Laajasalon raideyhteys

Hape: Oma kantani on että linja 4 voisi säilyä nykyisellä reitillään Katajanokalla.

Miksei peruslinjana voisi olla nelonenkin, apulinjoina 4T Munkka-Terminaali ja joku 4K Laajasalo-Kamppi-Meilahti.
 
Alustavien kaavailujen mukaan nelonen jäisi Merisotilaantorille, mutta Laajasaloon kulkisi kaksi linjaa. Toinen kääntyisi Mikonkadun ja Manskun kautta takaisin, mutta toinen veisi sitten jonnekin vielä suunnittelemattomaan paikkaan (Töölön tai Kampin suuntaan).

Herttoniemen metroasemalle ja eteenpäin Jokerille voisi vallan hyvin kulkea raitiolinja, mutta itse laittaisin nyt jäitä hattuun, että saataisiin edes pää auki ja se ensimmäinen linja tehtyä. Yliskylässä ratikkaan jo varaudutaan uudessa kaavassa, ja siihen on suhtauduttu niin monelta taholta ei vain vakavasti vaan myös positiivisesti, että hanke alkaa vaikuttaa hyvin todennäköiseltä.

Bussiyhteydet (mm. Santahamina, Jollas, Gunillantie) Herttoniemeen tulevat säilymään aivan varmasti, ja yhteys on tärkeä toissijainen yhteys myös ratikan vaikutuspiirissä asuville, sillä asiointimatkoja itään tehdään varmasti. En tiedä, onko matkoja ja määränpäitä alueella tutkittu, ilmeisesti ei, sillä Kruunuvuorenrannan joukkoliikenneselvityksessä tutkittiin ainoastaan keskustaan suuntautuvia matkoja.

Odotettavissa on, että liityntäbusseista ei vaihdetakaan jatkossa vain metroon vaan myös, ja pääosin, ratikkaan kun mennään keskustaan. Tämä on sikäli hyvä, että se tasaa bussikuormia (karkeasti niin, että siinä missä santislaiset jäävät pois niin itään menevät laajasalolaiset nousevat kyytiin) eli bussiliikenteen käyttöaste nousee ja sitä myöten sen tappiot pienenevät.

Tuo köysirataidea on ihan hauska. Ennemmin näkisin turistimagneettina tuollaisen kapistuksen kuin uuden, kalliin lauttayhteyden. Mitä todennäköisimmin imagovesiliikenteen liikennöintikustannukset olisivat suuremmat kuin tuon köysiradan. Mikään joukkoliikenneratkaisu tuo köysirata ei tietenkään ole, ellei sitä sitten jatketa idässä halki Laajasalon ja lännessä Erottajalle ja Kamppiin asti. Ilmaratahan meiltä vielä keskustasta puuttuukin :d

Kuriositeettina mainittakoon taas kerran, että Suomenlinnan liikenteen hoito raitiovaunutunnelina tulisi halvemmaksi kuin vesiliikenteenä. Sisältäen myös investoinnin kuoletuksen. Tiedot tosin jo 1980-luvulta.
 
Ja miksei voisi?

Koska vaihtoehtoiset/päällekkäiset välineet ja reitit katsotaan suunnittelussa tuhlaukseksi ja niillä annetaan asiakkaille liikaa valinnanvaraa joka johtaa huonompaan ennustettavuuteen. Asiakas on arvaamaton ja saattaa olla omasta mielestään jopa oikeassa.

Nykyään suositaan puumaisia linjastoja jossa reitti aina ohenee toista päätä kohden. Molemmista päistä yhtä vahvoihin reitteihin perustuva verkosto olisi kai turhan monimutkainen. Tai sitten käytössä olevat tietokonesuunnitteluohjelmat eivät vaan tue sellaista :)
 
Raitiovaunulinjat eivät ulottuisi koko Laajasalon aluelle. Niille alueile jatkuisi siis bussiliikenne. Mielestäni olisi luonnollista ajatellen poikitttaisyhteyksiä että nämä linjat ulottuisivat Herttoniemen metroasemalle. Asiakas voisi itse valita, vaihtaako hän ratikkaan vai metroon matkallaan kohti keskustaa, ihan sen mukaan minne hän on menossa.
Projekti on vasta suunnitteluasteella. Nyt on hyvä kertoa erilaisia ideoita kaupunkisuunnittelun asiantuntijoille pohdittaviksi.
 
Kuriositeettina mainittakoon taas kerran, että Suomenlinnan liikenteen hoito raitiovaunutunnelina tulisi halvemmaksi kuin vesiliikenteenä. Sisältäen myös investoinnin kuoletuksen. Tiedot tosin jo 1980-luvulta.
Eikös sinne huoltotunneliin yksi metrinen kiskoitus mahtuisikin.
Vaunut vaan pitäisi olla matalampia ja miten virransyöttö.
Onko tunnelin katossa tilaa vai onko jo täynnä muuta putkistoa.
Linja pitäisi ulottua vaihtoyhteyksien takia esim. "Olympia-satamaan"
Muutama eurokontti vaunuakin pitäisi olla tavarakuljetuksia varten

Kuitenkin turistiaikoina riittäisi kyllä lautoillekin matkustajia.
 
Viimeksi muokattu:
Laajasalon köysiratayhteys

Tuo köysirata Laajasaloon on kyllä sinänsä hauska idea, ja siinä on tiettyjä yhteisiä piirteitä Rooseveltin saaren "ratikan" kanssa: http://world.nycsubway.org/us/ritram/. :D Köysiradan jälkeen olisi tietenkin vuoro rakentaa Laajasalon metro, jos apinoidaan jenkkejä viimeisen päälle.

Realistisin vaihtoehto on kuitenkin rakentaa (pika)raitiotie sillalla/tunnelissa. Köysiradan voi joku rikas rakentaa yksityisellä rahoituksella, ja kokeilla josko se löisi rahoiksi. Sama pätee tuohon lauttaliikenteeseen. Tosin minun puolestani YTV-matkakortti saisi olla käypä maksuväline myös köysiradalla ja näillä aluksilla (kuten myös Espoon rannikkoaluksilla), ellei yhteiskunnan kustannukset nouse kohtuuttoman suuriksi.
 
Eikös sinne huoltotunneliin yksi metrinen kiskoitus mahtuisikin.
Vaunut vaan pitäisi olla matalampia ja miten virransyöttö.
Onko tunnelin katossa tilaa vai onko jo täynnä muuta putkistoa.

Käsittääkseni tunneli ei täytä turvallisuusnormeja siksi se on suljettu yleiseltä liikenteeltä. Jos tunneliratikkaa sinne halutaan, niin tarvittaisiin kokonaan uusi tunneli.
 
Vs: Laajasalon köysiratayhteys

Tuo köysirata Laajasaloon on kyllä sinänsä hauska idea, ja siinä on tiettyjä yhteisiä piirteitä Rooseveltin saaren "ratikan" kanssa: http://world.nycsubway.org/us/ritram/. :D Köysiradan jälkeen olisi tietenkin vuoro rakentaa Laajasalon metro, jos apinoidaan jenkkejä viimeisen päälle.

Jos oikein Hesarin jutun ymmärsin, niin tuollainen köysirata olisi oikeastaan varsin taloudellinen ratkaisu, paljon halvempi kuin halvinkaan siltavaihtoehto. Muuten se olisikin kannatettava vaihtoehto, mutta se integroituu tosi huonosti muuhun liikenteeseen. Käytännössä matkustajien täytyisi ensin tulla nelosella Katajanokan kärkeen, vaihtaa köysirataan ja sitten Laajasalon päässä vaihtaa bussiin tai raitiovaunuun. Jos toisessa päässä olisi selvä pistemäinen kohde, minne matkat suuntautuisivat, niin sitten voisi ajatellakin. Mutta olisihan se hauska, kun sitten ilmeisesti Korkeasaareenkin mentäisiin köysiradalla.
 
