Laajasalon raideyhteys

Herttoniemenrannan ja Kulosaaren näkisin niin että vaihtoehto voisi olla poikittaisratikka. Eli niin että Meilahdesta/Pasilasta Teollisuuskatua ja edelleen Kulosaaren siltaa Kulosaaren, siellä pieni lenkki eteläosassa ja sitten Herttoniemenranna ja Herttoniemen teollisuusalueen läpi Raidejokerille. Korvaisi bussit 11, 16, 53, 58, 59 ja 79.
 
->Mielestäni Kruunuvuorenrannan raitiotien keskeinen idea on siinä, että sillan myötä on mahdollisuus yhdistää kantakaupunkimaisen tiivistä rakentamista valmiiseen kantakaupunkiin. Jos lähdetään kiertämään Kulosaaren kujia Yliskylän kautta, idea vesittyy täysin. Kuten on nähty, raitiovaunuille ei Helsingissä saada aikaan valmiilla kaduilla sellaisia liikennöintiedellytyksiä, etteikö matka-aika kasvaisi reippaasti siltavaihtoehtoon nähden.

Ei Kulosaaren sisällä ole mitään ruuhkia eikä niitä tule, sillä Bomansonintien vaihtoehdossa sillalle pääsisivät vain raitiovaunut sekä omalla kaistallaan kevyt liikenne. Yliskylän kautta kiertäminen oli vain vaihtoehtoinen reitti. Se on hyvä yhteys Itäkeskukseen mutta ei keskustaan.

Bomansonintien päästä tarvitsisi rakentaa vain 400 metrin silta, joka on helpompi ja suojaisampi vaihtoehto kuin koko Kruununvuorenselän ylittävä silta. Raitiovaunuista pääsee saarivaihtoehdossa helposti pois mm. tulipalotilanteessa ja olosuhteet ovat muutenkin helpommat.

Kulosaarivaihtoehdon idea on tehdä joukkoliikennekäytävä eikä mitään yleistä katua.
 
Sen vuoksi on positiivista, että olet pyrkinyt ratkaisemaan näiden kahden ongelma-alueen ratikalla, joka oikein toteutettuna pystyisi tarjoamaan kilpailukykyisen matka-ajan metroon nähden. En kuitenkaan pidä perusteltuna tehdä huomattavaa ratainvestointia, joka on suoraan päällekkäinen metron kanssa. Eli kun se metro kerran siellä on, niin sen kanssa on opittava elämään ja kärsimään. Vaihtoehto on tietysti, että puretaan se metro pois ja korvataan monihaaraisella pikaratikalla, jolloin Kulikseen ja Herttoniemenrantaan voi olla omat haaransa. Mutta ideologisista syistä sellainen vaihtoehto ei tule kyseeseen.

Toinen vaihtoehto: Lakkautetaan metron asemat ainakin välillä Kalasatama Itäkeskus, nostetaan metron suurin nopeus vähintään 120km/h, mielellään 160, sekä jatketaan rataa harvoin asemin Porvooseen asti. Ratikka voisi palvella sinne Itäkeskukseen asti. Tosin länsimetro ja automatisoiti estänee tällaisen kehitysvision, ellei sitä rakennettaisi samantien samanlaisella filosofialla nopeaksi?
 
Vaikka täällä ei ole yhtään ehdotusta metron laajentamiseksi niin minusta se voisi olla samalla Etelä-Kulosaaren, Herttoniemenrannan, Tammisalon, Roihuvuoren ja
Länsi/Lounas-Marjaniemen yhteytenä. Vuosaaren metro poikkeaisi liitteessä näkyvän kaarteen tunnelissa jättäen Kulosaaren, Herttoniemen ja Siilitien pysähtymättä.
Ainoastaan Herttoniemi olisi ongelma mutta Herttoniemenrannan pysäkiltä voisi vaihtaa Laajasalon bussiin/ratikkaan.
Tämä metro palvelisi ratikkavaihtoehtoon verrattuna lähes yhtä hyvillä kävelymatkoilla ja matka-aika keskustaan olisi lyhyt.

Liitteessä musta osuus on asema sekä sininen neliö on sisäänkäynti maan alle. Syy metrovaihtoehtoon on että seutu koostuu pienistä alueista kuten Etelä-Kulosaari jotka eivät tarvitse kuin yhden aseman.
 

Liitetiedostot

  • metro.PNG
    metro.PNG
    146.2 KB · Lukukerrat: 277
Vaikka täällä ei ole yhtään ehdotusta metron laajentamiseksi niin minusta se voisi olla samalla Etelä-Kulosaaren, Herttoniemenrannan, Tammisalon, Roihuvuoren ja
Länsi/Lounas-Marjaniemen yhteytenä. Vuosaaren metro poikkeaisi liitteessä näkyvän kaarteen tunnelissa jättäen Kulosaaren, Herttoniemen ja Siilitien pysähtymättä.

Aika erikoinen ajatus. Spontaanisti ajattellen vain Herttoniemenrannassa ja Roihuvuoressa asuu tarpeeksi väkeä metroa varten. Kartan Tammisalon ja Roihuvuoren asemat pitäisi yhdistää niin, että asema olisi keskellä kaupunginosaa. Muut asemat voisikin jättää pois.

