Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Liittyy enemmän Östersundom-ketjuun, mutta...Tehtäisiinkö välttämättä? Onko tähänkään asti tehty? Kyllähän sinne silti jäisi vaikka kuinka tilaa, mutta kerrostaloja voi kyllä tulla kauemmaskin metro-asemista.
Kovin vähänhän on metroa tehty Helsingissä kokonaan uudelle alueelle niin, että olisi kaavoitettu ja rakennettu nimenomaan metron tarpeisiin tai sen mahdollisuuksiin. Rastilassa metroaseman vieressä on leirintäalue, mutta aseman lähellä on kohtalaisesti kerrostaloja. Vuosaaressa ja Mellunmäessä on rakennettu metron ympärille ja nimenomaan kerrostalokaupunkia. Molemmissa paikoissa tosin autoilulle ja muille toiminnoille on aika lailla tilaa niin, ettei kovin tiivistä ole itse aseman lähellä. Kaikki muut asemat ovat vanhassa kaupunkirakenteessa, vain Kalasatama on poikkeus ja oikeastaan luku sinänsä.
Sanoisin, että Kruunuvuorenrannassa on onnistuttu paremmin joukkoliikennekaupungin kaavoituksessa, mutta siellä kaavaa onkin tehty ratikalle. Se ei tarvitse asemanseutua katuliikennejärjestelyineen, kuten liityntäliikennemetro.
Östersundomissa olisi tilaisuus yrittää tehdä muuta kuin liityntäliikennemetroa. Minusta on typerää tehdä sinne kerrostaloja liityntäliikenteeseen, kun niitä voitaisiin tehdä metron suoraan palveluunkin. Se on sitten toinen juttu, onko metron teko sinne ylipäätään järkevää. Etenkin siten, että se olisi este tehdä ratikkaan perustuva vaihdottoman palvelun joukkoliikenne Kruunuvuorenrannan tapaan.
Niin, johan sinne on valmiina kallis moottoritie. Eli hyvät eväät tehdä toinen Espoo ja Kirkkonummi.Joukkoliikenteeseen tukeutuminen tuntuu tässä kevään mittaan pudonneen suunnittelukriteereissä aika alas.