Trollit sinänsä on hyvä jättää omaan arvoonsa, mutta tartun tähän yläasteasiaan. Kun ajattelee joukkoliikennettä laajasti, niin kyllä se, mitä palveluita missäkin on, vaikuttaa joukkoliikenteen järjestämiseen, linjastoon ja kysyntään paljonkin. Laajasalostahan on tulossa sikäli mielenkiintoinen ennakkotapaus, että siellä ei, noin vähän kärjistäen, ole yhtään mitään. Niinpä me saamme ekan sellaisen raitiolinjan Helsinkiin, jolla ei ole mitään jakelufunktiota vaan porukka vaan kuskataan sieltä saarelta aamulla pois ja viedään illalla takaisin. Se merkitsee, että linjan 12 kuormaprofiili on hyvin erinäköinen kuin millään muulla kantakaupungin ratikkalinjalla, mikä vastaavasti merkitsee, että sen yhdistäminen kantakaupungin verkkoon tai esim. jatko Jätkäsaareen, kuten nyt ajatellaan, on vaikeaa, kallista ja epätarkoituksenmukaista.
Yläaste on lähipalvelu, Laajasalon alueen sisällä sinne ehkä jonkin verran ratikallakin kuljetaan. Sen sijaan, jos Laajasalossa olisi edelleen lukio, se voisi houkutella liikenneyhteyksien ansiosta opiskelijoita kauempaakin ja tuottaa mukavaa ruuhkasuunnan vastaista kysyntää, kun vaikkapa Kalasatamasta matkustettaisiin aamulla kouluun Laajasaloon jne. Terveysasema siellä on – jos se on hyvä, niin ehkä se alkaa houkutella väkeä Kalasatamasta ja Hakaniemestä, jos niiden alueiden terveysasema on huonompi jne.