Laajasalon raideyhteys

Nuo parkkipaikat ovat pääasissa joutomailla sijaitsevia ilmaispaikkoja. Sillanaluset ja onko rantatien Nesteen ympärystä lisäksi. Joutaa poistaa ihan riippumatta kehitetäänkö aluetta muuten. Romu- ja kesäautovarastot voivat sijaita jossain muualla kuin kantakaupungissa.

Pidin joskus muutamaa (harraste)autoprojektia tuolla sen jälkeen kun Satamaradankatu muuttui maksulliseksi. Eipä siinä, ihan kiva mulle, mutta ei kyllä mitään järkeä kunnan näkökulmasta.

Ilmaishyödykkeiden suurin ongelma on, että niitä tuhlataan.

Höpö höpö. Tässä ei ensinnäkään puhuta Sörnäisten rantatien nesteen ympäryksen paikoista, joilla niilläkin on mielestäni 24 tunnin rajoitus, joka olisi valvottavissa.

Minä sen sijaan puhuin Hakaniemen sillan lähistöllä olevista paikoista Kirjatyöntekijänkadulla ja sen edustan rannassa sekä Hakaniemenrannassa. Nuo paikat ovat olleet maksullisia jo pitkään. Ihan kaupunkilaiset siellä ovat omia kohtuullisen uusia ja hyväkuntoisia autojaan pitäneet. Pelkästään Kruununhaan puolelta häviää 70 paikkaa, joka on paikalliset pysäköintiolosuhteet huomioon ottaen hirvittävä määrä. Tuolla kun sentään useimmiten tuppaa asumaan väkeä, joka maksaa ihan itse tienaamista tuloistaan napatuilla veroilla niiden puistossa hengaajien toimeentulon.

Puhutaan faktoilla, ei mielikuvilla. Maksulliset asukas- ja asiointipysäköintipaikat eivät ole ilmaishyödykkeitä.

Ja kummahan se on, että näihin ei muka olisi rahaa. Onhan meillä vihervasemmiston mielestä veronmaksajien rahaa 800.000.000 euron verran työnnettävissä suoraan Kruunusiltojen allianssin konsulttitoimistojen ja rakennusliikkeiden liikevaihtoon. Sen lisäksi vihervasemmistojohtoinen kaupunki saarnaa autoilun kamaluutta mutta järjestää Hakaniemeen yksityisen pysäköintihallin tahkomaan suurpääomalle valtavia voittoja, kun samalla sen kanssa kilpaileva kadunvarsipysäköinti hävitetään. Näin se shampanjasosialismi toimii.

No, ei sinne Hakaniemeenkään enää kukaan eksy. Entinen pankkitoiminnan keskus on ollut pitkään autio ja sai lopullisen iskunsa Hämeentien liiketoiminnan edellytysten hävittämisen, jota remontiksikin jotkut kutsuivat, myötä.
 
Viimeksi muokattu:
^ Iloksesi voin todeta, että ne Nesteen 24h paikat lähtevät myös, kun Sörnäisten rantatie linjataan uusiksi kadunvarsi rakennetaan!

Sillan aluksen ilmaispaikoilla tarkoitin näitä: https://goo.gl/maps/Ey8zdgaPhcmZCCgK6

Voi ne nykyään olla "maksullisiakin", kaupunki on mennyt tässä parempaan suuntaan, mutta asukaspysäköinnin hinta on edelleen nimellinen. Tavoitehinta voisi olla 3-4 euroa päivässä, niin riittäisi paikkoja paremmin ja kesäautot siivoutuisivat pois.

Edit: Hämeentiellä kannattaa joku lauantai-ilta käydä pyörähtämässä. Ihan vaan, ettei ole Rita Tainolan tiedonvälityksen varassa.
 
Kuulostaa siltä, että Hesarin Marja on saanut palautetta.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008045106.html

"Vapaavuoren mukaan Hakaniemenrannassa kulut ovat nousseet 50 miljoonasta 235 miljoonaan euroon. Vertailu ontuu, koska kaupunki on omilla päätöksillään kasvattanut työlistaa muun muassa Hakaniemensillan uusimisella.

Ei ole niin, että 50 miljoonan hanke olisi viisinkertaistunut, vaan on päätetty tehdä enemmän."
 
HKL:n johtokuntaan tulee ensi viikolla Kruunusiltojen hinnan tarkennukset ja siihen liittyvä aineisto

Projekti on nyt siis jaettu kahteen vaiheeseen Vaihe 1 on Laajasalosta Hakaniemeen ilman Ollinraitiota, Vaihe 2 on Keskustan päätepysäkki ja Hakaniemen välin parannus. Ollinraitio rakentaminen esiintyy vaiheena 3, mutta sitä ei ole edes aikataulutettu vaiheen 2 jälkeen. Kartoista näyttäisi siltä, että rakennusalue sisältää Siltasaarentien risteyksen eli rata on kuitenkin sieltä kiinni muussa rataverkossa, eli sentään jouduta repimään Hakanieme uusiksi. Kun rakentamisen keston ja laajuuden haitat olivat se annettu syy vaiheistamiselle, niin olisihan se ihan päätöntä sitten myllätä sama paikka useasti.

