Epäilen sen viisautta että henkilöautot, bussit, raitiovaunut, kevyt liikenne ja vielä pyöräilijät sullotaan samaan väylään. Joskus näin on toki pakko tehdä, mutta ei mielestäni tässä tapauksessa. Miten esimerkiksi niiden pyöräilijöiden on tarkoitus ajaa noissa liikenneympyröissä, kiertävätkö ympyrää vai jatkuvatko pyöräkaistat kiskojen suuntaisesti?
Pitäisi parempana akona esimerkiksi että autokaistat on yhdellä puolella, kevyt liikenne keskellä ja joukkoliikenne toisella puolella. Minusta joukkoliikennekaistojen ylitykseen ei tarvita valo-ohjausta kevyelle liikenteelle eikä henkilöautoille, korkeintaan joku Jokeri-valo varoittamaan, autoilijoille tarvittaessa puomit etteivät jumita kiskoille. Vielä paremmin tuo toteutuisi mielestäni niin että tuon autoväylän ja muiden välissä on talorivi.
Tästä olen sinänsä samaa mieltä. Minä en tuota aluetta tai suunnitelmaa tunne niin hyvin, että osaisin sanoa, olisiko tuollainen toteutus ollut mahdollinen. Tilankäyttöönhän tuokin tietenkin liittyy ja ainakin tuossa suunnitelmassa on viitattu väylän kapeuteen joidenkin suojeltujen huviloiden osalta.
Oikeastaan kiinnitin huomiota vain siihen, että ajoneuvokaistojen väliin sijoitettu joukkoliikenne on usein parempi vaihtoehto kuin reunaan sijoitettu. Siis siinä tapauksessa, että joukkoliikenneväylää ei voida muutoin riittävän tehokkaasti eristää ajoneuvoväylistä.
Minä luulisin, että tuossa tapauksessa pyörätiet kiertävät sitä liikenneympyrän ulkoreunaa. Joukkoliikenteen sijoittelu keskelle on tuossa tapauksessa myös pyöräilijöiden etu, koska pyörien ei ole tarpeen ohitella tien varressa olevia pysäkkejä.
Olettasin että etuajo-oikeus on. Mielenkiintoinen liikennesolmu saadaan aikaan seuraavasti: Ainakin pidempi ympyrän läpi ajava ratikka tukkii kaistan kummallakin puolella ympyrää, halkaisija noilla ympyröillä on kartan mukaan noin 30 metriä. Kun ympyrä on yksikaistainen, niin autot pysähtyvät odottamaan ratikkaa, ja jos ympyrä on täynnä niin odottava autojono (kuusikin autoa saattaisi riittää) tukkii sen toisen puolen kiskot
Niin, tuon takia minä arvelinkin, että ehkä tuonne tulisi ne jokerivalot, joilla estetään autojen saapuminen tuohon liikenneympyrään silloin kuin raitiovaunu kulkee sen läpi. Tämähän on tietenkin pelkkää spekulointia, mutta tuskinpa noihin ympyröihin ainakaan muita valoja tehdään.
Kari
---------- Viesti lisätty kello 14:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:37 ----------
Minusta aika määräävää kaistojen sijoittelulle on matkustajien liikkumistarve. Autoliikenne on tyypillisesti non-stop-muotoista, eli välipysäkkejä ei ole, vain päättärit. Raitiovaunun matkustjien taas pitäisi päästä tihein välein pois vaunusta, ja mahdollisimman hyvässä paikassa. Paras pysäkkisijainti ei ole keskellä katua, koska sinne ei ole matkalla kukaan.
Ei se nyt ihan näin yksoikoista ole. Jos oletamme, että matkojen määränpäitä on yhtä paljon pysäkin molemmin puolin (kuten kai olisi toivottavaa, jos pysäkkien halutaan tarjoavan palvelua mahdollisimman monelle), ei pysäkkien sijoittaminen keskelle katua sinänsä lisää autokaistojen ylitystarvetta. Pysäkille toki joutuu aina ylittämään ainakin yhden kaistan, mutta odotusajat voivat olla jopa lyhempiä, koska yhden kaistan ylittäminen (valo-ohjatusti tai ilman) on vastaavasti helpompaa kuin kahden kaistan ylittäminen.
Lisäksi nykyisessä suunnittelussa kai pyritään muutenkin enemmän siihen, että kevyttä liikennettä ei funktionalismin periaattein pyritä erottamaan autoliikenteestä, vaan autoliikennettä ja ajonopeuksia pyritään hillitsemään enemmän kevyen liikenteen tarpeiden mukaan. Samasta syystähän nykyisin pyritään pyörät sijoittamaan pyöräkaistoille erillisten pyöräteiden sijaan. Tämän katsotaan parantavan liikenneturvallisuutta ja kaupunkiympäristöä.
Kari