No, ainakin tämän myötä sitten ratkesi se, että voiko 339 ajaa Laajasaloon, jos säilytyshallin pitää niellä Kruunuvuorenkin vaunut.
Ymmärsin, että Haakoninlahden haaran päähän tulee silmukka, eli kai ainakin jonnekin Laajasaloon voi ajaa.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
No, ainakin tämän myötä sitten ratkesi se, että voiko 339 ajaa Laajasaloon, jos säilytyshallin pitää niellä Kruunuvuorenkin vaunut.
Ymmärsin, että Haakoninlahden haaran päähän tulee silmukka, eli kai ainakin jonnekin Laajasaloon voi ajaa.
Minulle ei ole oikein auennut, miksi mennään kaksisuuntaiseen kalustoon ja tuotetaan uusi entisen kanssa osittain epäyhteensopiva järjestelmä? Osittain sen takia, että kyllähän kaksisuuntavaunulla pystyy kääntösilmukkaan ajamaan, mutta yksisuuntaisella ei kaksisuuntavaunujen rataa? Nytkin Helsinki rakentaa yksisuuntaisia Articeja, jotka tulevat ajelemaan vuosikymmeniä, joten noillakaan ei siis olisi mitään asiaa tuonne.
Hauskinta on se, että kun ratikkaa ollaan jostain lakkauttamassa, niin sitäkin vastustetaan raivoisasti (Arkadiankatu, Käpylä).
Koskaan et muuttua saa...
No, tuo Merihaan nimbyily jää kyllä omaan arvoonsa, ei siitä kannata välittää.
Joo, sinne asti pääsee joka tapauksessa.
Kaksisuuntaisista vaunuista on kuitenkin selkeää etua, ja niitä ollaan joka tapauksessa hankkimassa jokeria varten. Idea on, että Laajasalon kalusto on identtistä jokerin kanssa. Etu tässä on se, ettei tarvitse varata tilaa suurille kääntösilmukoille. Varsinkin Vartiosaaressa se olisi korkeuserojen takia hankalaa. Toinen keskeinen etu on se, että rata voidaan ottaa tarvittaessa käyttöön vaiheittain. (Ei liity tähän, mutta esimerkiksi Telakkarannan/Hernesaaren kohdalla kaksisuuntaisista olisi hyötyä, kun ei tarvitsisi rakentaa silmukkaa vain muutaman vuoden tilapäistä käyttöä varten. Sama Jätkäsaaressa.)
Minusta ei pidä olla itsetarkoitus se, että kaikilla vaunuilla pääsee joka paikkaan. Ei bussipuolellakaan voi ajaa mitä tahansa linjaa millä tahansa kalustolla. Hyvä perusperiaate se toki on (ettei ruveta laatimaan omaa standardia jokaiselle ratahaaralle), mutta siitä täytyy voida myös luopua silloin, kun se on perusteltua.
Onkohan viimeisten suunnitelmien takaa-ajatus että Laajasalon ratikat jäävät Hakaniemeen?
kannattaa tilata 1435 mm raideleveyden
Mutta jos ei ole tarvetta?Tuo on kyllä ihan eri luokan juttu kuin kaksisuuntaiset vaunut. Kaksisuuntaisilla 1000 mm vaunuilla voi kuitenkin ajaa nykyisellä verkolla ja varikoilla.
Mutta jos ei ole tarvetta?
Mutta jos ei ole tarvetta?
Allaolevan linkin kuvassa Bielefeldin Stadtbahnin uutta ja vanhaa kalustoa. Vasemmalla 2.3 metriä leveä Düwagin M8C ja oikealla GTZ8-B, Vamos-vaunu, jonka korin leveys matkustamon kohdalta on 2.65 metriä (metrin korkeudelle korin leveys on 2.30). Bielefeldin Stadtbahnin raideleveys on 1000 millimetriä.2,65 m korileveys ja 1000 mm on sinänsä mahdollinen yhdistelmä, ja sen mäkin oikeastaan haluaisin ainakin jokerille. Sellaisia vaunuja ei (juuri) missään ole, mutta tilaus on sen verran iso, ettei ole mikään ongelma kalustovalmistajille levittää 2,4 m vaunua sen 25 senttiä ja tehdä tarjous. Mitään rakenteellista estettä sille, että rakentaisi 2650/1000-vaunuja, ei ole.
