Laajasalon raideyhteys

Käpylän ja Lautatarhankadun välisellä osuudella ei tietääkseni satu samalle radalle kovinkaan monta linjaa. Osuus ei ole mitenkään yhteismitallinen tilanteeseen, jossa keskustan ahtaaseen verkkoon tungetaan jopa 5-6 linjaa (kuten laskujeni mukaan Kaivokadulla ja ehkä Kaisaniemessäkin on jatkossa tapahtumassa).
No ei, mutta esimerkiksi Oopperan risteyksen kautta kulkee tällä hetkellä viisi linjaa, joista kaikki katkaisevat ajoneuvoliikenteen pääsuunnan eli Mannerheimintien liikenteen. Etuudet eivät toimi täydellisesti, mutta toisaalta etuus annetaan usein liian aikaisin, kun vaunu on vasta saapumassa pysäkille, jolla on usein kuljettajanvaihtokin, joten muun liikenteen pitää odottaa suunnilleen saman verran kuin viiden linjan nollaviive-etuuksilla. Risteyksen välityskyky saisi lisättyä lyhentämällä Runeberginkadulta Helsinginkadulle ajavien ajoneuvojen vihreää silloin, kun suoraa ajavia raitiovaunuja ei ole, koska siellä annetaan jatkuvasti vihreää tyhjälle kaistalle sen jälkeen, kun ruuhka-aikaanki ne muutama auto ovat päässeet läpi. Raitiovaunuille voisi siis antaa jopa nollaviive-etuudet, mutta silti risteyksen välityskyky paranisi hieman. On sitä paitsi harvinaista, että 5-6 linjaa katkaisisi pääsuunnan liikenteen.
 
Kruunusillat tiedottaa Facebookissa Laajasalon katurakentamisen valmistuneen. Koeliikenne alkaa jo 2025 rekalla tuotavalla vaunulla. Missäköhän sitä mahdetaan säilyttää, kun ei varmaan joka kerta tuoda uudestaan?

 
Vartioituna linjan 11 päättärillä. On ollut puhe, että sille tehtäisiin teltta sinne.
 
Jollei nyt suorastaan tyrmäävä shokkiuutinen, niin kuitenkin vähemmän mukava uutinen Kruunuvuorenrannasta.

- Helsingin Kruunuvuorenrannan rakentaminen uhkaa pysähtyä paikoin kokonaan.
- Koulurakennus lykkääntyy vuoteen 2030 asti, kilpailutus uudelleen.
- Palvelukorttelin suunnittelu viivästyy.
- Rakennusyhtiöt vetäytyvät jo sovituista asuntohankkeista.
Ja ehdottomasti pikaraitiotie linja 15 ohjataan länsiterminaaliin! Ja sinne uusi yläaste
 
Kruunusillat tiedottaa Facebookissa Laajasalon katurakentamisen valmistuneen. Koeliikenne alkaa jo 2025 rekalla tuotavalla vaunulla. Missäköhän sitä mahdetaan säilyttää, kun ei varmaan joka kerta tuoda uudestaan?


Eikö kohtaamistestit sun muut vaadi kahta vaunua?
 
Varmaan sinne tuodaan suoraan Kainuusta vaunu tai pari, jotka sitten siirretään testien jälkeen johonkin liikennöimään...
 
Takaisin
Ylös