta kalustoratkaisut ovat enemmän aikansa lapsia.

On todellakin vaikea uskoa, että vielä seuraavassa kalustohankinnassa metrokalusto muuttuu. Ajatus on vielä liian kiinni raskaassa kalustossa. Tunnelirata, kalusto ja nykyinen liikennöintitapa on päätöksentekijoiden asenteissa niin tiukasti nivoutunut yhteen, että niitä on vaikea muuttaa.

Mutta ei ole mahdotonta, että Jokerilinjaa varten kalustoa hankittaessa huomattaisiinkin, että suunnilleen samalla kalustolla voisikin ajaa metroradan jatketta nykyiseen länsi-Sipooseen, Kivenlahteen ja nykyisellä metroradallakin. M100 junatkaan eivät kestä ikuisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Minä kyllä uskon, että Länsimetron rata rakennetaan suunnilleen nykyisillä suunnitelmilla Matinkylään asti. Muuntyyppinen runkolinjaratkaisua ei mielestäni vaan ole poliittisesti realistinen. (Tiedän, että tramwestin kannattajat ovat tuosta asiasta eri mieltä.) Vaihtoehtoina ovat että joko rakennetaan tunnelirata Ruoholahti - Matinkylä tai ei mitään länsisuunnan raideliikennettä hyvin pitkään aikaan.

Olen ehdottomasti Tramwestin kannattaja, mutta siitä huolimatta kanssasi aivan samaa mieltä: tällä hetkellä vaihtoehtoja on kaksi, joko nykymetron jatke Matinkylään tai sitten ei raideliikennettä ollenkaan. Jos päädytään jälkimmäiseen, niin sitten voidaan jonkin ajan kuluttua olla kypsiä uudenlaisillekin ratkaisuille, mutta siihen on vielä pitkä matka kuljettavana.
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Olen ehdottomasti Tramwestin kannattaja, mutta siitä huolimatta kanssasi aivan samaa mieltä: tällä hetkellä vaihtoehtoja on kaksi, joko nykymetron jatke Matinkylään tai sitten ei raideliikennettä ollenkaan. Jos päädytään jälkimmäiseen, niin sitten voidaan jonkin ajan kuluttua olla kypsiä uudenlaisillekin ratkaisuille, mutta siihen on vielä pitkä matka kuljettavana.

Espoolaisena veronmaksajana kommentoisin näin: Jos kustannukset nousevat liikaa, niin lykätään rakentamisen aloitusajankohtaa vuodella, korkeintaan pari. Jos se ei riitä niin rakennetaan metro aluksi vain Tapiolaan. Tapiolasta muihin kohteisiin voi metroa jatkaa myöhemin light-rail ratkaisuna, joko kombi-tyyppisenä tai yhdistämällä Jokerin kanssa matalalattiapikaraitiotienä. Tämä edellyttää tietenkin että Helsingin M100 ja M200 sarjan kalustosta ei ole ylitarjontaa jota "pitäisi" sijoittaa länsimetroon.

t. Rainer
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Espoolaisena veronmaksajana kommentoisin näin: Jos kustannukset nousevat liikaa, niin lykätään rakentamisen aloitusajankohtaa vuodella, korkeintaan pari.

Nythän Louko puhuu 80 Me ylityksestä. Tässä on havaittavissa sama temppu jota lentoyhtiöt käyttävät myöhästymistilanteissa: ilmoitetaan aina puoli tuntia kerrallaan lisäaikaa, ja lopulta kone on puoli vuorokautta myöhässä, aina 30 min kerrallaan... Ehkä Loukollakin on se ajatus, että jos nyt puhutaan 530 Me:stä niin kansa unohtaa tuon 452:n, sitten voidaan kohta jo puhua vaikka 650 Me:stä jne kunnes lopulta päädytään siihen miljardiin.

Musta on todella mielenkiintoista nähdä, miten koko homman lopulta käy. Löytääkö Espoo oikeasti rahat kaksinkertaiseksi paisuneeseen projektiin vai onko tämä Espoolle tyylikäs, kasvot säilyttävä keino kohteliaasti kieltäytyä metrosta. Ja mitä tekee valtio, maksaako tuplalaskun vai pitäytyykö alkuperäisessä 150 Me osuudessaan. Ainakaan HS:n haastattelema virkamies ei kuulostanut mitenkään kovin innostuneelta lisälaskusta.

