Laajasalon raideyhteys

Niin onko nyt kyseessä kolmas raidepari Hakaniemenrannan pohjoispuoliselle Siltasaarenkadulle, vai kolmas raide sen eteläpuoliselle? Auttaisi paljon hahmottamaan, jos olisi katusuunnitelmia, mutta edes luonnoksia ei voi tietenkään julkaista ennen virallista esilläoloaikaa.

Kolmatta raidetta eteläpuolelle ihmettelisin, kun Pitkäsillalle ei ole saatu edes kumpaakin nykyisiä raidetta omalle kaistalleen. Vai tuleeko jokin lyhyehkö ryhmittymisraide?

Jos tulee viides ja kuudes raide pohjoispuolelle, niin sittenhän ne voivat hyvinkin olla kääntöraiteita. Yhdessä vaiheessahan oli tarkoitus kääntää Viiman liikennöidessä ruuhkassa 5min välein puolet Hakaniemessä, vaikka kesän alussa Uutta Koillis-Helsinkiä -tilaisuudessa oli linjakaava taas erilainen.

Hulluudella taas viittasin yleisesti siihen ettei kovin monessa paikassa ole kuutta raitiotien linjaraidetta vierekkäin. En myöskään ihan ymmärrä syytä noille uusille kiskoille. Jos Laajasalon ratikan päättäri tulee torin etelälaidalla (ja siirtyy joskus Kaivokadulle) niin eihän noita kiskoja käytetä muuten kuin varikkoliikenteessä jos Laajasalon varikko ei toteudu. Toinen käyttö voisi olla Malmin suunnan hitaalle ratikalle, mutta eipä siinäkään ole kovin paljon järkeä tuplata raiteita vain tuossa kohdassa jos niitä ei samalla tuplata esim. Sörnäisissä.

Toisena on sitten miten käännös saadaan mahtumaan nykyisen risteyksen itäpuolelle, jos siinä kohtaa pitäisi olla pysäkki ilman väliaikaista päätepysäkkiäkään. Varayhteytenähän se olisi jonkinlainen, kun uusimpiin suunnitelmiin oli piirretty käännös pohjoiseen vain Kallioon menevälle radalle siitä ymmärrettävästä syystä ettei haluta päällekkäin kolmesta suunnasta raiteita risteämään. Kolmannella raideparilla pohjoiseen saataisiin Hämeenkatu-Hakaniemenranta käännös erilleen noista muista.

Kruunusiltojen varikkoyhteytenä Koskelaan tarvittaessa toimisi kai silti Kalasataman rata ja Haukilahdenkatu.
 
Kyllä näistä ainakin liikennesuunnitelmatasoiset kuvat on julkaistu, mutta eipä niitä ilmeisesti kovin laajalle ole onnistuttu levittämään, kun täälläkin on niin paljon virheellistä tietoa.

Laajasalon ratikoilla on Hakaniemen pysäkki Hakaniemenrannassa torin kohdalla. Ei ne käänny Hämeentielle pohjoiseen niin, että sinne syntyisi jonkinlainen kuusiraiteinen ratapiha. Nyt, kun kaupunginkanslia ratikkavihassaan haluaa tehdä kaikkensa estääkseen fiksun toteutuksen, tuosta pysäkistä on tarkoitus tehdä päätepysäkki, mutta toki siitä kiskot vedetään läpi Siltasaarenkadulle. Tuleeko vaihdeyhteydet vain etelään vaiko myös pohjoiseen, on vielä auki.

Siltasaarenkadulle on piirretty kolmas raide Pitkänsillan ja Hakaniemenrannan väliin ryhmitysraiteeksi Laajasaloon kääntyville vaunuille. Sitä ei tietenkään toteuteta ennen kuin ne vaunut joskus ehkä tulevaisuudessa pääsevät ajamaan perille keskustaan asti. Voi olla, että pitää odotella eläköitymisiä ennen kuin näin tapahtuu.

Kaivokadulle on piirretty neljä raidetta. Niitä kaavailuja en pitäisi nykytilanteessa kovin lopullisina. Katsotaan sitten aikanaan, miltä Kaivokatu tulee näyttämään ja saadaanko pikalinjat pidettyä sillä tavoin aikataulussa, että ne voisi ajaa vain läpi siitä.
 
Pahoittelut tuosta väärästä tiedosta. Tuli jostain syystä ajateltua sana "kiskopari" sanana "raidepari" mikä tietysti muutti ideaani suunnitelmasta täysin.
 
Kyllä näistä ainakin liikennesuunnitelmatasoiset kuvat on julkaistu, mutta eipä niitä ilmeisesti kovin laajalle ole onnistuttu levittämään, kun täälläkin on niin paljon virheellistä tietoa.

