Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Tässähän on olennaista se, mistä ruuhka johtuu. Ruuhkaa eivät aiheuta tavara- ja palveluliikenne, vaan ainoastaan henkilöautot. Jos haluamme ruuhkattoman kaupungin, siellä pitää henkilöautoilu kieltää tai järjestää jollain muulla keinolla niin, ettei siellä haluta autoilla. Jälkimmäinen on aika haasteellista, koska autoilija haluaa autoilla aina. Siten käytännössä vain kieltäminen toimii. Sillä jo nytkin on niin, että kaikki ne kaupungin alueet, joilla ei ole autoja, ovat autoilulta kiellettyjä. Siis puistot, jalkakäytävät, torit, pihat jne.Pointtini oli se, että jos tavara- ja palveluliikenne seisoo ruuhkissa, elinkeinoelämä ja kaupunkilaiset kärsivät ainakin rahallisesti.
Eli palataan siihen, millaisella liikennejärjestelmällä kaupunki suunnitellaan toimivaksi. Ja nimenomaan suunnitellaan. Ei kaupunki ole mitä se on sattumalta tai luonnon oikun vuoksi, vaan juuri siten kuin halutaan. Sekin on suunniteltu ja haluttu asia, että 1900-luvun alussa ja sitä aikaisemmin rakennettuihin kaupunkeihin päästetään autoja, vaikka kaupunkeja ei ole suunniteltu autoliikenteelle.
Kun tämä on ketju Laajasalon raitiotiestä, niin Kruunuvuorenranta on suunniteltu niin, että henkilöliikenne sieltä kantakaupunkiin hoituu raitiotiellä. Ja se on hyvä suunnitelma, kun myös kantakaupunki on alun perin suunniteltu toimimaan ilman autoilua. Eli Kruunuvuorenranta ja kantakaupunki toimivat hyvin yhteen. Siksi ei ole mitään tarvetta sille, että ratikkasillalla pitäisi voida ajaa autoilla myös. Ja tämän tietävät kaikki, jotka asunnon Kruunuvuorenrannasta hankkivat.
Mutta jos palataan harhakeskusteluun bulevardisoinneista ym., niin pitää tehdä uutta asumista siten, että se toimii yhteen kantakaupungin kanssa, jos halutaan, että uusi asuminen tukeutuu kantakaupunkiin. Silloin asuminen on fiksua aloittaa sijoittaa pääkatujen varsille = bulevardisointi. Erilaiset joutomaat tai rakennuskelvottomat alueet (kuten Malmin kentän alue) eivät edes sijaitse helposti laajennettavan joukkoliikenteen äärellä.
Ja kun näitä maa-alueita ihmettelee, niin pitää ymmärtää juurikin se, paljonko rakentaminen jollekin tyhjälle läntille maksaa. Kyläsaaren ja Arabianrannan väli on ja jää tyhjäksi, koska se on mutaa kuten Malmin kentän pohja. Vaikka alue on paljon lähempänä Kaivokatua kuin Malmi, rakentaminen ei kannata. Kun nykyinen Arabianranta oli rakennettu, tiedettiin tarpeeksi siitä, miten kallista kaupungin tekeminen pehmeikköön on. Sama taitaa olla tilanne Talin golfkentällä.
Antero