Auktoriteettejähän ei saa uskoa...eikös se mennyt niin?
Ei kannata luottaa siihen, että virkamies on erehtymätön, mutta se ei tarkoita, etteikö virkamies osaisi joskus laskea oikein. Jos kritisoi jotain suunnitelmaa siitä, että se on laskettu väärin periaattein, totta kai toinen suunnitelma, joka on laskettu sitten korjatuin periaattein, on oikein. Riippumatta laskijan auktoriteettitasosta.
Nämä asiat eivät ole sellaista rakettitiedettä, etteikö niihin voisi perehtyä itsekin. Laskutaitoa ei takaa se, että työnantaja on HKL. Ei välttämättä sekään, jos on yliopistotutkinto liikennesuunnittelussa, jos voidaan vaikka yliopistotason tieteellisen tutkimukseen vedoten osoittaa, että suunnitteluperiaatteet ovat vääriä. Tämä foorumikin on hyvä juuri siihen, että keskustellaan kriittisesti siitä, mitä suunnitellaan ja miten. Puolin ja toisin. Mutta siihen kuuluu, että vaihtoehtoisiakin laskelmia käsitellään järkevin asia-argumentein. Niitä ei voi kumota vain sillä, että uskoo auktoriteettien olevan oikeassa ja auktoriteettiä kritisoivien väärässä. Kriittinen keskustelu kuuluu niin akateemiseen huippututkimukseen kuin virkamiesten liikennesuunnitteluun. Kritiikin puute johtaa pitkällä aikavälillä väistämättä vanhentuneiden periaatteiden käyttämiseen. Tällä hetkellä yhteiskunnallisesta liikennesuunnittelusta tiedetään huomattavasti enemmän kuin vielä vaikkapa 1960-luvulla.
Tässä keskustelussa ja muissa ketjuissa yritämme käydä läpi juuri niitä tekijöitä, joiden vuoksi näiden auktoriteettien suunnitelmiin kannattaa suhtautua kriittisesti. Silloin auktoriteettiuskoon vetoaminen on vain päänsä pistämistä pensaaseen. Jos myönnät, ettei sinulla ole asiantuntemusta osoittaa näiden auktoriteettien laskelmia vääriksi, ei se tarkoita etteikö jollain muulla täällä olisi siihen kyky ja oikeus.
Oliko peräti niin, että bussi v61 menee 25min ja juna 8min? Eli n.66%..?
Kehärata ei keskimääräisiä matka-aikoja sen vaikutusalueelle vähennä 66 %. Jos puhutaan vain lentoasemasta, bussi 615:n markkinaosuus on moninkertainen ja vaikutus siihen on ehkä 15 % luokkaa. Kaikki joukkoliikennehankkeet, jossa jokin väline korvataan toiselle, aina nopeuttavat joidenkin matkoja ja hidastavat toisten. Laajasalon raitiotiestä ainutlaatuisen tekee juuri se, että se on täysin uusi yhteys, jonka positiivinen vaikutus on erittäin merkittävä. Se hidastaa joitakin matkoja ainoastaan siinä tapauksessa, että liityntäliikennettä Herttoniemeen vähennetään kysynnän puutteessa.