On tarvetta. Huollot ja korjaukset on Koskelassa.
Muistatko Rainer sen Jokerin yhteydessä tehdyn raideleveysselvityksen? Siinä todettiin, ettei 1435 tarjoa mitään rakenteellista etua 1000 verrattuna. Ei voi ajaa lujempaa, kaarteissa ei eroa jne. Miksi haluaisit leveämmän raideleveyden?
2,65 m korileveys ja 1000 mm on sinänsä mahdollinen yhdistelmä, ja sen mäkin oikeastaan haluaisin ainakin jokerille. Sellaisia vaunuja ei (juuri) missään ole, mutta tilaus on sen verran iso, ettei ole mikään ongelma kalustovalmistajille levittää 2,4 m vaunua sen 25 senttiä ja tehdä tarjous. Mitään rakenteellista estettä sille, että rakentaisi 2650/1000-vaunuja, ei ole.
Allaolevan linkin kuvassa Bielefeldin Stadtbahnin uutta ja vanhaa kalustoa. Vasemmalla 2.3 metriä leveä Düwagin M8C ja oikealla GTZ8-B, Vamos-vaunu, jonka korin leveys matkustamon kohdalta on 2.65 metriä (metrin korkeudelle korin leveys on 2.30). Bielefeldin Stadtbahnin raideleveys on 1000 millimetriä.
https://upload.wikimedia.org/wikipe...dtbahn_-_Haltestelle_Rathaus_(7859677080).jpg
Nykyiselle Koskelan varikollekaan ei ajeta kaupallisia vuoroja joten lähinnä akateeminen kysymys pitäisikö siellä säilytettävien vaunujen olla samankokoisia ja samalla raideleveydellä.
Jokerin raideleveysselvitys ei anna kovin paljon arvoa sille että leveämpään vaunuun mahtuu enemmän väkeä ja ne jotka liikkuvat lastenvaunujen, pyörätuolien ja rollaattoseiden tms kanssa mahtuvat paremin mukaan.Rainer hyvä, et nyt edelleenkään kertonut, mitä etua siitä 1435:sta olisi. Korkeampi nopeus? Paremmat kaarreominaisuudet? Tasaisempi kulku? Kauniimpi väri? Mitä?
Jokerin vaunut tulevat Koskelaan pohjoisesta. Laajasalon vaunujen kanssa vähän kinkkisempi, siirrot tehtävä yöaikaan joka tapauksessa jos korin leveys suurempi kuin 2400 mm ettei leikkaa pysäkillä odottavien jalkoja. Luultavasti lasketaan sen varaan että Laajasalosta rakennetaan haara Itäkeskukseen.Koskelaa koskevan kohdan taisit käsittää väärin. Säilyttää voidaan vaikka missä, mutta korjaustoimenpiteet keskitetään kaikki yhteen paikkaan ja se on Koskela. Koskee jopa Jokeria; Roihupellossa voidaan tehdä yhtä sun toista, mutta suurimmat korjaukset tehdään Koskelassa.
Jos koko verkon raidelevekdeksi naulataan 1000 mm niin Laajasaloon tilataan 2400 mm leveitä vaunuja, ja Jokerin 2650 mm leveä sarja olisi silloin pienempi, ja toisaalta referenssejä sellaisista on liian vähän että voi edullisuudesta sanoa mitään. Voi olla hyppy tyuntemattomaan.Sitä en usko, että 2650/1000 olisi juuri kalliimpi per neliömetri kuin 2400/1000, jos tilausmäärä on jokeri+laajasalo. Mistä olet saanut tällaisen käsityksen?
Niin, ja raportti ei laske kovin paljon arvoa noille kauemmas kulkevien ratojen vaatimuksiin.Raideleveysselvitys on sen verran vanha, että Laajasaloa ei silloin vielä suunniteltu pitkille vaunuille eikä kaksisuuntavaunuille. Se on suht uusi ajatus.
vaikka todellisuudessa tarvetta ei ole.
Laajasalon vaunujen kanssa vähän kinkkisempi, siirrot tehtävä yöaikaan