Laajasalon raideyhteys

No niin, nyt on sitten tietoa eli 630 saapuu 17.2. Se pyörii aluksi kantakaupungilla ja pääsee matkustajaliikenteeseenkin aikanaan.

Sen jälkeen kun Tampereelle alettiin toimittamaan lisää vaunuja piteni keskimääräinen toimitusväli Jokerin vaunuille 45:een päivään ja sama näyttäisi nyt jatkuvan. Tosin kun 629 tuli nopeammin, niin se parin viikon kiri mikä sen kanssa on otettu näyttäisi pitävän, kun 90 päivää 628:n jälkeen on vasta maaliskuun alussa.
 
Uusi ajankohta on ensi viikolla, kyllä se sieltä tulee.
Niiauksista oli joskus puhetta, mutta ominaisuutta ei kai tule Laajasalon erään. Onko vaunut 630:sta alkaen käytännössä täsmälleen samanlaisia kuin 629 ja sitä edeltävät?
 
Miten tämä pikaraitiotielinjojen ja kaupunkiraitiotielinjojen välinen jako määritellään? Ilmeisesti linjat 11 ja 12 (Kruunusiltoja käyttävät Laajasalon ratikkalinjat) ovat pikaraitioteitä, mutta linja 13 ei? Tapahtuuko määrittely keskinopeuden, infran vai liikennöintialueen (kantakaupungissa ja/tai sen ulkopuolella) mukaan?

Linjan 13 infra ei taida merkittävästi erota linjasta 15 eikä linjojen 11&12 osuudesta kantakaupungissa, mutta sen keskinopeus on ympäristöstä johtuen alhaisempi. Liikennöintialue on toki eri, 13 kulkee kantakaupungissa ja pikaraitiotiet myös/pelkästään sen ulkopuolella.

Jos oikein siis tulkitsen, niin linjoilla 11 ja 12 tullaan näkemään pikaraitioväristä kalustoa mutta linjalla 13 keltavihreitä ratikoita. Näin ollen lienee todennäköistä, että kalustoa tullaan jonkin verran ajamaan myös sekaisin eri linjojen välillä, jos esimerkiksi korjaukset tai huollot pitävät joitain x54-vaunuja poissa liikenteestä. Vai ovatko kaikki seuraavan toimituserän x54:t kuitenkin turkooseja?
 
Miten tämä pikaraitiotielinjojen ja kaupunkiraitiotielinjojen välinen jako määritellään? Ilmeisesti linjat 11 ja 12 (Kruunusiltoja käyttävät Laajasalon ratikkalinjat) ovat pikaraitioteitä, mutta linja 13 ei? Tapahtuuko määrittely keskinopeuden, infran vai liikennöintialueen (kantakaupungissa ja/tai sen ulkopuolella) mukaan?
Aivan kuten runkolinja vs. bussi eli pysäkkejä harvemmin sekä enemmän omaa infraa joka nosta nopeutta.... joka pysäkillä ajantasaus ainakin pikaratikan lisäys
 
Tässä Laajasalon tapauksessa tämä jaottelu tosiaan rupeaa menemään hieman hämmentäväksi omastanikin mielestä. Laajasalossa kuitenkin on sama 500m pysäkkiväli kuin kantakaupungissa, ja ainoa infraerottelu on keskikaista joka löytyy Pasilaan menevältä pätkältäkin. Linjan 12 myös olisi tulevaisuudessa määrä körötellä kaupungin halki Länsisatamaan, mutta kuitenkin se on sitten merkitty pikaraitiotieksi, kun taas Pasilaan menevä linja 11 ei ole. Molemmat menevät siltoja pitkin Laajasaloon, mutta 12 jatkaa pienen pätkän ostarille. Katsotaanko tässä siis Kruunuvuorenranta keskustaksi tai kantakaupungiksi, mutta Laajasalon keskusta on jo sitten sitä esikaupunkia, ja tämä on se suuri syy minkä takia toinen on merkitty turkoosiksi runkolinjaksi? Toisaalta tulevaisuudessa se Laajasalon keskustakin muuttuu bulevardikaupungiksi, niin en oikein hahmota mikä suurempi ero näillä kahdella enää siinä vaiheessa on. Katsoisin myös että Laajasalosta Pasilaan menevä linja on samalla lailla melko oleellinen runkoreitti, niin en maallikkona ota tästä enää oiken selvää. Suurimmaksi eroksi jää että toisella linjalla on hieman erilaiset ratikat
 
Keskustan raitiovaunut ovat kaupunginvaltuuston päätöksen mukaan keltavihreitä. Onko Laajasalon reitti keskustalinja?
Nelonen ja vitonen ainakin ovat, joten jos nuo ovat turkoosivalkoisia, aikooko kaupunginvaltuusto sallia niiden käytön väliaikaisesti linjoilla 4 ja 5? Toki eihän siitä olekaan pidetty varmana, vaan vain mahdollisesti niitä käytettäisiin noilla 13:n lisäksi, kunnes Laajasalon pikaraitiotie avautuu. Sitten niiden käyttöaste olisi vain alhaisempi ja toki koeajot vaativat osansa.
 
Takaisin
Ylös