- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,491
Miksi sitten tätä vaihtoehtoa on pohdittu HSL:n toimesta, ja vieläpä jopa ensimmäiseksi johdinautolinjaksi esitetty 65:ttä, joka tarvitsee tälläisen ratkaisun? Ja paljonko maksaa?Siksi, että ajo keskustaan sitoo kalustoa ja kuljettajia sekä edellyttää ajoradan ja tuplailmajohtojen rakentamista raideliikennesillalle. Suomeksi: maksaa älyttömästi.
Laajasalolaisille se on aika tärkeä pointti, mieti nyt, jos maunulalaiselta, herttoniemeläiseltä, huopalahtelaiselta, viikinmäkeläiseltä tai munkkiniemeläiseltä oletettaisiin vaihtoa.Järjestelyn hyöty olisi, että harvan joukkoliikennepalvelun alueelta pääsisi vaihtamatta keskustaan.
Edelleen samaa mieltä, muttei se vain ole mahdollista Laajasalossa.Olet tainnut itsekin todeta, ettei vaihtaminen ole vaikeata, jos se on järjestetty hyvin.
Tämä puoli on totta, mutta ongelmana onkin Laajasalon monimuotoisuus: on tiivistä kerrostaloa, tavallista tiiviimpää omakotitaloaluetta keskituloisille ja harvaa Jollasta, no, hieman parempipalkkaisille. Sitten on Kaitalahti, joka nyt vain on pieni. Näinollen esimerkiksi Jollakseen/Kaitalahteen voi olla matkalla julkisilla vaikka 100hlö/tunti/suunta, kun Yliskylän alueella sama luku voikin olla yli nelinkertainen.Bussin ja ratikan välillä vaihtamisen voikin järjestää aivan toisella tavalla kuin on tehty missään metron kanssa. Järjestettynä ja ajoitettuna vaihtaminen ratikan ja bussin välillä pidentää matka-aikaa minuutin, eikä siinä ole ikävää kävelyä ja odottamista, jotka lisäävät metromatkustamisen matkavastusta.
Mikä siis ratkaisuksi? (kaikissa vaihtoehdoissa ratikat kulkevat siltaa pitkin ja missään vaihtoehdossa ei suosita nykyistä käytäntöä)
1 Raitiovaunut ja bussit tahdistettuna - kaikki 8 minuutin välein. Jollaksen bussit esim. 12 hlö:n busseja.
Plussat:
- Nopeat vaihdot
- Et tarvitse aikatauluja matkaan silloin, kun vuoroväli on siedettävä
- Hyvä matka-aika
- Kustannukset kaksinkertaistuvat (kolminkertainen määrä linja-autonkuljettajia)
Plussat:
- Paras matka-aika
- Et tarvitse aikatauluja matkaan silloin, kun vuoroväli on siedettävä
- Sinun tarvitsee muistaa/tietää vain päätepysäkkien lähtöajat
- Matkustamisesta tulee helpomman tuntuista ja matkustajamäärät nousevat
- Kustannukset nousevat (kaksinkertainen määrä linja-autonkuljettajia)
- Kustannukset nousevat vielä (tuplailmajohdot)
Plussat:
- Samalla linjalla hoidetaan keskustayhteys ja Herttoniemiyhteys
- Vaihdottomuus
- Vähentää metron kuormittuneinta osaa (Herttoniemen ja Kampin väli)
- Voit valita, vaihdatko ratikasta, vaihdatko metrosta vai menetkö "suoraan" perille
- Ei nopeaa, toimivaa yhteyttä keskustaan (jos tulet ratikalla vaihtopysäkille, voit joutua odottamaan 30min bussia, jos Jollakseen ajetaan asiakasmäärien mukaisella vuorovälillä)
- Pisimmät linjat