Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Just. Eli kaikki on tavallaan "auki" vielä ja voi muuttua suuntaan tai toiseen? Toki hankkeen toteutumiseekin on vielä niin pitkä aika, että moni asia ehtii muuttua vielä ennen sitä.En ole Antero enkä Mirva, mutta päätöstä Kruunuvuorenrannan joukkoliikenneratkaisusta ei ole. Joukkoliikennelautakunta ja kaupunkisuunnittelulautakunta ovat päätyneet ehdottamaan raitiotieratkaisua, mutta lopullinen päätösvaltahan asiassa on kaupunginvaltuustolla.
Eli kaikki on tavallaan "auki" vielä ja voi muuttua suuntaan tai toiseen?
Kyllä se menee, mutta yksi asia tästä vielä puuttuu.Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikös päätöksentekopolku mene näin:
Onhan niistä montakin päätöstä. Espoon kaupungihallitus on tosin kokouksessaan 11.8. päättänyt, ettei Matinkylän metrosta olekaan päätöstä.Kehäradasta ja länsimetrosta on jo päätös.
www.vm.fi/budjetti
http://porrosahlberg.net/?p=66Pörrö Sahlberg sanoi:Lausunto Kruunuvuorenrannan osayleiskaavasta.
Tästä keskustelimme jo viimeviikolla tunnin verran ja palautimme asian uudelleenvalmisteluun evästyksin. Saimme aikataulusyistä muokatun esityksen vasta tänään pöydälle. Esityksessä oli hyvin otettu mukaan lautakunnan käymää keskustelua, teimme muutamia tarkennuksia sanamuotoihin yhteistyössä esittelijän kanssa. Joukkoliikenteestä Jussi Heinämies (vihr.) muotoili hyvän lisäyksen tekstiin, lainaan sen sellaisenaan koska se kuvaa aikalailla ytimekkäästi koko lautakunnan kantoja Kruunuvuoren joukkoliikenneratkaisuihin:
Suora joukkoliikenneyhteys keskustasta Kruunuvuorenrantaan on sinänsä kannatettava tavoite. Joukkoliikenne kulkee kuitenkin aluksi liityntäliikenteenä Herttoniemen metroasemalle. On syytä varautua siihen, että suoran joukkoliikenteen järjestäminen Keskustasta on ensi vaiheessa järjestettävä vesijoukkoliikenteenä, joka yhdessä metroaseman syöttöliikenteen kanssa muodostaa toimivan ratkaisun. Suora raideyhteys Keskustaan on nähtävä pitkän tähtäyksen tavoitteena ja varauksena lähinnä metroliikenteelle.
Lautakunta ei pidä realistisena, taloudellisesti järkevänä tai maisemallisesti sopivana merialueiden täyttöihin, pengerryksiin ja läppäsiltoihin perustuvan raitiotieratkaisun toteuttamista Kruunuvuorenrannasta Keskustaan.
Itse toin esitykseen sekä kommentin siitä, että reitti Kruunuvuorenlammen rannassa pitäisi siirtää kauemmas luonnonsuojelullisesti arvokkaasta lammesta sekä sen, että lammen merenrannanpuoleisella sivulla oleva kalliojyrkänne tulee säästää sellaisenaan koska kyseessä on luonnonarvoiltaan poikkeuksellisen arvokas kallioseinämä.
Tämä valaisee kyllä sitä, mitä Yleisten töiden lautakunnassa on tapahtunut. Alkuperäinen esitys 21.8. oli aivan päinvastainen:Lautakunnan jäsenen suusta:...
Asia palautettiin valmisteltavaksi, ja esityslista 28.8. oli kuten Teme viestitti eilen. Nyt siis Pörrön blogi kertoo ilmeisesti lopullisen päätöksen muodon.Esityslista 21.8. sanoi:Suora joukkoliikenneyhteys [tarkoittaa raitiotietä, AA:n huomautus] keskustasta Kruunuvuorenrantaan on kannatettava järjestely. Joukkoliikenne kulkee kuitenkin aluksi liityntäliikenteenä Herttoniemen metroasemalle. On syytä varautua siihen, että suoran joukkoliikenteen järjestäminen keskustasta saattaa pitkittyä kaavoitusprosessissa tai toteutusvaiheessakin. Tämä lisäisi ainakin aluksi yksityisautoilun osuutta, ja tulee ottaa huomioon mm. katujen ja pysäköintialueiden mitoituksessa. Julkisen liikenteen järjestelyt vaikuttavat myös matkailupalvelujen toteutusmahdollisuuksiin.
Lähetin palautetta YLE:n aikaiseen, ja klo 8:30 Uudenmaan uutisista puppu-uutinen olikin jo poistettu.Tästä voinevat halukkaat laittaa kipakkaa palautetta...
Voihan tätä saivarrella, erityisesti omien toiveiden mukaan.
Kaikki edellä esittämäsi perustuu yhä tietyn tason arvauksiin siitä, mitä touhu maksaa. Yhtä varmaa oli keskustatunnelin toteutuminen niin kauan, kunnes hinta-arvauksetkin nousivat liian korkeiksi. Niinpä suurta valtaa pitävä poliittinen ryhmä SDP käänsi asiassa kelkkansa ja hanke pysähtyi.Miksi pitää vielä pitää yllä illuusiota, että kehärata ei toteudu, kun on jo allekirjoitettu PLJ, sekä valtio on myöntänyt rahaa hankkeelle. Länsimetron suunnittelukin on saanut rahaa ja on perustettu yhtiö rakentamaan sitä.
Niin on. Siksi on hyvä ymmärtää, mitä tosiasiassa on päätetty ja mitä ei. Työmaiden kylttejä on ennenkin pystytetty suureen ääneen ja viety pois vähän vähemmällä julkisuudella. Linkkaamasi kehäratakyltin sijoituspaikkakin kertoo jo paljon hankeen tarpeellisuudesta.On jotenkin lapsellista esittää asia täysin faktojen vastaisessa valossa.