Laajasalon ratikoilla on Hakaniemen pysäkki Hakaniemenrannassa torin kohdalla. Ei ne käänny Hämeentielle pohjoiseen niin, että sinne syntyisi jonkinlainen kuusiraiteinen ratapiha. Nyt, kun kaupunginkanslia ratikkavihassaan haluaa tehdä kaikkensa estääkseen fiksun toteutuksen, tuosta pysäkistä on tarkoitus tehdä päätepysäkki, mutta toki siitä kiskot vedetään läpi Siltasaarenkadulle. Tuleeko vaihdeyhteydet vain etelään vaiko myös pohjoiseen, on vielä auki.

Siltasaarenkadulle on piirretty kolmas raide Pitkänsillan ja Hakaniemenrannan väliin ryhmitysraiteeksi Laajasaloon kääntyville vaunuille. Sitä ei tietenkään toteuteta ennen kuin ne vaunut joskus ehkä tulevaisuudessa pääsevät ajamaan perille keskustaan asti. Voi olla, että pitää odotella eläköitymisiä ennen kuin näin tapahtuu.

Kaivokadulle on piirretty neljä raidetta. Niitä kaavailuja en pitäisi nykytilanteessa kovin lopullisina. Katsotaan sitten aikanaan, miltä Kaivokatu tulee näyttämään ja saadaanko pikalinjat pidettyä sillä tavoin aikataulussa, että ne voisi ajaa vain läpi siitä.

Näyttää tosiaan olen vaikeata löytää Helsingin liikenne/maankäyttösuunnitelmia, taitaa site https://dev.hel.fi/paatokset/ olla paras ?
 
Näyttää tosiaan olen vaikeata löytää Helsingin liikenne/maankäyttösuunnitelmia, taitaa site https://dev.hel.fi/paatokset/ olla paras ?

Karttapalvelusta löytää melkein kaiken https://kartta.hel.fi/ Aineistot -> Kadut ja puistot -> Katu- ja puistohankkeet -> Katu- ja puistosuunnittelukohteet

Hakaniemenranta v. Siltasaarenkatu-Hakaniemenkatu https://kartta.hel.fi/helshares/pw_...enranta_v._Siltasaarenkatu-Hakaniemenkatu.pdf

Siltasaarenkatu v. Pitkäsillanranta-Hakaniemen tori https://kartta.hel.fi/helshares/pw_...nkatu_v._Pitkäsillanranta-Hakaniemen_tori.pdf
 
Karttapalvelusta löytää melkein kaiken https://kartta.hel.fi/ Aineistot -> Kadut ja puistot -> Katu- ja puistohankkeet -> Katu- ja puistosuunnittelukohteet

Hakaniemenranta v. Siltasaarenkatu-Hakaniemenkatu https://kartta.hel.fi/helshares/pw_...enranta_v._Siltasaarenkatu-Hakaniemenkatu.pdf

Siltasaarenkatu v. Pitkäsillanranta-Hakaniemen tori https://kartta.hel.fi/helshares/pw_...nkatu_v._Pitkäsillanranta-Hakaniemen_tori.pdf

thanks,

melkoiset muutokset tulossa siltasaarenkadulle. Ilmeisesti kuitenkin väliaikaisia ?
 
thanks,

melkoiset muutokset tulossa siltasaarenkadulle. Ilmeisesti kuitenkin väliaikaisia ?

Asiasta mitään tietämättä, miksi olisivat väliaikaisia? Onhan Mannerheimintien keskustan pääkin täynnä tuollaisia ratkaisuja risteysalueilla ja voisi kuvitella sen olevan tuollakin ihan hyvä ratkaisu myös linjan jatkuessa keskustaan.
 
Asiasta mitään tietämättä, miksi olisivat väliaikaisia? Onhan Mannerheimintien keskustan pääkin täynnä tuollaisia ratkaisuja risteysalueilla ja voisi kuvitella sen olevan tuollakin ihan hyvä ratkaisu myös linjan jatkuessa keskustaan.

Kun pikaraitiotien pysäkkikin on väliaikainen.
 
Kun pikaraitiotien pysäkkikin on väliaikainen.
Pysäkki ei ole väliaikainen, vaan sen käyttö päätepysäkkinä. Sittenhän tuota kolmosraidetta vasta tarvitaankin, kun linja jatkuu Kaivokadulle.

Tähän liittyen: onkohan suunnitelmissa pidentää Liisankadulle kääntyvän linjan ryhmitysraidetta Unioninkadulla, eli siis rakentaa sinne vastaava kolmiraideratkaisu? Tuntuisi lähes välttämättömältä, kun tuonne vielä linjoja lisätään.
 
Pysäkki ei ole väliaikainen, vaan sen käyttö päätepysäkkinä. Sittenhän tuota kolmosraidetta vasta tarvitaankin, kun linja jatkuu Kaivokadulle.

Tähän liittyen: onkohan suunnitelmissa pidentää Liisankadulle kääntyvän linjan ryhmitysraidetta Unioninkadulla, eli siis rakentaa sinne vastaava kolmiraideratkaisu? Tuntuisi lähes välttämättömältä, kun tuonne vielä linjoja lisätään.

