Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
1000 ja 2650 on harvinaisempi kuin 1435 ja 2300. Mutta ei se sitä tarkoita, etteikö 1000 + 2650 olisi täysin kelvollinen yhdistelmä.
Ei taida mahtua Pitkällesillalle neljää raidetta rinnakkain? Tai sitten ei ainakaan voida enää puhua omista kaistoista raitioliikenteelle...
Autoilijat tietysti repisivät joitakin vaatekappaleita jos läpiajo yksityisiltä kielletään.
Hyvä idea!Liikennejärjestelyjen uusimisella on aika paljon mahdollisuuksia tuossa. Jos Pitkäsilta suljetaan autoliikenteeltä, voidaan sen seurauksena sulkea myös siihen liittyvät tienpätkät autoliikenteeltä aina Hakaniemen torille ja Varsapuistikkoon asti.
Uudelleenjärjestelyssä eniten hyötyä saa, kun konfliktisuuntia minimoidaan. Esimerkiksi Hakaniemen torin ympäriajon voi katkaista, jolloin yksi iso liikennevaloristeys muuttuu paljon pienemmäksi (suojatie jää). Bussit voi keskittää läntiselle puolelle ajorataa molempiin suuntiin, ja bussipysäkit molempiin suuntiin ratikkapysäkkien länsipuolelle. Ratikoiden itäpuolella oleva ajorata voidaan poistaa kokonaan, ja siihen voisi vaikka rakentaa talon tai talorivin joka yhdistää kauppahallin ja Metallitalon. Tai toria voi laajentaa. Tai ihan mitä vaan. Mahdollisuuksia on.
Minun käsitykseni mukaan raideleveydellä on jonkin verran vaikutusta vaunun rakenteeseen ja siihen miten se voidaan kalustaa. Se tarkoittaa että 1000mm:n ja 1435mm:n kalustoon pitää olla erilainen "alusta", ihan pelkkä raideleveyden muutos ei riitä kuten 1435mm -> 1524mm.
Eikös myös Sr2?1524 mm:n raideleveyden VR:llä taitaa nykyään olla kapeamman 1435 mm:n raideleveyden kalustoa Dm12 ja Sr3 sekä FER:llä Dr18. Alla on siis vain leveäraidetelit.
Suomessa liikkuvista tavaravaunuista kaikki läntisen yhdysliikenteen tavaravaunut ovat koreiltaan kapeita sekä itäisen yhdysliikenteen Tolstoin matkustajavaunusarja WLABmz.
Aivan selvästi Sr2 on normaairaideveturi. Sensijaan Sm3-6 taitavat olla Suomen raideleveydelle ja kuormaulottumalle räärälöityjä vaikka ovat ulkomaalaisvalmisteisia.Eikös myös Sr2?
Suomen Flirtit ovat 3,2 metriä leveitä. Yhtä leveitä ovat Norjan Flirtit. Leveämpiä Flirtejä on ainakin Virossa. Ja kapeampia on monessa muussa maassa. En tiedä, mistä tässä keskustellaan enkä tiedä, miten sana "räätälöity" on määritelty. Tekisin kuitenkin sen johtopäätöksen, että Flirtiä saa tilattua eri raideleveyksillä ja eri korileveyksillä. Jos kerran matalalattiaista Flirtiä saa näin, niin miksi ei muita junia?Aivan selvästi Sr2 on normaairaideveturi. Sensijaan Sm3-6 taitavat olla Suomen raideleveydelle ja kuormaulottumalle räärälöityjä vaikka ovat ulkomaalaisvalmisteisia.
Keskustelu alkoi nyt käsitellä raskasta raideliikennettä eikä raitioteitä jotka ovat eri asia. Matalalattiaraitiovaunulla ei ole mitään tekemistä matalalattiajunan kanssa. Norjassa ja Ruotsissa junanvaunut ovat suurin piirten yhtä leveät kuin Suomesssa niiden vaunujen osalta jotka eivät liiku keski-Euroopassa. Ruotsalaiset sähkö- ja dieselveturit rakannettiin kapeammiksi vientimahdollisuuksia varten.Suomen Flirtit ovat 3,2 metriä leveitä. Yhtä leveitä ovat Norjan Flirtit. Leveämpiä Flirtejä on ainakin Virossa. Ja kapeampia on monessa muussa maassa. En tiedä, mistä tässä keskustellaan enkä tiedä, miten sana "räätälöity" on määritelty. Tekisin kuitenkin sen johtopäätöksen, että Flirtiä saa tilattua eri raideleveyksillä ja eri korileveyksillä. Jos kerran matalalattiaista Flirtiä saa näin, niin miksi ei muita junia?
Myös EVR:n veturit ovat olleet käytössä mm. Conraililla 1435 mm:n rataverkolla. Telien vaihdolla selvittiin eikä tarvinnut koko veturia rakentaa uusiksi.
1524 mm:n raideleveyden VR:llä taitaa nykyään olla kapeamman 1435 mm:n raideleveyden kalustoa Dm12 ja Sr3 sekä FER:llä Dr18. Alla on siis vain leveäraidetelit.