Laajasalon raideyhteys

Syy pitkään rakentamisaikaan on varmaan, että tilapäisjärjestelyssä pitää ottaa huomioon aika paljon muuta liikennettä. Ennenhän on ollut käytössä mm. tilapäisiä vaihteita, jotka vain lasketaan olemassa olevan radan päälle, ja sitten rakennetaan rampit kumpaankin päähän. Sellaisesta ei kuitenkaan niin vain aja yli. Tässä tilapäisyhteydessä saa olla aika monta ramppia tms, jotta kävelijät, pyöräilijät ja moottoriajoneuvot pääsevät jatkamaan kulkua, tai sitten raiteet pitää upottaa asfalttiin. Saa nähdä minkälainen tuosta lopulta tulee.
Alkuperäisessä uutisessa on säävaraus maaliskuulle. Jos talvi on hellittänyt kunnolla, niin varamaankin 2 viikkoa riittää. Odotetaan rauhassa, että KLOY kertoo/julkaisee tarkemmasta aikataulusta.
 
Tämän foorumin bussipuolelle, HSL:n talviaikatauluja koskevaan ketjuun, olikin jo raportoitu Siltasaarenkadun katu- ja ratatöiden tämänvuotisista vaikutuksista bussi- ja raitioliikenteeseen. Koska aihe liittyy läheisesti Laajasalon raitiotieyhteyteen, ajattelin linkata uutisen myös tänne.

Tänään julkaistu HSL:n uutinen tietää siis kertoa, että raitiotieliikenne Pitkälläsillalla katkeaa 3. maaliskuuta. Katko kestää peräti marraskuun alkuun asti, ja tänä aikana raitiolinjat 6, 7 ja 9 pätkäistään kukin kahdeksi erilliseksi linjaksi niin, että Hakaniemen puolella katkoa ajavat linjat 6B, 7B ja 9B ja Kaisaniemen/keskustan puolella linjat 6T, 7T ja 9T. Hakaniemen puolella linjat 6B ja 9B kytketään yhteen, 7B taas kääntyy Linjoilla. Keskustan puolella 6T ja 7T kääntyvät Kaisaniemestä Kruununhaan kautta Katajanokan terminaalille (korvaten linjan 5), kun taas 9T ajetaan Mikonkadun ja Senaatintorin kautta Kauppatorille. Linja 3 ajetaan keskustasta Alppilaan Oopperan ja Hesarin kautta.
On tuossa liikennesuunnitelmassa outouksia.

Ensinnäkin linjan 6B voisi lopettaa kokonaan remontin ajaksi, se on aivan turha ja jää olemattomalle käytölle. Tuskin tuohon suunnitelmaan enää muutosta tulee, mutta kun tulee kesä ja kuljettajien kesä niin kaikkien vuorovälien pidentämisen sijasta raitiolinja 6B:n voisi laittaa pitkälle kesätauolle.

Tämä siitä syystä, että Arabian palveluna linja 10 toimisi paljon paremmin linjalla Erottaja - Sörnäinen - Arabia. Jos 6B:tä pitää ajaa eikö tuota 6B turhaketta voisi muuttaa linjalle Hakaniemi - Paavalin kirkko ja kympin ajaa Sörnäisten metroaseman kautta Arabiaan?

Linjat 7B ja 9B olisi parempi yhdistää kuin 6B ja 9B, ajantasaus sitten Hakaniemeen. Kesäaikatauluihin?

Muutenkin kun tulee kesä ja kesäaikataulut kaikkien linjojen vuorovälin pidentämisen sijasta olisi ensi kesänä syytä pidentää niiden linjojen vuorovälejä, joita ei linjamuutosten jälkeen paljon kukaan käytä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös