Laajasalon raideyhteys

Käpylän ja Lautatarhankadun välisellä osuudella ei tietääkseni satu samalle radalle kovinkaan monta linjaa. Osuus ei ole mitenkään yhteismitallinen tilanteeseen, jossa keskustan ahtaaseen verkkoon tungetaan jopa 5-6 linjaa (kuten laskujeni mukaan Kaivokadulla ja ehkä Kaisaniemessäkin on jatkossa tapahtumassa).
No ei, mutta esimerkiksi Oopperan risteyksen kautta kulkee tällä hetkellä viisi linjaa, joista kaikki katkaisevat ajoneuvoliikenteen pääsuunnan eli Mannerheimintien liikenteen. Etuudet eivät toimi täydellisesti, mutta toisaalta etuus annetaan usein liian aikaisin, kun vaunu on vasta saapumassa pysäkille, jolla on usein kuljettajanvaihtokin, joten muun liikenteen pitää odottaa suunnilleen saman verran kuin viiden linjan nollaviive-etuuksilla. Risteyksen välityskyky saisi lisättyä lyhentämällä Runeberginkadulta Helsinginkadulle ajavien ajoneuvojen vihreää silloin, kun suoraa ajavia raitiovaunuja ei ole, koska siellä annetaan jatkuvasti vihreää tyhjälle kaistalle sen jälkeen, kun ruuhka-aikaanki ne muutama auto ovat päässeet läpi. Raitiovaunuille voisi siis antaa jopa nollaviive-etuudet, mutta silti risteyksen välityskyky paranisi hieman. On sitä paitsi harvinaista, että 5-6 linjaa katkaisisi pääsuunnan liikenteen.
 
Kruunusillat tiedottaa Facebookissa Laajasalon katurakentamisen valmistuneen. Koeliikenne alkaa jo 2025 rekalla tuotavalla vaunulla. Missäköhän sitä mahdetaan säilyttää, kun ei varmaan joka kerta tuoda uudestaan?

 
Vartioituna linjan 11 päättärillä. On ollut puhe, että sille tehtäisiin teltta sinne.
 
Jollei nyt suorastaan tyrmäävä shokkiuutinen, niin kuitenkin vähemmän mukava uutinen Kruunuvuorenrannasta.

- Helsingin Kruunuvuorenrannan rakentaminen uhkaa pysähtyä paikoin kokonaan.
- Koulurakennus lykkääntyy vuoteen 2030 asti, kilpailutus uudelleen.
- Palvelukorttelin suunnittelu viivästyy.
- Rakennusyhtiöt vetäytyvät jo sovituista asuntohankkeista.
Ja ehdottomasti pikaraitiotie linja 15 ohjataan länsiterminaaliin! Ja sinne uusi yläaste
 
Kruunusillat tiedottaa Facebookissa Laajasalon katurakentamisen valmistuneen. Koeliikenne alkaa jo 2025 rekalla tuotavalla vaunulla. Missäköhän sitä mahdetaan säilyttää, kun ei varmaan joka kerta tuoda uudestaan?


Eikö kohtaamistestit sun muut vaadi kahta vaunua?
 
Varmaan sinne tuodaan suoraan Kainuusta vaunu tai pari, jotka sitten siirretään testien jälkeen johonkin liikennöimään...
 
Tämän foorumin bussipuolelle, HSL:n talviaikatauluja koskevaan ketjuun, olikin jo raportoitu Siltasaarenkadun katu- ja ratatöiden tämänvuotisista vaikutuksista bussi- ja raitioliikenteeseen. Koska aihe liittyy läheisesti Laajasalon raitiotieyhteyteen, ajattelin linkata uutisen myös tänne.

Tänään julkaistu HSL:n uutinen tietää siis kertoa, että raitiotieliikenne Pitkälläsillalla katkeaa 3. maaliskuuta. Katko kestää peräti marraskuun alkuun asti, ja tänä aikana raitiolinjat 6, 7 ja 9 pätkäistään kukin kahdeksi erilliseksi linjaksi niin, että Hakaniemen puolella katkoa ajavat linjat 6B, 7B ja 9B ja Kaisaniemen/keskustan puolella linjat 6T, 7T ja 9T. Hakaniemen puolella linjat 6B ja 9B kytketään yhteen, 7B taas kääntyy Linjoilla. Keskustan puolella 6T ja 7T kääntyvät Kaisaniemestä Kruununhaan kautta Katajanokan terminaalille (korvaten linjan 5), kun taas 9T ajetaan Mikonkadun ja Senaatintorin kautta Kauppatorille. Linja 3 ajetaan keskustasta Alppilaan Oopperan ja Hesarin kautta.

Kaupunkiliikenne toteuttaa väliaikaisen raideyhteyden Hämeentieltä Siltasaarenkadulle, kuten tässä ketjussa jo aiemmin on todettu. Tämän rakentaminen kestää maaliskuussa 2-4 viikkoa, ja tänä aikana eivät raitiovaunut kulje Hakaniemeen lainkaan. Tuolloin liikennöinti toteutetaan uutisen liitteenä olevan kartan mukaan ilmeisesti niin, että linja 9B kääntyy Ilmalasta tultuaan Fleminginkadulta kohti Kurvia, ja muuttuu siellä linjaksi 7B. Linjaa 6B ei tuolloin ilmeisesti ajeta lainkaan.

Melkoinen palapeli, mutta eiköhän tuostakin poikkeuksesta selvitä. Toivottavasti varayhteyden rakentaminen Hämeentieltä Siltasaarenkadulle ei sentään vie neljää viikkoa maaliskuussa, se tuntuisi kovin pitkältä ajalta. Kahdeksan kuukauden tauko yhden korttelivälin uusimisen vuoksi tuntuu sekin varsin pitkältä, mutta jotain lohtua tuo se, että tässä saadaan samalla parannettua rataa ja sen geometriaa Hakaniemen pysäkkien ja Pitkänsillan väliseltä pätkältä. Se on toki lyhyt pätkä, mutta vaihteita ja ristikoita riittää siinäkin radan haarautuessa Siltasaarenkadulla Hakaniemen pysäkeille.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Kaupunkiliikenne toteuttaa väliaikaisen raideyhteyden Hämeentieltä Siltasaarenkadulle, kuten tässä ketjussa jo aiemmin on todettu. Tämän rakentaminen kestää maaliskuussa 2-4 viikkoa, ja tänä aikana eivät raitiovaunut kulje Hakaniemeen lainkaan. Tuolloin liikennöinti toteutetaan uutisen liitteenä olevan kartan mukaan ilmeisesti niin, että linja 9B kääntyy Ilmalasta tultuaan Fleminginkadulta kohti Kurvia, ja muuttuu siellä linjaksi 7B. Linjaa 6B ei tuolloin ilmeisesti ajeta lainkaan.
Näköjään HSL:n kartassa on virhe tai epätarkkuus. Väliaikaisen varayhteyden rakentamisen aikaan linjan 9B poikkeusreitti Ilmalasta Sörnäisiin lienee kuitenkin AKK-Sturenkatu-Läntinen Brahenkatu-Hesari-Kurvi, sillä Flemarilta ei ole raideyhteyttä Hesarille Kurvi suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään HSL:n kartassa on virhe tai epätarkkuus. Väliaikaisen varayhteyden rakentamisen aikaan linjan 9B poikkeusreitti Ilmalasta Sörnäisiin lienee kuitenkin AKK-Sturenkatu-Läntinen Brahenkatu-Hesari-Kurvi, sillä Flemarilta ei ole raideyhteyttä Hesarille Kurvi suuntaan.
Jokaisella HSL-ratikkakartalla on jotain virhe tai epätarkkuus. On se huono kartta. Siksi tein oman...
Kaupunkiliikenne toteuttaa väliaikaisen raideyhteyden Hämeentieltä Siltasaarenkadulle, kuten tässä ketjussa jo aiemmin on todettu. Tämän rakentaminen kestää maaliskuussa 2-4 viikkoa, ja tänä aikana eivät raitiovaunut kulje Hakaniemeen lainkaan.
Kuskiohjeiden mukaan seuraava vaihe alkaa jo 17.3., mutta tuo voi olla väärä.
 
Miten tuo liittyy tähän ketjuun eikä minun tietääkseni yläaste liity joukkoliikenteeseen (Edit: Siellähän on jo yläaste??)
Trollit sinänsä on hyvä jättää omaan arvoonsa, mutta tartun tähän yläasteasiaan. Kun ajattelee joukkoliikennettä laajasti, niin kyllä se, mitä palveluita missäkin on, vaikuttaa joukkoliikenteen järjestämiseen, linjastoon ja kysyntään paljonkin. Laajasalostahan on tulossa sikäli mielenkiintoinen ennakkotapaus, että siellä ei, noin vähän kärjistäen, ole yhtään mitään. Niinpä me saamme ekan sellaisen raitiolinjan Helsinkiin, jolla ei ole mitään jakelufunktiota vaan porukka vaan kuskataan sieltä saarelta aamulla pois ja viedään illalla takaisin. Se merkitsee, että linjan 12 kuormaprofiili on hyvin erinäköinen kuin millään muulla kantakaupungin ratikkalinjalla, mikä vastaavasti merkitsee, että sen yhdistäminen kantakaupungin verkkoon tai esim. jatko Jätkäsaareen, kuten nyt ajatellaan, on vaikeaa, kallista ja epätarkoituksenmukaista.

Yläaste on lähipalvelu, Laajasalon alueen sisällä sinne ehkä jonkin verran ratikallakin kuljetaan. Sen sijaan, jos Laajasalossa olisi edelleen lukio, se voisi houkutella liikenneyhteyksien ansiosta opiskelijoita kauempaakin ja tuottaa mukavaa ruuhkasuunnan vastaista kysyntää, kun vaikkapa Kalasatamasta matkustettaisiin aamulla kouluun Laajasaloon jne. Terveysasema siellä on – jos se on hyvä, niin ehkä se alkaa houkutella väkeä Kalasatamasta ja Hakaniemestä, jos niiden alueiden terveysasema on huonompi jne.
 
