Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Mistä huollosta on kyse, radanko? Vai pelastuslaitoksen ajatuksista Laajasalon huoltovarmuudesta?
Puolustusvoimat kannattanee lisätä arvailulistalle.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Mistä huollosta on kyse, radanko? Vai pelastuslaitoksen ajatuksista Laajasalon huoltovarmuudesta?
Lyhyesti: "Metron" hyödyt katukelpoiseen raitiotiekalustoon ovat nykään niin pienet, että tunneliratkaisuissa ei minusta maksa vaivaa edes keskustella "metrosta". Sen sijaan RegioBahn-tyyppinen j
una on minusta relevantti vaihtoehto seuraavana portaana raideliikenteen nopeuden ja kapasiteetin suhteen. Mutta tämä ei millään tavalla sulje pois ainakaan pinnassa kulkevaa raitioliikennettä.
Tottakai, mutta tämä on taas sitä kylmää realismia. Pikaraitioteillehän ei ole tunneleita tulossa, mutta kun samaa tunnelia menee "metro" kerran kymmenessä minuutissa metro, niin se on heti, kun pistäisi rahaa pankkiin.
Huonoa on se, että videon alussa näytetään, miten rata kulkee Hakaniemen kautta. Muiden vaihtoehtojen olemassaolosta ei kerrota lainkaan, eli tuo asia On Sovittu mitä ilmeisimmin noin. Se osoittaa kyllä puutteellista ammattitaitoa.
"Raideliikenteen verkkoselvityksessä"
Loppuun muuten se, että ei ne tunnelit ole "pikaraitiotiellekään" mikään itseisarvo. Niitä voidaan tehdä, jos ne osoittautuvat oikeasti tarpeelliseksi (joukkoliikenteen strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi), ei muuten.
Poikkesin Laiturin näyttelyssä. Siellä olevassa pienoismallissa kaikki linjaukset olivat esillä, mutta Hakaniemen linjauksesta mainittiin, että suunnittelua jatketaan tämän linjauksen pohjalta ja muut ovat vain suunnitteluprosessin aikaisia hylättyjä vaihtoehtoja. Kysyin asiasta paikalla olleelta työntekijältä, joka yhtyi näkemykseen. Hän nyt ei välttämättä tiennyt asiasta sen tarkemmin kuin materiaalissa kerrotaan, mutta oli sitä mieltä että rata tulee Hakaniemen rantaan.
Loppuun muuten se, että ei ne tunnelit ole "pikaraitiotiellekään" mikään itseisarvo. Niitä voidaan tehdä, jos ne osoittautuvat oikeasti tarpeelliseksi (joukkoliikenteen strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi), ei muuten.
Pitkäsilta "on arvioitava jatkosuunnittelun yhteydessä"
Kun sinne ehdoin tahdoin on valittu liikenneturvallisuuden kannalta kaikkein huonoin vaihtoehto eli asvaltoitu katurata.
Hakaniemen vaihtoehto tuottaisi enemmän matkustajia kuin Pohjoisrannan vaihtoehto, mutta kun Pitkän sillan ylittää 1, 3, 6, 7 ja 9 ja Aleksanterinkatua kulkee 2, 4 ja 7. Miten raitiovaunujen 1, 3, 6, 7 ja 9 sekään voi mahduttaa vielä 18 vaunua tunnissa?
Suunnitelman mukaan sillan yli ei ajettaisi ollenkaan liikennettä yötaksan aikaan. Säästääkö rahaa se, jos ajetaan pitkän matkaa kiertävää bussia suoraa reittiä kulkevan raitiovaunun sijaan, vaikka osa matkustajista menisikin pummilla?
Miksi rata on huonompi liikenneturvallisuuden kannalta?
Tuota ei kyllä voi kun ihmetellä. Mitä arvioitavaa on Pitkäsillassa? Sitä ei kai suojelusyistä voi leventää kuitenkaan. Vai ajetaanko tässä raitiotielle omaa kaistaa sillalla mainitsematta asiaa nimeltä?
No, ainakin tämän myötä sitten ratkesi se, että voiko 339 ajaa Laajasaloon, jos säilytyshallin pitää niellä Kruunuvuorenkin vaunut.
-Missä vaiheessa pysäkit kaarteessa ovat muuttuneet luonnonlakien vastaisiksi?
-Bussit kääntyessään niittävät jatkuvasti vastaantulevien kaistalla ja se on normaalia, ratikka ei saa. Laajasalon vaunujen ei ede tarvitsisi tehdä koko koukkausta ylimääräisen ristikon hinnalla.
Jos vaunu joka tapauksessa jostain syystä suistuu kiskoilta, niin urakiskoilla ja asvalttipäällysteellä vaunu nousee asvaltin päälle ja voi jatkaa matkaa pitkänkin matkan ennen pysähtymistä kun taas rautatietyyppisellä radalla vaunu "putoaa" kiskoilta ja pysähtyy huomattavasti nopeammin, kun alla ei ole tasainen alusta vaan ratapölkkyjä ja sepeliä.
Nihtiin tulee varakääntöpaikka (silmukka) Kruunuvuoren linjan vaunuja varten. Korkeasaareen puolestaan tulee kaksisuuntakalustoa varten kääntöraide, joka on parhaiten käyttökelpoinen keskustan suunnasta.