Sikäli kun siitä Rantaryhmän kohelluksesta saa mitään tolkkua, heistä laskelmien julkaiseminen on toki tarpeetonta:Palstatilaa toimittaja on katsonut tarpeelliseksi antaa lähinnä köysiradalle, mutta myös lautalle ja sitä puffaavalle "Rantaryhmälle". Kulosaarelaiset ry:n puheenjohtaja kertoo, että lauttayhteys maksaisi 10 miljoonaa euroa. Liikenteen kustannuksista ei puhuta mitään. En tiedä, kenen hatusta nuo luvut on revitty, mutta se olisi kyllä hauska kuulla.
Kaupunki aikoo nyt sitten selvittää, voisiko raitiovaunu ajaa lautalle. Ja tämä ei ole vitsi. Miksi minun verorahojani käytetään tällaiseen tyhjänpäiväisyyteen?
Siis Rantaryhmän omin luvuin 10 miljoonalla saa siis kaksi lauttaa jolla voi kuljettaa yhden ratikan 15 minuutin vuorovälillä Kruunuhaasta Katajanokalla, ja aikaa kuluu 10 - 15 min. Tarve olisi pikemminkin 3 minuutin vuoroväli, eli lauttoja tarvittaisiin 10 kpl, käytännössä varmaan 12 kun osa on kuitenkin telakalla. Eli tuo maksaa siis 60 miljoonaa. Lautan käyttöikä on kai jotain 20 vuotta, silta taas korjataan noin 40 vuoden välein.Rantaryhmä sanoi:Lautta kuljettaa kerrallaan joko yhden nivelraitiovaunun tai 2–4 bussia. Lauttaparin avulla matka-aika Laajasalosta Helsingin ydinkeskustaan asettuu vastaavalle tasolle kuin siltavaihtoehdossakin. Lähtöjä voi silloin olla huipputunteina 15 min. välein molemmista päistä linjaa.
Toisaalta:
Kun sitä lauttaa tuskin kannattaa tehdä alkuunkaan eikä se tule keräämään matkustajia, niin tämä on kyllä kieltämättä etu.Rantaryhmä sanoi:6) Siitä voidaan tilanteen niin vaatiessa luopua ongelmitta, toisin kuin pysyvästä sillasta.
7) Lisäksi lautta voidaan ottaa käyttöön asteittain, kysynnän mukaan.
Viimeksi muokattu: