Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Kiitos kiitoksista!Samoin onnittelen minäkin. Miten päätöksenteko etenee tämän jälkeen? Käsitteleekö sitä vielä jokin lautakunta, (tekninen?) , ja meneekö itse rakentamispäätös sen jälkeen kaupunginhallitukseen ja valtuustoon?
Asian etenemistä selvitin jo hieman aiemmassa viestissäni:
Muuten Laajasalon ratikka etenee niin, että kaavoitus saadaan nyt viedyksi päätökseen, kun liikenneratkaisu on selvinnyt. Syksyllä käynnistynee yhteyden tarkempi suunnittelu ja mahdollisesti erillinen ympäristövaikutusten arviointi. Laajasalossa rakentaminen on suunniteltu eteneväksi siten, että rata Yliskylään on tarkoituksenmukaisinta toteuttaa ensimmäisenä. Näin raitiotie saadaan palvelemaan mahdollisimman laajaa osaa saaresta heti aluksi ja saadaan nopeasti säästöjä vähenevässä bussiliikenteessä. Itse Kruunuvuorenrannan haara valmistunee viimeisenä, koska niemen rakentaminen on tällä hetkellä ajoitettu viimeiseksi.
Asemakaavasta päätetään siten, että suunnitelmat esitellään asukkaille ja niistä kuullaan palautteet ja tehdään mahdollisesti muutoksia. Asemakaavaehdotus lähtee sen jälkeen kaupunginhallitukselle, joka esittää asemakaavan valtuuston hyväksyttäväksi.
Raitiolinja etenee periaatteessa samaan tapaan. Sillat ovat hankkeena niin kalliit, että niistä tekee päätöksen valtuusto. Laajasalossa radat suunnitellaan asemakaavojen ja katusuunnitelmien yhteydessä.
Risto kysyi kalustosta. Tarvittava kalusto hankitaan samassa yhteydessä kun muukin lisäkalusto ostetaan. Kokonaisuuden eli hankintahinnan, -aikataulun ja ylläpidon kannalta on eduksi, jos uusi kalusto on rakenteeltaan yhteneväistä myös Jokerilla käyttöön tulevan kaluston kanssa. Vaikka osa vaunuista olisi kaksisuuntaisia, perusvaunu olisi kuitenkin sama jolloin vaunut käyttävät yhtenäistä komponenttivalikoimaa.
Antero