Näin sanoo kaupunki:

"Kruunusillat-hankkeen rakentajat tekevät tilapäisen pikaraitiotien päätepysäkin Hakaniementorin eteläpuolelle Hakaniemenranta-kadulle. Siltasaarenkadulle tulee myös muutoksia, sillä sinne rakennetaan kolmas kiskopari pikaratikkaa varten. Lisäksi molemmille puolille Siltasaarenkatua tehdään erilliset jalkakäytävät ja yksisuuntaiset pyörätiet."

ota tosta ny selvää. Mutta 26.8 selviää.
 
Näin sanoo kaupunki:

"Kruunusillat-hankkeen rakentajat tekevät tilapäisen pikaraitiotien päätepysäkin Hakaniementorin eteläpuolelle Hakaniemenranta-kadulle. Siltasaarenkadulle tulee myös muutoksia, sillä sinne rakennetaan kolmas kiskopari pikaratikkaa varten. Lisäksi molemmille puolille Siltasaarenkatua tehdään erilliset jalkakäytävät ja yksisuuntaiset pyörätiet."

ota tosta ny selvää. Mutta 26.8 selviää.

Umpisurkeaa viestintää kaupungilta.

Siinä pysäkissä ei ole mitään väliaikaista. Väliaikaiseksi on ajateltu sen käyttöä päätepysäkkinä, mutta jos linja saa joskus jatkua perille asti, niin sitten pysäkki jää välipysäkiksi.

Sen sijaan Siltasaarenkadun ryhmitysraiteen rakentaminen tilanteessa, jossa sille ei ole minkäänlaista linjaliikennekäyttöä, tuntuu kovin erikoiselta. En sano, että mahdottomalta, mutta laittaisin kyllä panokseni likoon sen puolesta, että Siltasaarenkadun raidejärjestelyt toteutetaan vasta sitten, jos Laajasalon linjat jatketaan keskustaan asti.
 
Hinnankorotus ja vaiheistaminen meni läpi valtuustossa äänin 71–8: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008218238.html

Hakaniemi-RT välin parantamisen lähtökohtana on, ettei Kaivokadulle tule erillistä päätepysäkkia, vaan linjat jatkavat ohitse. Saa nähdä miten asia toimii Tuusulanbulevardin ratikan ja Viiman kanssa. Parantamisen kustannukset tulee erikseen valtuuston käsittelyyn.

Yliskylän lenkki on palautettu valmisteluun jo kaupunginhallituksen toimesta, eli siitä ei tehty päätöstä suuntaan tai toiseen.
 
Hinnankorotus ja vaiheistaminen meni läpi valtuustossa äänin 71–8: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008218238.html

Hakaniemi-RT välin parantamisen lähtökohtana on, ettei Kaivokadulle tule erillistä päätepysäkkia, vaan linjat jatkavat ohitse. Saa nähdä miten asia toimii Tuusulanbulevardin ratikan ja Viiman kanssa. Parantamisen kustannukset tulee erikseen valtuuston käsittelyyn.

Yliskylän lenkki on palautettu valmisteluun jo kaupunginhallituksen toimesta, eli siitä ei tehty päätöstä suuntaan tai toiseen.

Allianssin tiedote

"Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi 25.8.2021 Kruunusillat-raitiotien rakentamisen vaiheissa ensin Hakaniemi–Laajasalo -välille ja uuden kustannusarvion. Päätöksen mukaan

Vaiheessa 1 tehdään raitiotieyhteys Laajasalosta Hakaniemeen. Osuuden kokonaiskustannusarvio on 326 miljoonaa euroa.
Vaiheen 1 aikana tehtävät työt ovat raitiotien rakentaminen Laajasalon ja Hakaniemen välille sekä kolmen sillan toteutus (Merihaansilta, Finkensilta ja Kruunuvuorensilta). Hakaniemeen rakennetaan väliaikainen päätepysäkki.

Vaiheen 2 eli Hakaniemen ja Helsingin päärautatieaseman välisen raitiotieosuuden suunnittelu ja toteutuksen valmistelu jatkuu. Osuuden kustannusarvio tuodaan myöhemmin erikseen hyväksyttäväksi. Tämän hetken karkea arvio kustannuksista on noin kymmenen miljoonaa euroa."

https://kruunusillat.fi/tiedotteet/...kentamisen-vaiheistuksesta-ja-kustannuksista/

---------- Viestit yhdistetty klo 02:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:15 ----------

katusuunnitelmaluonnokset

https://www.hel.fi/kaupunkiymparist...elmat/hakaniemensilta-siltavuorenranta-180821

---------- Viestit yhdistetty klo 04:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 02:13 ----------

"Siltasaarenkadun ja Hakaniemenrannan katusuunnitelmaluonnoksia esillä 25.8.–7.9.2021 "

https://www.hel.fi/kaupunkiymparist...-ja-puistosuunnitelmat/siltasaarenkatu-250821
 
Takaisin
Ylös