- Liittynyt
- 23 Marraskuu 2015
- Viestit
- 2,139
Niin onko nyt kyseessä kolmas raidepari Hakaniemenrannan pohjoispuoliselle Siltasaarenkadulle, vai kolmas raide sen eteläpuoliselle? Auttaisi paljon hahmottamaan, jos olisi katusuunnitelmia, mutta edes luonnoksia ei voi tietenkään julkaista ennen virallista esilläoloaikaa.
Kolmatta raidetta eteläpuolelle ihmettelisin, kun Pitkäsillalle ei ole saatu edes kumpaakin nykyisiä raidetta omalle kaistalleen. Vai tuleeko jokin lyhyehkö ryhmittymisraide?
Jos tulee viides ja kuudes raide pohjoispuolelle, niin sittenhän ne voivat hyvinkin olla kääntöraiteita. Yhdessä vaiheessahan oli tarkoitus kääntää Viiman liikennöidessä ruuhkassa 5min välein puolet Hakaniemessä, vaikka kesän alussa Uutta Koillis-Helsinkiä -tilaisuudessa oli linjakaava taas erilainen.
Toisena on sitten miten käännös saadaan mahtumaan nykyisen risteyksen itäpuolelle, jos siinä kohtaa pitäisi olla pysäkki ilman väliaikaista päätepysäkkiäkään. Varayhteytenähän se olisi jonkinlainen, kun uusimpiin suunnitelmiin oli piirretty käännös pohjoiseen vain Kallioon menevälle radalle siitä ymmärrettävästä syystä ettei haluta päällekkäin kolmesta suunnasta raiteita risteämään. Kolmannella raideparilla pohjoiseen saataisiin Hämeenkatu-Hakaniemenranta käännös erilleen noista muista.
Kruunusiltojen varikkoyhteytenä Koskelaan tarvittaessa toimisi kai silti Kalasataman rata ja Haukilahdenkatu.
Kolmatta raidetta eteläpuolelle ihmettelisin, kun Pitkäsillalle ei ole saatu edes kumpaakin nykyisiä raidetta omalle kaistalleen. Vai tuleeko jokin lyhyehkö ryhmittymisraide?
Jos tulee viides ja kuudes raide pohjoispuolelle, niin sittenhän ne voivat hyvinkin olla kääntöraiteita. Yhdessä vaiheessahan oli tarkoitus kääntää Viiman liikennöidessä ruuhkassa 5min välein puolet Hakaniemessä, vaikka kesän alussa Uutta Koillis-Helsinkiä -tilaisuudessa oli linjakaava taas erilainen.
Hulluudella taas viittasin yleisesti siihen ettei kovin monessa paikassa ole kuutta raitiotien linjaraidetta vierekkäin. En myöskään ihan ymmärrä syytä noille uusille kiskoille. Jos Laajasalon ratikan päättäri tulee torin etelälaidalla (ja siirtyy joskus Kaivokadulle) niin eihän noita kiskoja käytetä muuten kuin varikkoliikenteessä jos Laajasalon varikko ei toteudu. Toinen käyttö voisi olla Malmin suunnan hitaalle ratikalle, mutta eipä siinäkään ole kovin paljon järkeä tuplata raiteita vain tuossa kohdassa jos niitä ei samalla tuplata esim. Sörnäisissä.
Toisena on sitten miten käännös saadaan mahtumaan nykyisen risteyksen itäpuolelle, jos siinä kohtaa pitäisi olla pysäkki ilman väliaikaista päätepysäkkiäkään. Varayhteytenähän se olisi jonkinlainen, kun uusimpiin suunnitelmiin oli piirretty käännös pohjoiseen vain Kallioon menevälle radalle siitä ymmärrettävästä syystä ettei haluta päällekkäin kolmesta suunnasta raiteita risteämään. Kolmannella raideparilla pohjoiseen saataisiin Hämeenkatu-Hakaniemenranta käännös erilleen noista muista.
Kruunusiltojen varikkoyhteytenä Koskelaan tarvittaessa toimisi kai silti Kalasataman rata ja Haukilahdenkatu.