Laajasalon joukkoliikenneyhteys

Mikä olisi paras joukkoliikenneväline Laajasalo - Keskusta -välille

  • Raitiotie Siltavaihtoehto

    Äänet: 81 78.6%
  • Raitiotie Tunnelivaihtoehto

    Äänet: 4 3.9%
  • Metro Siltavaihtoehto

    Äänet: 2 1.9%
  • Metro Tunnelivaihtoehto

    Äänet: 3 2.9%
  • Bussi

    Äänet: 4 3.9%
  • Lautta

    Äänet: 2 1.9%
  • Köysirata

    Äänet: 7 6.8%
  • Jokin muu mikä ?

    Äänet: 0 0.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    103
Pelastusajoneuvot voivat sillalla käyttää pyörätietä/jalkakäytävää, kunhan tämä tehdään tarpeeksi leveäksi ja sillan päihin laitetaan asiattoman ajon estävät tolpat/puomit, joista pääsevät kolmioavaimen tai sähköisen tunnisteen avulla sekä pelastus- että kunnossapitoajoneuvot.
Onko ajatuksena kenties se, että myös imuautot yms. raitioteiden huoltoajoneuvot käyttävät jalkakäytävää? Vai menevätkö ne saareen Herttoniemen kautta samalla tavoin kuin yöbussit? Vai luovutaanko ko. huoltoautoista Laajasalon raitiotien valmistumiseen mennessä?
 
Onko ajatuksena kenties se, että myös imuautot yms. raitioteiden huoltoajoneuvot käyttävät jalkakäytävää? Vai menevätkö ne saareen Herttoniemen kautta samalla tavoin kuin yöbussit? Vai luovutaanko ko. huoltoautoista Laajasalon raitiotien valmistumiseen mennessä?

Mitäs tuollaisella radalla tavallisella imuautolla tekee, kun ei käytetä urakiskoja, vaan samaa vignol-kiskoa mitä rautateillä? ;)

Kunnossapitokalusto tosiaan pitää muilta osin päivittää sellaiseksi, ettei sen tarvitse joka paikassa kulkea kumipyörillä, ts. varustaa kiskopyörillä. Ajojohdon huoltoautojen (ns. torniautojen) osalta projekti onkin HKL:n Rakennusyksikössä aloitettu jo. :cool:
 
Mitäs tuollaisella radalla tavallisella imuautolla tekee, kun ei käytetä urakiskoja, vaan samaa vignol-kiskoa mitä rautateillä? ;)
Tuota en ollutkaan noteerannut, että koko Laajasalon verkosto tehdään vignolkiskotuksella.
Kunnossapitokalusto tosiaan pitää muilta osin päivittää sellaiseksi, ettei sen tarvitse joka paikassa kulkea kumipyörillä, ts. varustaa kiskopyörillä. Ajojohdon huoltoautojen (ns. torniautojen) osalta projekti onkin HKL:n Rakennusyksikössä aloitettu jo. :cool:
Hyvä että asia otetaan huomioon hyvissä ajoin.
 
Tuota en ollutkaan noteerannut, että koko Laajasalon verkosto tehdään vignolkiskotuksella.
Hyvä että asia otetaan huomioon hyvissä ajoin.

Sinänsähän Laajasalon saarella voisi käyttää aivan hyvin urakiskoakin, vaikka silta olisikin tehty vignol-kiskotuiksella. Mutta jos ratikan raiteet kulkevat joka paikassa omilla kaistoillaan, ei urakiskoille ole varsinaista tarvetta. Suojatiet ja risteykset on tällöin rakennettava vastaavasti kuin rautateiden tasoristeykset, eli kumisella tai betonisella kansirakenteella.

Noiden "torniautojen" päivitys kiskopyörillä varustetuksi ei sinänsä johdu sillasta, vaan muista syistä (mm. huoltohallien raiteistojen ajojohtojen huolto). Mutta käy se näinkin :)
 
Mitäs tuollaisella radalla tavallisella imuautolla tekee, kun ei käytetä urakiskoja, vaan samaa vignol-kiskoa mitä rautateillä? ;)

Kunnossapitokalusto tosiaan pitää muilta osin päivittää sellaiseksi, ettei sen tarvitse joka paikassa kulkea kumipyörillä, ts. varustaa kiskopyörillä. Ajojohdon huoltoautojen (ns. torniautojen) osalta projekti onkin HKL:n Rakennusyksikössä aloitettu jo. :cool:
Kerro toki lisää projektista ja kalustoyksilöistä. Ja ottaako HKL-RL tosiaan uudestaan käyttöön vignol-kiskot, kun niistä vasta "on päästy eroon"?
 
Mutta jos ratikan raiteet kulkevat joka paikassa omilla kaistoillaan, ei urakiskoille ole varsinaista tarvetta.

Koirasaarentielle oli tulossa yhdistetty rv- ja bussikaista. Mutta onko tähän tulossa muutos?

