Laajasalon raideyhteys

Käpylän ja Lautatarhankadun välisellä osuudella ei tietääkseni satu samalle radalle kovinkaan monta linjaa. Osuus ei ole mitenkään yhteismitallinen tilanteeseen, jossa keskustan ahtaaseen verkkoon tungetaan jopa 5-6 linjaa (kuten laskujeni mukaan Kaivokadulla ja ehkä Kaisaniemessäkin on jatkossa tapahtumassa).
No ei, mutta esimerkiksi Oopperan risteyksen kautta kulkee tällä hetkellä viisi linjaa, joista kaikki katkaisevat ajoneuvoliikenteen pääsuunnan eli Mannerheimintien liikenteen. Etuudet eivät toimi täydellisesti, mutta toisaalta etuus annetaan usein liian aikaisin, kun vaunu on vasta saapumassa pysäkille, jolla on usein kuljettajanvaihtokin, joten muun liikenteen pitää odottaa suunnilleen saman verran kuin viiden linjan nollaviive-etuuksilla. Risteyksen välityskyky saisi lisättyä lyhentämällä Runeberginkadulta Helsinginkadulle ajavien ajoneuvojen vihreää silloin, kun suoraa ajavia raitiovaunuja ei ole, koska siellä annetaan jatkuvasti vihreää tyhjälle kaistalle sen jälkeen, kun ruuhka-aikaanki ne muutama auto ovat päässeet läpi. Raitiovaunuille voisi siis antaa jopa nollaviive-etuudet, mutta silti risteyksen välityskyky paranisi hieman. On sitä paitsi harvinaista, että 5-6 linjaa katkaisisi pääsuunnan liikenteen.
 
Takaisin
Ylös