Vaikka noita köysiratoja on toiminut maailmalla jo kauan,kuten esim.New Yorkissa on ihan toimiva systeemi, kuulostaa tuo Laajasalon suunnitelma siltikin aprillipäivän jutulta. Vaikkakin se aprillipäivä meni jo:smile:
Sanomattakin on selvää, että radan (siis vaijerin) ja muun kaluston kunnossapito- tarkastustarve radalle on jotain aivan muuta kuin esim.ratikkaradalla.
Lisäksi jos järjestyshäiriöistä on ongelmia jo metroissa niin mitäs sitten tehdään kun avohoitopotilaan lääkkeet loppuvat 90 merin korkeudessa jyrkässä nousussa Merihaan yläpuolella? Vedetään hätäjarrusta?
---------- Viesti lisätty kello 1:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:15 ----------
1998 sattui Italiassa (olkoonkin, että kyseessä oli hiihtokeskuksen köysirata) 20 ihmisen kuolemaan johtanut onnettomuus. USA:n Merijalkaväen taistelukone törmäsi yli 800km/h nopeudella radan vaijeriin katkaisten sen. Gondoli tippui 80 metrin matkan maahan. Jotain tuollaisen radan haavoittuvuudesta kertoo se, että onnettomuuden toinen osapuoli laskeutui turman jälkeen onnistuneesti tukikohtaansa, mutta köysiradan vaunu koki täystuhon.
Sanomattakin on selvää, että radan (siis vaijerin) ja muun kaluston kunnossapito- tarkastustarve radalle on jotain aivan muuta kuin esim.ratikkaradalla.
Lisäksi jos järjestyshäiriöistä on ongelmia jo metroissa niin mitäs sitten tehdään kun avohoitopotilaan lääkkeet loppuvat 90 merin korkeudessa jyrkässä nousussa Merihaan yläpuolella? Vedetään hätäjarrusta?
---------- Viesti lisätty kello 1:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:15 ----------
Päinvaistoin mitä Hesarin artikkeli väittää, onnettomuuksia on tapahtunut. Bergenin Ulriksbanen-köysiradalla 9.7.1974 ylöspäin matkannut gondoli oli vain metrin parin päässä yläasemalta, kun jokin meni vikaan. Jarrujärjestelmät pettivät ja gondoli liukui vaijeria pitkin alas ylimmälle kannatinpylväälle. Pylvään kohdalla gondoli irtosi kannatinvaijereista ja putosi alas maahan. Neljä ihmistä kuoli. Köysirata avattiin uudelleen viisi vuotta myöhemmin.
Myöhemmin samainen köysirata on muutamaan otteeseen (kahdesti v. 2006 ja kerran v. 2008) jouduttu turvallisuussyistä sulkemaan. Tammikuussa 2006 kannatinvaijeri luiskahti pois paikoiltaan. Vuonna 2008 kaapelien kunto oli niin huono, johtaen melkein puolentoista vuoden liikennöintitaukoon.
1998 sattui Italiassa (olkoonkin, että kyseessä oli hiihtokeskuksen köysirata) 20 ihmisen kuolemaan johtanut onnettomuus. USA:n Merijalkaväen taistelukone törmäsi yli 800km/h nopeudella radan vaijeriin katkaisten sen. Gondoli tippui 80 metrin matkan maahan. Jotain tuollaisen radan haavoittuvuudesta kertoo se, että onnettomuuden toinen osapuoli laskeutui turman jälkeen onnistuneesti tukikohtaansa, mutta köysiradan vaunu koki täystuhon.