Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?
Nyt on käytössä 21 km rataa ja 54 vaunuparia, 2,6 vaunuparia/km. Espooseen suunnitellaan 14 km:n laajennusta, jota aiotaan ajaa harvemmalla vuorovälillä kuin itärataa, koska kysyntäkin on vain puolet. Länsimetron pitäisi siis tarvita 14 x 2,6 = 36 vaunuparia tai kapasiteetin perusteella pikemminkin vain puolet eli 18 vaunuparia. Mutta sinne hankitaankin suhteessa 11 % enemmän kalustoa kuin itämetrolle.
Olenkin kritisoinut kuljettajatonta ajoa siitä, että silloin on pidemmät pysäkkiajat, hitaampi linjanopeus ja siten suurempi kalustotarve kuin kuljettaja-ajossa. Eli olen ollut täysin oikeassa.
Antero
Tällä tavalla säästetään kustannuksia automaatilla ja lyhennetyllä vuorovälillä!Minun pointtini olikin, että jatketaanko entiseen tyyliin (jota pidän todenäköisenä)? Jos jatketaan, niin melkoinen hankintaerä on kyseessä, kun verrataan aiempiin hankintoihin eli M100: 42 vaunuparia ja M200: 12 vaunuparia. Lähes M100:sien verran metrojunia siis.
Nyt on käytössä 21 km rataa ja 54 vaunuparia, 2,6 vaunuparia/km. Espooseen suunnitellaan 14 km:n laajennusta, jota aiotaan ajaa harvemmalla vuorovälillä kuin itärataa, koska kysyntäkin on vain puolet. Länsimetron pitäisi siis tarvita 14 x 2,6 = 36 vaunuparia tai kapasiteetin perusteella pikemminkin vain puolet eli 18 vaunuparia. Mutta sinne hankitaankin suhteessa 11 % enemmän kalustoa kuin itämetrolle.
Olenkin kritisoinut kuljettajatonta ajoa siitä, että silloin on pidemmät pysäkkiajat, hitaampi linjanopeus ja siten suurempi kalustotarve kuin kuljettaja-ajossa. Eli olen ollut täysin oikeassa.
Antero