Länsimetron vaunuhankinta

Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Olisi hyödyllistä perehtyä muiden automatisointihankkeisiin ennen kuin tilataan ohjaamottomia junia. Neljän vuoden päästä pitäisi siis olla valmista, vaikka mitään ei ole tilattu eikä ryhdytty tekemään. Muualla ei taideta kuvitella edes suunnitteluvaiheessa, että tällainen projekti voisi toteutua neljässä vuodessa siitä lähtien, kun ryhdytään töihin. Kulunvalvonnan uusiminen ja automaatin vaatimat ratarakenteet ovat vähän isompi homma kuin parin sillan vesieristysten ja rapautuneiden reunojen korjaus. Ja siihenkin menee monta vuotta.


Mitä ratarakenteita automaatti välttämättä vaatii? Samalla radallahan se automaattimetrokin kulkee.

Metron instrumentoinnin uusiminen ei ole kauhean monimutkainen projekti. Raideliikenteen kulunhallinta- ja informaatiojärjestelmiä löytyy käytännössä kaupan hyllyltä. Oviturvallisuusjärjestelmän virittäminen lienee se hankalin juttu.

Ja onhan tuo metron automatisointiprojekti ollut käynnissä jo vuoden verran, se on käytännössä yksi Länsimetrohankkeen osa.
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Mitä ratarakenteita automaatti välttämättä vaatii?
Se vaatii koko kulunvalvontalaitteiston rakentamisen uudelleen. Ja jos liikennettä ei keskeytetä, uusi järjestelmä on rakennettava siten, että entinen voi toimia kaiken aikaa. Automaattiohjauksessa ratarakenteet ovat erilaiset kuin nykyisessä. Todennäköisesti valitaan järjestelmä, jossa radan myötä kulkee kaapeli, joka kommunikoi junan kanssa ja tietää junan paikan mahdollisesti muutamien senttien tarkkuudella. Ongelmatilanteiden vuoksi uudessakin järjestelmässä tulee olla jonkinlainen ihmisen havaittavissa oleva varustus, vaikkei opastimia periaatteessa tarvitakaan enää.

Sitten on rakennettava vaadittavat turvarakenteet asemille ja tunneleihin. Pelastuslaitoksen edustaja arveli keväällä, että vanhat tunnelit ovat kyllin laajoiksi louhitut, että jatkuva hätäpoistumislaituri mahtuu sinne ilman louhintaa. Mutta poistumistiet saattavat vaatia jopa louhintaa. Asemille tulevat laituriovet on rakennettava.

Vanhat junat on varustettava tuplajärjestelmällä, koska automaatteja ei asenneta niihin "yön yli". Jos uudet junat ovat ohjaamottomia, niitä ei voi käyttä lainkaan ennen kuin koko rata laitteineen on valmis.

Joka tapauksessa, toistaiseksi ei ole edes suunniteltu näitä asioita. Eikä ole voitukaan, kun toimittajasta ei ole päätöstä. Ja junahankintaakin vasta valmistellaan. Lisäksi nyt jo nähdään, että automaattisuunnitelma "säästää" esim. siten, että tarvitaan 9 yliääräistä junaa nykyisen liikenteen hoitoon. Automaatin väitetyssä edullisuudessa en muista tällaisesta lukeneeni.

Antero
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Helsinkiin on tulossa lähivuosina ainakin 32 uutta ilman kuljettajaa toimivaa metrojunaa. Helsingin joukkoliikennelautakunta hyväksyi asian kokouksessaan.
Olisi hyödyllistä perehtyä muiden automatisointihankkeisiin ennen kuin tilataan ohjaamottomia junia.
Ollaanko sitten tilaamassa ohjaamottomia junia? Ilman kuljettajaa toimivan ei kai välttämättä tarvitse tarkoittaa ohjaamotonta.
Tuo Hesarin nettiartikkeli onkin mainio. Helsinkiin tulee 32 automaattimetroa. Ja edelleen:
Helsingin metroliikennejohtaja Tapio Hölttä toteaa, että helsinkiläisten mielestä 32 metroa riittää...
Nythän meillä onkin vain yksi metro.:smile:
Ylen aikaisen uutisissa osataan sentään junat ja vaunuparit.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Ollaanko sitten tilaamassa ohjaamottomia junia? Ilman kuljettajaa toimivan ei kai välttämättä tarvitse tarkoittaa ohjaamotonta.
Totta, ei tietenkään. Menin itse ajatuksissani sen edelle, mitä oli kirjoitettu.

Muissa maailmoissa kun on tarve mahdollisimman suuresta kapasiteetista, niin jos tehdään kuljettajaton metro, jätetään myös ohjaamot pois jotta saadaan tilaa lisää matkustajille. Mutta meillähän se ei olekaan ongelma vaan liian suuri kapasiteetti. :)

Antero
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Ollaanko sitten tilaamassa ohjaamottomia junia? Ilman kuljettajaa toimivan ei kai välttämättä tarvitse tarkoittaa ohjaamotonta.
HKL:n suunnittelujohtaja Ville Lehmuskoski ilmaisee asian kyllä aika selvästi Taloussanomien artikkelissa.

"– Uusiin metrovaunuihin ei ole tulossa ohjaamoa, joten matkustajille avautuu näkymä etuikkunasta, Lehmuskoski kuvaili." Onhan niissä toki jonkinlainen ohjauspöytä jokin lukittavan kannen alla tms poikkeustilanteita varten.
 
Kannatan hieman erilaisten junien hankintaa, jos ei haluta pysyä samanlaisissa. Toisaalta tuo oranssi dominoiva on melko mainio, stadin smufaksi, pian myös Espoossa ja Vantaalla ;D stadin smufa ;D


edit:typo
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

HKL:n suunnittelujohtaja Ville Lehmuskoski ilmaisee asian kyllä aika selvästi Taloussanomien artikkelissa.

"– Uusiin metrovaunuihin ei ole tulossa ohjaamoa, joten matkustajille avautuu näkymä etuikkunasta, Lehmuskoski kuvaili." Onhan niissä toki jonkinlainen ohjauspöytä jokin lukittavan kannen alla tms poikkeustilanteita varten.

Lieköhän mallia DLR?

Miksei sitten tämä vanha systeemi kävisi, jolloin päädystä näkisi ohjaamoon lasien läpi?
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Lieköhän mallia DLR?

Miksei sitten tämä vanha systeemi kävisi, jolloin päädystä näkisi ohjaamoon lasien läpi?

Tuohon päätyyn voisi myös sijoittaa oven hätätilanteita varten. ;)
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Tuohon päätyyn voisi myös sijoittaa oven hätätilanteita varten. ;)
Näin on tehty esim. Singaporen uudella automaattimetrolinjalla. Mutta meillä tämä ei riitä. Junan tyhjentäminen kestää liian kauan. Tehokkaampaa on tyhjentää sivuovista evakuointilaiturille, jotka Suomessa vaaditaan uusin tunneleihin.

Antero
 
Takaisin
Ylös