Jos metro lykkääntyy 1-2 vuodella, niin eihän se siitä halpene, päin vastoin. Mutta metro vain Tapiolaan asti olisi sikäli ihan hyvä, että sen jälkeen Helsingin ei enää tarvitsisi painostaa Espoota, kun bussit on Kampista poissa ja metro jo Espoossa. Sama kai se stadilaisille on, missä se Espoon päättäri sijaitsee.
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Jos metro lykkääntyy 1-2 vuodella, niin eihän se siitä halpene, päin vastoin. Mutta metro vain Tapiolaan asti olisi sikäli ihan hyvä, että sen jälkeen Helsingin ei enää tarvitsisi painostaa Espoota, kun bussit on Kampista poissa ja metro jo Espoossa. Sama kai se stadilaisille on, missä se Espoon päättäri sijaitsee.


Oikeastaan minustakin länsimetroprojektissa aivan välttämätöntä on todellakin vain Ruoholahti - Tapiola/Matinkylä välin saaminen rakennettua tunnelissa. Tuon välin rakentaminen on avain kaikelle länsisuunnan raideliikenteen kehittämiselle.

Ihan millä vaan kalustolla lännen joukkoliikennettä hoidetaan, kaluston pitää pystyä kulkemaan myös nykyisessä metrotunnelissa. Kampin, Rautatientorin, Kaisaniemen ja Hakaniemen metroasemien kautta kulkeva itä-länsisuuntaisen liikenteen pitää toimia. Pisara täydentää sitten tulevaisuudessa vaihtoyhteyksiä.

Nykyinen M100 ja M200 kalusto on turhan raskasta osalle metroliikenteestä ja joustamatonta, kun sitä ei voida missään nostaa edes puolittain normaalin katuliikenteen joukkoon. Toisaalta kuitenkin liikenteessä joka kulkee vain runkolinjaa, nykyinen kalusto on ihan käyttökelpoista.

Minusta Tramwest suunnitelman perusongelma oli ajatus, että Tramwest oli nykyisestä metrosta erillinen järjestelmä ja että se ei kulkisi missään ihan keskustaa lukuunottamatta tunnelissa.

Idea jakaa liikennettä eri linjoihin, jotka erkanevat runkoverkosta on erittäin terve ja hyvä. Ongelmana on vain, että tuollaisen järjestelmän alkuinvestointi hyvin tehtynä maksaa enemmän kuin metro silloin kun runkoverkossa on puutteita tai sitä ei ole, kuten länsisuunnassa on tilanne. Kun runkoverkko on saatu kuntoon, järjestelmän laajentaminen on kohtuuhintaisempaa.
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Musta on todella mielenkiintoista nähdä, miten koko homman lopulta käy. Löytääkö Espoo oikeasti rahat kaksinkertaiseksi paisuneeseen projektiin vai onko tämä Espoolle tyylikäs, kasvot säilyttävä keino kohteliaasti kieltäytyä metrosta. Ja mitä tekee valtio, maksaako tuplalaskun vai pitäytyykö alkuperäisessä 150 Me osuudessaan. Ainakaan HS:n haastattelema virkamies ei kuulostanut mitenkään kovin innostuneelta lisälaskusta.
Ongelma on siinä että koko rakentamisala on ylikuumentuneessa tilassa. Siitä kärsii koko Suomi ja se pitää joko hyväksyä tai odottaa että ylikuumenemisvaihe on ohi. Kuitenkin suurimmalla osalla suomalaisista tuntuu menevän niin hyvin, ettei koko asia tunnu koskettavan. Muutama kymmenen milliä sinne tai tänne on vauraille kaupungeille kuten Espoolle ja Stadille ja valtiolle vielä pikkuraha, mutta tietystihän se vaikuttaa kun on muitakin hankkeita samaan aikaan rakenteilla, joiden kustannukset vain nousevat ja nousevat. Pitäisikö vain nostaa kädet pystyyn ja todeta että näin toimivat markkinavoimat vai mitä?