Trollit sinänsä on hyvä jättää omaan arvoonsa, mutta tartun tähän yläasteasiaan. Kun ajattelee joukkoliikennettä laajasti, niin kyllä se, mitä palveluita missäkin on, vaikuttaa joukkoliikenteen järjestämiseen, linjastoon ja kysyntään paljonkin. Laajasalostahan on tulossa sikäli mielenkiintoinen ennakkotapaus, että siellä ei, noin vähän kärjistäen, ole yhtään mitään. Niinpä me saamme ekan sellaisen raitiolinjan Helsinkiin, jolla ei ole mitään jakelufunktiota vaan porukka vaan kuskataan sieltä saarelta aamulla pois ja viedään illalla takaisin. Se merkitsee, että linjan 12 kuormaprofiili on hyvin erinäköinen kuin millään muulla kantakaupungin ratikkalinjalla, mikä vastaavasti merkitsee, että sen yhdistäminen kantakaupungin verkkoon tai esim. jatko Jätkäsaareen, kuten nyt ajatellaan, on vaikeaa, kallista ja epätarkoituksenmukaista.

Yläaste on lähipalvelu, Laajasalon alueen sisällä sinne ehkä jonkin verran ratikallakin kuljetaan. Sen sijaan, jos Laajasalossa olisi edelleen lukio, se voisi houkutella liikenneyhteyksien ansiosta opiskelijoita kauempaakin ja tuottaa mukavaa ruuhkasuunnan vastaista kysyntää, kun vaikkapa Kalasatamasta matkustettaisiin aamulla kouluun Laajasaloon jne. Terveysasema siellä on – jos se on hyvä, niin ehkä se alkaa houkutella väkeä Kalasatamasta ja Hakaniemestä, jos niiden alueiden terveysasema on huonompi jne.
Joo, mutta nykyään sinne yläasteen luo ei ole mitään yhteystä millä pääsee n. 120m päähän paitsi 89 sen jälkeen kun 85K:n koululaisyhteydet lakkautettiin kesäliikenteen alussa
 
Näköjään HSL:n kartassa on virhe tai epätarkkuus. Väliaikaisen varayhteyden rakentamisen aikaan linjan 9B poikkeusreitti Ilmalasta Sörnäisiin lienee kuitenkin AKK-Sturenkatu-Läntinen Brahenkatu-Hesari-Kurvi, sillä Flemarilta ei ole raideyhteyttä Hesarille Kurvi suuntaan.
Myös toinen outous noissa molemmissa pdf:issä esiintyy: Ilmalaan menisi muka 9 (ilman lisäkirjainta). Kyllä sen pitäisi olla 9B, joka sinne oikeasti karttojen voimassaoloaikana menee...

Kuljettajaohjeen mukaan maaliskuun jälkipuoliskolla 9B menisi Flemarin kautta, sitä ennen ja sen jälkeen taas ei mene. Kakkonenkin poistuu Fleminginkadulta maaliskuun lopussa. Mutta tämän syy lienee käsitelty jossain muussa ketjussa täällä jo aiemmin.
 
Myös toinen outous noissa molemmissa pdf:issä esiintyy: Ilmalaan menisi muka 9 (ilman lisäkirjainta). Kyllä sen pitäisi olla 9B, joka sinne oikeasti karttojen voimassaoloaikana menee...

Kuljettajaohjeen mukaan maaliskuun jälkipuoliskolla 9B menisi Flemarin kautta, sitä ennen ja sen jälkeen taas ei mene. Kakkonenkin poistuu Fleminginkadulta maaliskuun lopussa. Mutta tämän syy lienee käsitelty jossain muussa ketjussa täällä jo aiemmin.
On myös tämä asia Urheilutalolla. Minä tiedän, että 9 pysähtyy Urheilutalolla...mutta kartalla ei ole selvää, millä se pysähdy.
Screenshot_20250109-131842.png
 
Toivottavasti varayhteyden rakentaminen Hämeentieltä Siltasaarenkadulle ei sentään vie neljää viikkoa maaliskuussa, se tuntuisi kovin pitkältä ajalta.
Syy pitkään rakentamisaikaan on varmaan, että tilapäisjärjestelyssä pitää ottaa huomioon aika paljon muuta liikennettä. Ennenhän on ollut käytössä mm. tilapäisiä vaihteita, jotka vain lasketaan olemassa olevan radan päälle, ja sitten rakennetaan rampit kumpaankin päähän. Sellaisesta ei kuitenkaan niin vain aja yli. Tässä tilapäisyhteydessä saa olla aika monta ramppia tms, jotta kävelijät, pyöräilijät ja moottoriajoneuvot pääsevät jatkamaan kulkua, tai sitten raiteet pitää upottaa asfalttiin. Saa nähdä minkälainen tuosta lopulta tulee.
 
Takaisin
Ylös