Hinta-arvio on nyt 326M€ eli 310M€ 2015 hintatasossa ilman keskustan uusia päätepysäkkejä ja Ollinraitiota. Niiden kanssa se olisi 10M€ + 19M€ enemmän eli 355M€.
 
HKL:n johtokuntaan tulee ensi viikolla Kruunusiltojen hinnan tarkennukset ja siihen liittyvä aineisto

Projekti on nyt siis jaettu kahteen vaiheeseen Vaihe 1 on Laajasalosta Hakaniemeen ilman Ollinraitiota, Vaihe 2 on Keskustan päätepysäkki ja Hakaniemen välin parannus. Ollinraitio rakentaminen esiintyy vaiheena 3, mutta sitä ei ole edes aikataulutettu vaiheen 2 jälkeen. Kartoista näyttäisi siltä, että rakennusalue sisältää Siltasaarentien risteyksen eli rata on kuitenkin sieltä kiinni muussa rataverkossa, eli sentään jouduta repimään Hakanieme uusiksi. Kun rakentamisen keston ja laajuuden haitat olivat se annettu syy vaiheistamiselle, niin olisihan se ihan päätöntä sitten myllätä sama paikka useasti.

Hinta-arvio on nyt 326M€ eli 310M€ 2015 hintatasossa ilman keskustan uusia päätepysäkkejä ja Ollinraitiota. Niiden kanssa se olisi 10M€ + 19M€ enemmän eli 355M€.

Koskahan tämä menee valtuustoon ? ja onko hanke tulossa pormestarisopimukseen ?
 
Vaihe 2 kannattaa suunnitella hyvin huolellisesti ja mahdollisesti uusiksi. Yksi uusi vaihtoehto kuljettaa raitiovaunu Rautatientorille olisi seuraava: Hakaniemen rannasta Ratikkapysäkkien kautta Säästöpankinrantaan ja uutta rakennettavaa siltaa pitkin Kaisaniemeen ja siitä Kaisaniemen puistokujaa pitkin Keravan junien laiturin tasalle ja jos mahtuu niin edelleen Rautatientorille.
 
Kustannusarvio valmistunut, melkein entinen Pormestari tilasi.

"Kokonaisuudessaan ja niin sanotut liittyvät hankkeet Kruunuvuorenrannassa, Kalasatamassa ja Hakaniemi–Keskusta-alueella huomioiden, Kruunusillat-hankkeen kustannusarvio on noussut kaupunginvaltuustolle 2016 esitetystä 430 miljoonan euron kokonaisuudesta lähes 800 miljoonaan euroon."

https://kruunusillat.fi/tiedotteet/...rvio-ja-paatoksentekoprosessista-valmistunut/
 
Kruunusillat sanoi:
Kruunusillat-hankkeen rakentajat tekevät tilapäisen pikaraitiotien päätepysäkin Hakaniementorin eteläpuolelle Hakaniemenranta-kadulle. Siltasaarenkadulle tulee myös muutoksia, sillä sinne rakennetaan kolmas kiskopari pikaratikkaa varten.

Kaikki mitä tähän voi sanoa on että täyttä hulluutta. Kiinnostaa kyllä nähdä miten tuo kolmas kiskopari saadaan mahtumaan Siltasaarenkadulle.
 
poistamalla yksi autokaista ?

Siellä on tällä hetkellä kaistan verran tilaa varattu kadunvarsipysäköintiin, koska jossain talossa siinä sillankorvassa on joku vammaisjärjestö. Kyllä siellä tilaa on, kun tahdotaan. Mun mielestä siitä on joku katusuunnitelmakin jo tehty, ainakin olen nähnyt sellaisen, missä on kolme raidetta rinnan.
 
Tilaa siellä varmasti onkin jos poistaa muutama kaistaa. Tarkoitin vain yleisesti ottaen, että mihin se laitetaan. Vapautuva tila on nimittäin jaettu nykyisten kiskojen kummallekin puolelle niin pitääköhän niitäkin siirtää.

Hulluudella taas viittasin yleisesti siihen ettei kovin monessa paikassa ole kuutta raitiotien linjaraidetta vierekkäin. En myöskään ihan ymmärrä syytä noille uusille kiskoille. Jos Laajasalon ratikan päättäri tulee torin etelälaidalla (ja siirtyy joskus Kaivokadulle) niin eihän noita kiskoja käytetä muuten kuin varikkoliikenteessä jos Laajasalon varikko ei toteudu. Toinen käyttö voisi olla Malmin suunnan hitaalle ratikalle, mutta eipä siinäkään ole kovin paljon järkeä tuplata raiteita vain tuossa kohdassa jos niitä ei samalla tuplata esim. Sörnäisissä.
 
Takaisin
Ylös