Tuota, miksi ihmeessä?Mielenkiintoisin kommentti on, että raitiovaunun vähimmäisetäisyys puunrungosta tulee olla kuusi metriä. Sitä ei sen kummemmin perustella.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tuota, miksi ihmeessä?Mielenkiintoisin kommentti on, että raitiovaunun vähimmäisetäisyys puunrungosta tulee olla kuusi metriä. Sitä ei sen kummemmin perustella.
Ysin reitiltä Aleksin Kiven kadulta katosivat puut tästä samasta syystä, mutta loppujen lopuksi uudet puut istutettiin kadun keskelle kevyen liikenteen väylän molemmin puolin kuten kadulla muuallakin. Etäisyys raiteesta ei ole 6 metriä.Tuota, miksi ihmeessä?
HKL:n esittelijän mielestä on ihan OK, että bussit ja ratikat käyttävät samoja kaistoja. Ihmettelenkin vähän, ettei HKL ole osannut hyödyntää sitä tietotaitoa, jota on juuri saatu raidejokerin käynnissä olevan yleissuunnitelmatyön myötä. Siellä nimittäin yksiselitteisesti huomattiin saksalaisen konsultin avulla se tosiasia, että yhdistetty rv- ja bussikaista ei ole hyvä juttu joukkoliikenteelle. Jopa niin, että joukkoliikenteelle kokonaisuudessaa on pääsääntöisesti edullisempaa, että rv kulkee omia kaistoja ja bussi autokaistoja.
Kuinkahan massiivista liikennettä tuonne Laajasaloon on suunniteltu? Voisin kuvitella, että tuollaisessa esikaupunkiympäristössä kohtalaisen harvakseltaan kulkevat bussit ja ratikat mahtuisivat ihan hyvin samoille pysäkeille. Yhteiset pysäkit olisi varmasti erillisiä edullisempaa rakentaa eikä se nyt varmasti matkustajienkaan kannalta huono juttu ole, ettei tarvitse arpoa mennäkö bussi- vai ratikkapysäkille.
Pahimmillaan bussit hidastavat raitiovaunujen kulkua pitkien pysäkkiaikojensa vuoksi (menkääpä katsomaan parin viikon päästä Kamppiin!), mutta suurin huono puoli tuossa liittyy siihen, ettei rv-väylää voida toteuttaa kaupunkikuvallisesti parempana ja liikenneturvallisuuden kannalta parempana nurmiratana urattomin kiskoin.
Minä kyllä väitän, että yksittäisiltä pysäkeiltä Laajasalossa bussin kyytiin nousevien matkustajien määrä on huomattavasti pienempi kuin Kampissa. Kampissa nousijoita on yleensä puoli bussillista, kun taas Laajasalon pysäkeillä olettaisin nousijoita olevan yleensä luokkaa 0 - 5.
En tiedä tarkemmin minkälaista linjastoa Laajasaloon on suunniteltu, mutta kaipa siellä kuitenkin saaren sisäisillä yhteyksillä on mahdollista valita bussin ja ratikan välillä (esim. Koirasaarentie - ostari -välillä.
Arpominen on turhaa, sillä bussit palvelevat Herttoniemeen ja ratikat keskustaan suuntautuvaa liikennettä, eikä sellaisia matkoja käytännössä ole, joilla voi valita jomman kumman liikennemuodon.
Täytynee toivoa sellaista ihmettä, että ratikka jatkuisi lopulta Herttoniemeen. Sitten yhteisiä bussipysäkkejä tulisi kai korkeintaan Laajasalon ostarin ja Herttoniemen välille.
Tästä syystä olisi tietysti hyvä päättää jo nyt, jatkuuko ratikka Herttoniemeen ja voitaisiinko yöliikennekin hoitaa ratikoilla. Tosin bussipysäkit tarvittaisiin edelleen poikkeusliikennettä varten.
HKL voi suhtautua penseästi, mutta kaupunginvaltuusto ei suhtaudu. Se on ilmaissut halunsa ulottaa ratikka Herttoniemeen, ja viraston tehtävä on suunnitella sitä, mitä päättäjät haluavat. Tietenkin on monta hyvää syytä vakuutella, ettei ole mahdollista tehdä sitä, mitä jostain syystä ei vain haluta.Aiemmin tällä viikolla oli mahdollisuus tavata suunnittelupäällikkö Lehmuskoskea, jolta kysyinkin Laajasalon raideyhteyden jatkamisesta Herttoniemeen. Joissakin alkuperäisissä suunnitelmissa sitäkin on kaavailtu, mutta nyt jäi vahva kuva, että suunnitteluyksikkö ei ole Herttoniemen haarasta pätkääkään innostunut. Toisin sanottuna heidän mielestään kuopattu idea.
Ihmetyttää tämä HKL:n yleinen suhtautuminen, että "ei kannata" (tuttu myös eräästä valtio-omisteisesta yhtiöstä). Onko päässyt kenties unohtumaan, että esim. suunnitteluyksikössä suunnitellaan, että miten toteutetaan parempaa joukkoliikennettä, eikä vain voivotella, että ei nyt voi mitään? Onneksi valtuusto sentää ymmärtää toimia:Aiemmin tällä viikolla oli mahdollisuus tavata suunnittelupäällikkö Lehmuskoskea, jolta kysyinkin Laajasalon raideyhteyden jatkamisesta Herttoniemeen. Joissakin alkuperäisissä suunnitelmissa sitäkin on kaavailtu, mutta nyt jäi vahva kuva, että suunnitteluyksikkö ei ole Herttoniemen haarasta pätkääkään innostunut. Toisin sanottuna heidän mielestään kuopattu idea.
Toivottavasti myös jatkossa riittäisi innostusta, ettei hankkeet kaadu HKL:n "niskurointiin". Varsinkin Laajasalon kokoisessa ratikkahankkeessa olisi täysin päätöntä, jos linjaa Herttoniemaan ei toteutettaisi, vaan jatkettaisiin bussirallia.HKL voi suhtautua penseästi, mutta kaupunginvaltuusto ei suhtaudu. Se on ilmaissut halunsa ulottaa ratikka Herttoniemeen, ja viraston tehtävä on suunnitella sitä, mitä päättäjät haluavat. Tietenkin on monta hyvää syytä vakuutella, ettei ole mahdollista tehdä sitä, mitä jostain syystä ei vain haluta.
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Kruununvuoren+sillasta+kenties+Suomen+pisin/1135244554994
Kannattaa (tai ei kannata) lukea myös kommenttiosio.