Naurattaa suunnitelmat, joita esitetään mediassa hyvinä ideoina. Että oikein silta laajasalon ja katajanokan välille, tai että oikein köysirata. Jos laajasaloon raideyhteyttä halutaan, ja miksipä ei, niin kannattaisi ottaa huomioon myös että laajasalosta voidaan haluta päästä myös itäkeskuksen suuntaan. Jos silta olisi katajanokalle, niin matka laajasalosta itäkeskukseen kulkisi kampin kautta.

Kun päämetrolinja on valtaväylä, niin eikö kannattaisi harkita raideyhteyttä laajasalosta herttoniemeen. Näin matka olisi lyhyt sekä keskustaan että itä-helsinkiin. Ja linjan toisen pään voisi toteuttaa töölön metrona, munkkiniemeen & pasilaan. Näin saataisiin ihan oma linja. Toki väli herttoniemi-kamppi olisi todella tiheää liikennettä, mutta 2 minuutin vuorovälikin on ainakin ulkomailla mahdollista. Eli suunnilleen reilu aseman väli.

Mitä mieltä??
 
Jos silta olisi katajanokalle, niin matka laajasalosta itäkeskukseen kulkisi kampin kautta.

Mitähän tällaiseen horinaan vastaisi? Jos Laajasalosta on suora raideyhteys (silta tai tunneli keskustaan), reitti Laajasalosta Itäkeskukseen kulkee Herttoniemen kautta liityntäbussilla kuten nytkin.

Yhteys suoraan keskustaan muuttuu pääyhteydeksi, mutta bussiliikenne metron liityntäliikenteenä ja poikittaisliikenteenä jatkuu varmasti melko tiheänä.

Yhteys Herttoniemen kautta keskustaan ei ole Laajasalolle eikä varsinkaan Kruunuvuorenrannalle läheskään sama asia kuin suora yhteys keskustaan. Suora keskustayhteys merkitsee joukkoliikenteellä radikaalisti lyhyempiä matka-aikoja kuin yksityisautolla ja siten tuo Kruunuvuorenrannan yhtä lähelle ydinkeskustaa kuin Lauttasaaren.

Metron haaroittaminen Herttoniemessä ei käytännössä ole mahdollista ainakaan liikennelaitoksen näkemyksen mukaan. Se ei myöskään tuottaisi riittävää kapasiteettia ja nopeutta mahdolliselle Santahaminan yhteydelle, johon on haluttu varautua. Laajasalon ja Kruunuvuorenrannan joukkoliikenneyhteyksien kannalta Herttoniemen kautta kulkeva reitti olisi olennaisesti heikompi kuin suora reitti.
 
Naurattaa suunnitelmat, joita esitetään mediassa hyvinä ideoina. Että oikein silta laajasalon ja katajanokan välille, tai että oikein köysirata. Jos laajasaloon raideyhteyttä halutaan, ja miksipä ei, niin kannattaisi ottaa huomioon myös että laajasalosta voidaan haluta päästä myös itäkeskuksen suuntaan. Jos silta olisi katajanokalle, niin matka laajasalosta itäkeskukseen kulkisi kampin kautta.
Tämä on varmaan tarkoitettu vitsiksi, mutta tosikkona suhtaudun siihen vakavasti.;)

Raitiotiesilta Laajasaloon tuottaa kaupungille ehkä 30 miljoonaa euroa voittoa kohoavina rakennusmaan hintoina. Ei siis hullumpi ajatus taloudellisesti, eikö vain?

Totta, joku haluaa matkustaa Laajasalosta Itäkeskukseen. Mutta suurin osa haluaa keskustan suuntaan, minkä näkee joka aamu Herttoniemen metroasemallakin. Kruunuvuorenrannan rakentamisessa on lisäksi kyse uusista Laajasalon asukkaista. Kun sieltä on keskustaan yhtä nopea yhteys kuin esim. Munkkiniemestä, sinne hakeutuu asumaan ihmisiä, jotka haluavat tästä hyötyä. Eli tulevaisuudessa nykyistä suurempi osa Laajasalolaisista matkustaa keskustaan jos yhteys on. Jos sitä ei ole, niin sitten ei. Tehtävät ratkaisut kun vaikuttavat kehitykseen myös, haluttiin tai ei.

