Lainasin Anteron (?) laskelmista, sivulla http://www.kaupunkiliikenne.net/julkaisu/9502.htmMihin perustuu olettamuksesi, että itse pysähdys ei kestä keskimäärin kuin 20 s?
Kaupunkiliikenne.net sanoi:Matka-aikalaskelmissa raitiovaunun keskimääräisenä kiihtyvyys- ja hidastuvuusarvona käytetään 1,0 m/s2. Pysäkkiaikana on laskelmissa 20 sekuntia.
Pitäisi varmaan mennä sekkarin kanssa katsomaan, mutta minusta viisikin sekunttia pekästään ovien avaamiseen ja sulkemiseen kuulostaa paljolta. Oviparista, ihan mutuna, kulkee vähintään kolme matkustajaa sekunissa. Eli ei tuo 20s yhteensä keskimäärin niin hullulta kuulosta, joillan pysäkeillä menee pitempään, toisilla kauemmin. Tänään kun nousin kolmoseen Hesarilla, ykksi muu nousi ja pois jäi pari muuta, niin ovien avaamisesta niiden sulkeutumiseen ei millään mennyt edes kymmentä sekunttia, Lasipalatsin pysäkillä voi taas varmaan mennä varmaan minuuttikin.Jo ovien avaamiseen ja sulkemiseen menee yhteensä 5-10 s,
Muistan joskus kuulleeni, ja fiksummat korjatkoon, että lähijunalla yhden pysähdyksen vaikutus on 45s, ja tässä tapauksessa sekä nopeudet että matkustajamäärät ovat ratikkaa huomattavasti suurempia.
Mitä tulee bussien matkimiseen ja moottoritien maanväylien käyttöön, jos sen tekee huonosti niin se toki on huono idea. Jos raideparin pistäisi keskellä Lahdenväylää, niin ensimmäinen pysäkki olisi luontevasti siinä Jokerin sillan kohdalla, mieluiten niin että kiskot nousivat sillan tasolle. Toinen pysäkki taas niin että laskeuduttaisiin Suurmetsäntien tasolle kuilua Jakomäen kohdalla, jossa taas risteys kakkosjokerin kanssa. Helpointa olisi varmaan jatkaa tästä katuverkossa Jakomäen kautta Hakunilaan. Se onko tässä mitään järkeä riippuu siitä kuinka paljon aikaa säästyy, paljonko matkustajia on, jne. niin kuin yleensäkin. Mutta en minä nyt sitä sillä perusteella tyrmäisi että se on bussimaista.