Suunniteltu yhteiskaista ei ole hyvä ratkaisu ollenkaan, kun kerrankin olisi tilaisuus tehdä nopea ratikkaväylä. Jos nimittäin tasaukset tehdään bussien mukaan, niin siinä ei sitten ratikalla nopeasti ajellakaan.

Bussit voisivatkin aivan hyvin kulkea siellä autokaistan puolella, niin ei tarvitsisi asvaltoida ratikkakaistoja.

Laajasalosta pitäisi tehdä pikimmiten yleissuunnitelma Jokerin henkeen.
 
Hei nimimerkki Nakkiputka: nyt muakin kiinnostaisi todella, ovatko suunnitelmat jotenkin muuttuneet Laajasalon ja eteenkin Kruunuvuoresillan osalta? Tuleeko niihin siis vignol-kiskot ja tuleeko itse Laajasalossa ja Kruunuvuorenrannassa täysin erilliset raitiotiekaistat (siis vingol-kiskoilla)? Kirjoituksesi kun antavat hieman ymmärtää niin.
 
Kunnossapitokalusto tosiaan pitää muilta osin päivittää sellaiseksi, ettei sen tarvitse joka paikassa kulkea kumipyörillä, ts. varustaa kiskopyörillä. Ajojohdon huoltoautojen (ns. torniautojen) osalta projekti onkin HKL:n Rakennusyksikössä aloitettu jo. :cool:
Kommenttisi tarkoittanee siis sitä, että HKL on hankkimassa työlava-autoa, jossa on myös kiskopyörät (optiona toinen).
 
Hei nimimerkki Nakkiputka: nyt muakin kiinnostaisi todella, ovatko suunnitelmat jotenkin muuttuneet Laajasalon ja eteenkin Kruunuvuoresillan osalta?

Koko tämä aihe taisi lähteä väärinkäsityksestä (jos tulkitsen oikein). Yksi puhui siitä, voiko Laajasalon siltaa ajaa Laajasalon raitioteitä huoltamaan. Toinen puhui siitä, voiko Laajasalon sillalle ajaa sitä sillan raitiotietä huoltamaan, ja oletti, että Laajasaloon joka tapauksessa voi ajaa kumipyörillä Herttoniemestä.
 
Mitäs jos sillan tilaisi ja siitä vastaisi HSL; sillalle tulisi yläkannelle nelikaistainen tie tai kaksikaistainen tie ja kiskot kumpaankin suuntaan ja alakannelle kevyen liikenteen väylä; kaupunki maksaisi vuokraa kevyen liikenteen väylästä ja autoilta HSL perisi siltamaksun (maksu joukkoliikenteen maksukortin arvolla)?
 
Mitäs jos sillan tilaisi ja siitä vastaisi HSL; sillalle tulisi yläkannelle nelikaistainen tie tai kaksikaistainen tie ja kiskot kumpaankin suuntaan ja alakannelle kevyen liikenteen väylä; kaupunki maksaisi vuokraa kevyen liikenteen väylästä ja autoilta HSL perisi siltamaksun (maksu joukkoliikenteen maksukortin arvolla)?
Ei hyvä business HSL:lle, koska ne autot eivät sieltä sillalta pääse mihinkään keskustan päässä. Enkä usko, että ilmaisiin katuihin tottuneet autoilijat muutenkaan suostuisivat maksamaan siltamaksua, kun Kulosaaren silta on ”ilmainen”.

Mutta muuten periaate olisikin hyvä. Helsingin kaupunki voisi vuokrata kaikki pääkadut HSL:lle. Vuokrausperuste olisi katujen vaihtoehtoinen maanarvo ja sen tuotto sekä ylläpitokustannus. HSL on seudun kuntien rahoittama, joten järjestely olisi muuten nollasummapeliä, mutta tulisihan kirjatuksi vihdoinkin se, miten paljon ”ilmaiset” kadut maksavat.

Nythän jo tulee 40 vuoden viiveellä näkyviin, miten ”halpaa” metroliikenne on, kun Länsimetro Oy joskus tulevaisuudessa alkaa laskuttaa HSL:ltä ratamaksua. Jos siis Espoon metro joskus valmistuu ja saadaan käyttöön. Kumma, kun ei missään ole puhuttu mitään siitä, minkälaista ratamaksua HSL joutuu metrosta maksamaan. Veikaanpa, että kun tämä alkaa selvitä metromiehille, tulee kiire vaatia, että myös bussiliikenteen käyttämästä katukuormituksesta tulee periä maksua HSL:ltä. Ja ihan hyvä niin, koska sitten alkaisi näkyä myös bussien ”ilmaisten” katujen hinta.

Eikä tästä ole enää pitkäkään matka siihen, että alkaa kiinnostaa myös autoilun aiheuttama katukustannus. Ja mitäpä tapahtuukaan sen jälkeen?

Antero
 
Takaisin
Ylös