Onhan tietysti sellainenkin mahdollisuus olemassa, että joku "hutkiva journalisti" lähtee selvittämään esim mahdollisia kartelleja rakennusalalla. On mahdollista että paljastuu mielenkiintoista tietoa, mutta luuletko ettei rakennusala osaa joko selitellä miksi asiat ovat niin ja näin, tai pistää kaverin muuten vaan hiljaiseksi.

t. Rainer
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Ongelma on siinä että koko rakentamisala on ylikuumentuneessa tilassa. Siitä kärsii koko Suomi ja se pitää joko hyväksyä tai odottaa että ylikuumenemisvaihe on ohi....Pitäisikö vain nostaa kädet pystyyn ja todeta että näin toimivat markkinavoimat vai mitä?

Mä olen sitä mieltä, että jos yksityiset käyttää rakennusliikkeitä nyt paljon, niin kuntien ja valtion olisi syytä lykätä omia hankkeitaan. Jos yksityisillä on varaa maksaa, maksakoot. Se on heidän asiansa.

Sitten kun taas tulee laskusuhdanne, työttömyyttä ja ylitarjontaa, niin hinnat halpenevat ja silloin valtio ja kunnat voisivat toteuttaa omia hankkeitaan. Tällä tavalla valtio voi, ja sen pitäisi, tasoittaa suhdannevaihteluita ja samalla tulisi säästöäkin.

Harvalla rakennushankkeella on oikeasti sellainen kiire, että vaikka viiden vuoden odotus olisi katastrofi. Jos nyt esim. länsimetron saa tilattua tänään hinnalla X mutta 2012 30% halvemmalla, niin eikö kannattaisi odottaa? Johan Lahdenrantakin totesi, ettei sillä nyt niin kiirettä ole kun bussitkin toimivat.

Tällä periaatteella voisi ajatella, että kiireellisinä hankkeina toteutettaisiin Marjasta asuinrakentamisen tahdissa asemia lännessä, ratikkapidennyksiä asuinrakentamisen tahdissa satama-alueille ja Laajasaloon. Sitten laskusuhdanteen aikana ruvettaisiin rakentamaan Marjaa valmiiksi, alettaisiin tehdä länsimetroa ja jatkettaisiin ratikoita "vanhoille" alueille, siis esim. Munkkivuoren kaltaisille.
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Mutta niin kauan kun koko liikenne ei perustu 80-metrisiin juniin, pitää olla mahdollisuus koota 80- ja 120-metrisiä junia. Tämä johtaa siihen, että ainoa kyseeseen tuleva ratkaisu on 40-metrinen kahden ohjaamon juna.

Ei välttämättä. Voisihan kyseeseen tulla myös 80-metrinen kahden ohjaamon juna josta tehdään myös "puolikkaita" eli 40-metrisiä yhden ohjaamon junia. Näitä sopivasti yhdistelemällä voidaan koota nuo 80- ja 120-metriset junat. Käsittääkseni tämäntapainen periaate on käytössä mm. Lontoossa.
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Ei välttämättä. Voisihan kyseeseen tulla myös 80-metrinen kahden ohjaamon juna josta tehdään myös "puolikkaita" eli 40-metrisiä yhden ohjaamon junia. Näitä sopivasti yhdistelemällä voidaan koota nuo 80- ja 120-metriset junat. Käsittääkseni tämäntapainen periaate on käytössä mm. Lontoossa.
Epäilemättä kalustokierron ja sijoittelun voi suunnitella näin. Mutta en usko, että tällainen ajatus kelpaa. Mietipä vaikka sitä, miten junien lyhennys ja varikolle ajo Vuosaaresta ja Mellunmäestä hoidetaan, kun seisontaraiteelle jää vain sellaisia junia, joiden ohjaamot ovat itäpäässä.

Antero
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Se tarkoittaa vaunuparia eli pienintä kiinteätä yksikköä. Myös kustannusarvio on linjassa sen kanssa, että on kyse vaunuparista.
Joo tuolla esityslistassahan se mainitaan tosiaan: "Kukin juna muodostuu kahdesta vaunusta.". Näinhän se on Helsingin metrossa ollut jo alusta saakka.

Minun pointtini olikin, että jatketaanko entiseen tyyliin (jota pidän todenäköisenä)? Jos jatketaan, niin melkoinen hankintaerä on kyseessä, kun verrataan aiempiin hankintoihin eli M100: 42 vaunuparia ja M200: 12 vaunuparia. Lähes M100:sien verran metrojunia siis.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös