Laajasalon raideyhteys

Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

Nythän tuolla näytti olevan vaihteet Laajasalosta Linjojen suuntaan :smile:
 
myös kummallinen ristikkovaihde Hakaniemenrannassa, tainnut olla metromiehet olla asialla. Ei Bergenissäkään moisia ole.
 
myös kummallinen ristikkovaihde Hakaniemenrannassa, tainnut olla metromiehet olla asialla. Ei Bergenissäkään moisia ole.

Niin tuossa on Hakaniemen torin eteläpuolelle tulevan pysäkin jälkeen mahdollisuus kääntyä sekä pohjoiseen (läntiselle pysäkille, josta on yhteys Kallioon ja Linjoille) että etelän suuntaan keskustaan. Siinä tosin näkyy nykyiset raiteet ja katulinjaukset alla, kuten katusuunnitelmassa kuuluukin olla.

https://kartta.hel.fi/helshares/pw_...iirustus1_Hakaniemenranta_Hakaniemen_alue.pdf
 
Tarkoitin Hakaniemen pysäkistä Itään olevaa ristikkoa, ei tälläisiä käytetä pikaraitioteillä
 

Liitetiedostot

  • Screenshot 2021-03-06 at 08.06.12.jpg
    Screenshot 2021-03-06 at 08.06.12.jpg
    59.6 KB · Lukukerrat: 641
Tarkoitin Hakaniemen pysäkistä Itään olevaa ristikkoa, ei tälläisiä käytetä pikaraitioteillä

Eikö tuollaisten olemassaolo ole ihan hyvä asia ongelmatilanteissa, jos pystytään tuollaisen avulla jatkamaan liikennöintiä yhden raiteen kautta, jos toista raidetta ei pääse? Tuonne Laajasalon raitioteille kun ei ole kauheasti luontevia poikkeusreittejä. Nihtiin toki tulee pääsemään Vallilan ja Hermannin kautta, mutta sekin on aika hankala kierros ja sen jälkeen ei muita kiertoteitä olekaan.
 
Uskoisin, että Laurira ei sinänsä "vastusta" puolenvaihtomahdollisuutta, vaan sitä, että tuossa on vastavaihteet ja hidastusvaikutus. Tampereen ja jokerin puolenvaihdot on toteutettu myötävaihtein.

Pidän itse tuota ratkaisua tuossa paikassa ihan perusteltuna. Laajasalon raitiotie ei varsinaisesti ole kovin "pika", varsinkaan Merihaasta länteen. Jo Hakaniemensillan liikennevaloissa tullaan seisomaan pitkään, ellei pientä ihmettä tapahdu. Tuossa kohtaa vauhti on pysäkin vuoksi muutenkin hidas. Raideratkaisu vie vähän tilaa ja mahdollistaa mahdollisimman nopean ja joustavan käännön Hakaniemessä tarvittaessa. Idästä tulevat vaunut pääsevät tilanteen mukaan kummalle tahansa pysäkille ja voivat jatkaa sitten takaisin itään. Kuljettaja suorittaa sunnanvaihtotoimenpiteet samalla kun matkustajat vaihtuvat.

Vastaava ratkaisu tulisi minusta kyseeseen myös Tampereella ja jokerilla päätepysäkillä, kun taas muualla reitin varrella myötävaihderatkaisu on turvallisempi.
 
Uskoisin, että Laurira ei sinänsä "vastusta" puolenvaihtomahdollisuutta, vaan sitä, että tuossa on vastavaihteet ja hidastusvaikutus. Tampereen ja jokerin puolenvaihdot on toteutettu myötävaihtein.

Pidän itse tuota ratkaisua tuossa paikassa ihan perusteltuna. Laajasalon raitiotie ei varsinaisesti ole kovin "pika", varsinkaan Merihaasta länteen. Jo Hakaniemensillan liikennevaloissa tullaan seisomaan pitkään, ellei pientä ihmettä tapahdu. Tuossa kohtaa vauhti on pysäkin vuoksi muutenkin hidas. Raideratkaisu vie vähän tilaa ja mahdollistaa mahdollisimman nopean ja joustavan käännön Hakaniemessä tarvittaessa. Idästä tulevat vaunut pääsevät tilanteen mukaan kummalle tahansa pysäkille ja voivat jatkaa sitten takaisin itään. Kuljettaja suorittaa sunnanvaihtotoimenpiteet samalla kun matkustajat vaihtuvat.

Vastaava ratkaisu tulisi minusta kyseeseen myös Tampereella ja jokerilla päätepysäkillä, kun taas muualla reitin varrella myötävaihderatkaisu on turvallisempi.

Tampereella ainakin käytetään kahta vaihdetta peräkkäin saman vaikutuksen aikaan saamiseksi päätepysäkeillä, muualla vain paluu vaihteita 2 km välein, joita käytetään vain liikennehäiriön jakaessa radan kahteen osaan.

Tuo Laajasalon raitiotie on joten kummallinen pikaraitiotie, rakennetaan melkein vanhoilla opeilla mutta hankitaan kuitenkin pikaraitiotie vaunut ?
 
Minkäköhän takia rata on haluttu Hakaniemenrannassa kadun keskelle, eikä eteläreunaan? Nyt se joutuu risteämään keskustasta Hakaniemenrantaa pitkin tulevan liikenteen kanssa, joka suurimmaksi osaksi kääntyy vasemmalle joko Hakaniemen torikadulle, Hakaniemenkadulle tai Merihaankadulle eli joka tapauksessa jossain kohtaa kiskojen yli. Jos kiskot olisivat eteläreunassa, voisi muu liikenne kääntyä Hakaniemestä Sörnäisten rantatielle yhtä aikaa kun raitiovaunut soljuisivat suoraan rantaviivaa pitkin. Uusi Hakaniemensiltakin olisi voitu suunnitella alkamaan jo sen verran ennen rantaa, että ratikka olisi mahtunut kulkemaan sillan ali ja näin eristyksessä muulta liikenteeltä.
 
^ Uudesta sillasta on nimenomaan tarkoitus tehdä matala ja lyhyt, että saadaan lisää rakennusmaata ja parempaa kaupunkiympäristöä. Nykyinen siltahan on silkkaa Smith-Polvista.
 
Minkäköhän takia rata on haluttu Hakaniemenrannassa kadun keskelle, eikä eteläreunaan?
Taitaisi tulla liian tiukka kurvi Kaisaniemen suuntaan kääntyessä? Tämä on ymmärtääkseni laajemminkin se syy, miksi raitiotiet aikanaan rakennettiin enimmäkseen keskelle katua.
 
Tampereella ainakin käytetään kahta vaihdetta peräkkäin saman vaikutuksen aikaan saamiseksi päätepysäkeillä, muualla vain paluu vaihteita 2 km välein, joita käytetään vain liikennehäiriön jakaessa radan kahteen osaan.

Kaksi peräkkäistä puolenvaihtoa on halvempi toteuttaa, koska ei tarvita sovitettua raideristeystä. Jos tilaa puolestaan on vähän tai halutaan maksimaalinen välityskyky, sovitettu raideristeys on tehokkaampi. Hakaniemessä tilaa kahden kaarteen välissä näyttäisi olevan rajoitetusti.

Bergenistä sovitettu raideristeys löytyy esimerkiksi keskustan päätepysäkiltä Kaigatenilta.
 
Kaksi peräkkäistä puolenvaihtoa on halvempi toteuttaa, koska ei tarvita sovitettua raideristeystä. Jos tilaa puolestaan on vähän tai halutaan maksimaalinen välityskyky, sovitettu raideristeys on tehokkaampi. Hakaniemessä tilaa kahden kaarteen välissä näyttäisi olevan rajoitetusti.

Bergenistä sovitettu raideristeys löytyy esimerkiksi keskustan päätepysäkiltä Kaigatenilta.

Helsingissä on vielä se ongelma, että raideverkko ei ole kahteen suuntaan ajettava kuten Tampereella ja Bergenissä. Juuri kun pikaraitioverkko on päättymässä Hakaniemessä tarjotaan kuljettajalle virhemahdollisuus ajaa liikennettä vastaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:41 ----------

Minkäköhän takia rata on haluttu Hakaniemenrannassa kadun keskelle, eikä eteläreunaan? Nyt se joutuu risteämään keskustasta Hakaniemenrantaa pitkin tulevan liikenteen kanssa, joka suurimmaksi osaksi kääntyy vasemmalle joko Hakaniemen torikadulle, Hakaniemenkadulle tai Merihaankadulle eli joka tapauksessa jossain kohtaa kiskojen yli. Jos kiskot olisivat eteläreunassa, voisi muu liikenne kääntyä Hakaniemestä Sörnäisten rantatielle yhtä aikaa kun raitiovaunut soljuisivat suoraan rantaviivaa pitkin. Uusi Hakaniemensiltakin olisi voitu suunnitella alkamaan jo sen verran ennen rantaa, että ratikka olisi mahtunut kulkemaan sillan ali ja näin eristyksessä muulta liikenteeltä.