Ai että Kampin kautta Laajasalosta Itäkeskukseen. Joo, varmasti joku joukkoliikenneharrastaja matkustaa silläkin tavalla. Tai eksyksissä oleva turisti, joka tosin vahingossa pääsee katsomaan komeita maisemia.

Kun päämetrolinja on valtaväylä, niin eikö kannattaisi harkita raideyhteyttä laajasalosta herttoniemeen.
Kyllä se syntyy siinä sivussa.

Antero
 
Että oikein silta laajasalon ja katajanokan välille, tai että oikein köysirata. Jos laajasaloon raideyhteyttä halutaan, ja miksipä ei, niin kannattaisi ottaa huomioon myös että laajasalosta voidaan haluta päästä myös itäkeskuksen suuntaan.
Mielenkiintoinen näkökulma, Murzu! On tärkeää, että itsestäänselvyyksiä kyseenalaistetaan, vaikkapa eräiden pyhien asioiden kustannuksellakin. Kahdesta edellisestä, toki erittäin hyvin perustellusta, vastauksesta taisi irvistää rivien välissä jokseenkin ikävä ivallinen asenne, johon ajoittain törmää (onneksi täällä varsin harvakseltaan).
Matkustajavirrat tosiaan kohdentuvat voimakkaasti Helsingin niemelle, joten tunneli-/siltayhdistelmä kyllä tulee johtaa juuri ydinkeskustan suuntaan lyhintä mahdollista reittiä. Sitä vastoin miettisin lähinnä pidempää tähtäintä ajatellen, olisiko joskus kauempana tulevaisuudessa mahdollista jatkaa raitiotietä Laajasalosta aina Herttoniemeen saakka. Siellähän on tosiaan paikallisliikenteen solmukohta ja kaukobussien pysäkit Itä-Suomen suuntaan. Mutta se on sitten paljon myöhempien aikojen juttu se. Ensin tosiaan tulee luoda nopea raideyhteys ydinkeskustan suuntaan.
 
Kahdesta edellisestä, toki erittäin hyvin perustellusta, vastauksesta taisi irvistää rivien välissä jokseenkin ikävä ivallinen asenne, johon ajoittain törmää (onneksi täällä varsin harvakseltaan).

Rivien välistä? Omasta mielestäni olin tarkoituksellisen tyly.

Tämän ketjun läpi lukeneelle pitäisi olla täysin selvää mistä on kyse. Jos taas ei ole jaksanut lukea ketjua, ei pitäisi kirjoitellakaan.
 
Tämän ketjun läpi lukeneelle pitäisi olla täysin selvää mistä on kyse.
Meille kokeneille puoli- tai täysammattilaisille asiat voivat näyttää selvemmiltä kuin nk. taviksille tai tavisharrastajille.
Nuorien, vastikään mukaantulleiden liian raju tylyttäminen periaatteessa saattaisi karkottaa heidät pois tästä ihmeellisestä joukkoliikennemaailmasta. Tai sitten ei. Täyttä asiaa late- kuitenkin kirjoitat. :)
 
Nimimerkki Late- viitannee siihen, että täsmälleen tästä samasta aiheesta keskusteltiin ihan muutama viesti/viikko sitten. Ei tarvitse olla mikään liikenneasiantuntija tämän huomatakseen. Ja jos jokin jäi epäselväksi tai on jostain asiasta eri mieltä, niin silloin on paikallaan lainata edellistä aihetta koskevaa viestiä. Jo käsiteltyjen asioiden toistaminen ainakin samassa ketjussa ja lyhyen ajan sisään on todellakin huonoa nettikäytöstä, jos ei ole mitään uutta sanottavaa aiheesta. Tosin tälläkin foorumilla siihen syyllistyy moni kokeneempi ja aktiivisempi käyttäjä.

Kehottaisin myös välttämään tarpeetonta tylyyttä, jos ei ole mitään syytä muuta olettaa, kannattaa lähteä siitä, että käyttäjälle asia on uusi. Onhan meistäkin jokainen joskus ollut ensimmäistä kertaa foorumeille tai uutisryhmiin kirjoittamassa.
 
Takaisin
Ylös