Onko kukaan nähnyt Laajasalon raideverkon suunnittelu parametrejä ?
 
Uskoisin, että Laurira ei sinänsä "vastusta" puolenvaihtomahdollisuutta, vaan sitä, että tuossa on vastavaihteet ja hidastusvaikutus. Tampereen ja jokerin puolenvaihdot on toteutettu myötävaihtein.

Huoli pois, tuonne on tulossa syväuraiset vaihteet ja moderni vaihteenohjaustekniikka, joten nuo vastavaihteetkaan eivät hidasta suoraan ajavaa raitioliikennettä. Jonkinlaista sivusuoja-toiminnallisuutta olisi tosin ehkä syytä miettiä...

Jaa mistäkö tiedän? Sanotaanko niin, että työtehtävien kautta... ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 19:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:40 ----------

Helsingissä on vielä se ongelma, että raideverkko ei ole kahteen suuntaan ajettava kuten Tampereella ja Bergenissä. Juuri kun pikaraitioverkko on päättymässä Hakaniemessä tarjotaan kuljettajalle virhemahdollisuus ajaa liikennettä vastaan.

Tahaton väärälle raiteelle ajautuminen on tosin estettävissä (modernin) vaihteenohjausjärjestelmän avulla. Esimerkiksi niin, että kuljettaja ei normaalioloissa edes itse käännä vaihdetta tuossa (vaikka se olisikin väärässä asennossa), vaan vaihteenohjausjärjestelmän automatiikka kääntää vaihteen. Kuljettajan tehtäväksi jää vaihteen oikean asennon tarkastaminen vaihdeopastimesta.

Onko kukaan nähnyt Laajasalon raideverkon suunnittelu parametrejä ?

Mistä tai minkälaisista parametreistä olisit kiinnostunut?
 
Viimeksi muokattu:
Huoli pois, tuonne on tulossa syväuraiset vaihteet ja moderni vaihteenohjaustekniikka, joten nuo vastavaihteetkaan eivät hidasta suoraan ajavaa raitioliikennettä. Jonkinlaista sivusuoja-toiminnallisuutta olisi tosin ehkä syytä miettiä...

Jaa mistäkö tiedän? Sanotaanko niin, että työtehtävien kautta... ;)

syväuraiset vaihteet,joissa on vaihteiden lukitus on tietysti hieno juttu, mutta nekää eivät estä kuljettajaa vääntäytymisestä väärälle raiteelle.

Ja syväuraiset vaihteet Hesan rataverkolle ovat pitkän matkan toteutuksessa.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:40 ----------

Tahaton väärälle raiteelle ajautuminen on tosin estettävissä (modernin) vaihteenohjausjärjestelmän avulla. Esimerkiksi niin, että kuljettaja ei normaalioloissa edes itse käännä vaihdetta tuossa (vaikka se olisikin väärässä asennossa), vaan vaihteenohjausjärjestelmän automatiikka kääntää vaihteen. Kuljettajan tehtäväksi jää vaihteen oikean asennon tarkastaminen vaihdeopastimesta.

Näitä voi ihmetellä Tampereella Suomessa. Kuljettaja on havaitsija

Mistä tai minkälaisista parametreistä olisit kiinnostunut?

Geometria vaaka/pysty yleensä ne samat jotka on julkaistu Tampereen ratikan suunnitteluohjeessa.

"Vaakakaarteita suunnitellaan mahdollisimman vähän ja ne pyritään suunnittelemaan loiviksi. Kaarteiden välisiä lyhyitä suoria tulee välttää. Samansuuntaisilla kaarteilla tulee välisuoran sijaan pyrkiä käyttämään korikaarta, mielellään klotoidin kanssa. Jyrkkiä (R < 100 m) kaarteita tulee välttää aina kun se on mahdollista. Jyrkissä kaarteissa kisko ja pyörä kuluvat nopeasti, kisko-pyörä-kontaktista syntyy melua ja ajonopeudet jäävät mataliksi. Kaarresäteen minimi on R = 25 m. Jyrkät kaarteet on suositeltavaa suunnitella kiintoraiteena rakentamisen ja kunnossapidon haasteiden vuoksi. Jyrkissä sepeliraiteen kaarteissa tulee selvittää tarve kiskoankkuroinnille hellekäyräriskin minimoimiseksi."
 
Takaisin
Ylös