Jos tosissaan ollaan, olisi aikanaan metro voitu vetää tunnelissa Herttoniemesta Roihuvuoreen ja sieltä Itäkeskukseen. Siilitien asema olisi pudonnut pois, mutta vaihtoehtoinen linja olisi palvellut paremmin. Tämä idea on nyt vaan vähän myöhässä.
 
Vaikka täällä ei ole yhtään ehdotusta metron laajentamiseksi niin minusta se voisi olla samalla Etelä-Kulosaaren, Herttoniemenrannan, Tammisalon, Roihuvuoren ja
Länsi/Lounas-Marjaniemen yhteytenä. Vuosaaren metro poikkeaisi liitteessä näkyvän kaarteen tunnelissa jättäen Kulosaaren, Herttoniemen ja Siilitien pysähtymättä.
Ainoastaan Herttoniemi olisi ongelma mutta Herttoniemenrannan pysäkiltä voisi vaihtaa Laajasalon bussiin/ratikkaan.
Tämä metro palvelisi ratikkavaihtoehtoon verrattuna lähes yhtä hyvillä kävelymatkoilla ja matka-aika keskustaan olisi lyhyt.

Liitteessä musta osuus on asema sekä sininen neliö on sisäänkäynti maan alle. Syy metrovaihtoehtoon on että seutu koostuu pienistä alueista kuten Etelä-Kulosaari jotka eivät tarvitse kuin yhden aseman.
Sanotaan nyt vaikka niin että tuossa päiväänä eräänä laskelin huvikseni ratikkaa Roihuvuoreen ja haaraa Tammisaloon, enkä ole senkään kannattavuudesta täysin vakuuttunut. Hintalappu on noin kymmenesosa tuosta metrosta.
 
Jos tosissaan ollaan, olisi aikanaan metro voitu vetää tunnelissa Herttoniemesta Roihuvuoreen ja sieltä Itäkeskukseen. Siilitien asema olisi pudonnut pois, mutta vaihtoehtoinen linja olisi palvellut paremmin. Tämä idea on nyt vaan vähän myöhässä.
Periaatteessa tuollainen olisi yhtä mahdollista kuin silloinkin - silloin vain jäisi tosiaan nuo Etelä-Kulosaari ja Herttoniemenranta käymättä,
mutta taasen säästettäisiin rahaa, käytettäisiin enemmän nykyistä rataa hyödyksi sekä pysähdyttäisiin Hertan kohdalla (vaikka vaihto
Herttoniemenrannasta Laajasalon linjoihin olisi jopa nopeampi kuin Hertan kohdalta) Minun vaihtoehtoni ei sinänsä olisi huonompi koska:
Kaikki Herttoniemestä lähtevät linjat jatkavat joko Laajasalon suuntaan (84-89), Kalasataman ohi (59), poistettaisiin (16, 80, 82, 83) tai menisi jo Herttoniemenrantaan (81) joten vaihto Vuosaaren metrosta ei olisi ongelma. Lisäksi Hertalle pääsisi Mellunmäen metrolla.
Sinun vaihtoehdossasi linjat 16 (Etelä-Kulosaari), 80 (Pohjoinen Roihuvuori, yhdistetyltä asemalta olisi muuten lähitaloille jopa 900m loivaa ylämäkeä) luultavasti jätettäisiin.
Toki linja 80 voitaisiin Jouko-brändätäkin.
 
Sanotaan nyt vaikka niin että tuossa päiväänä eräänä laskelin huvikseni ratikkaa Roihuvuoreen ja haaraa Tammisaloon, enkä ole senkään kannattavuudesta täysin vakuuttunut. Hintalappu on noin kymmenesosa tuosta metrosta.

Mistä mihin sitä ratikkaa mietit? Herttoniemi-Roihuvuori-Itäkeskus haarautuen Tammisaloon? Vai juuri Kulosaari-Herttoniemenranta-Roihuvuori-Itäkeskus? Vai jopa Kruununvuorenranta-Yliskylä-Tammisalo-Roihuvuori-Itäkeskus?

En minäkään usko, että tuota saa kannattavaksi.
 
En minäkään usko, että tuota saa kannattavaksi.
En itsekään ole varma kummalle puolelle nollaa jäädään vaikka bussilinjoja saadaankin pois, uskoisin että plussalle pitkällä aikavälillä.
Lisäksi tämä parantaa monen alueen joukkoliikenneyhteyksiä sekä lisää asuntojen arvoja ja nopeuttaa matkaa keskustaan uusilta asemilta 10-20 minuutilla, esim. Roihuvuori:
Matka-aika päiväsaikaan:

R-Torille nykyään
Keskimääräinen bussin odotus 10 min+Herttoniemeen 8 min+Metrolle+sen odotus ~3 min+Matka-aika R-torille metrolla 12 min = 33 min
Yhdeksän jälkeen matka-aika R-torille lisääntyy n. 3 minuutilla, koska 82B kiertää Tammisalon.

R-Torille sitten
Metrolle+Vuosaaren metron keskim. odotus 6 min+Metromatka R-torille 13 min = 19 min

Vuosaareen nyt
Keskimääräinen bussin odotus 10 min+Itäkeskukseen 8 min+Metrolle 1 min+Vuosaaren metron keskim. odotus 5 min+Metromatka 6 min = 30 min

Vuosaareen sitten
Metrolle+Vuosaaren metron keskim. odotus 6 min+Metromatka Vuosaareen 8 min = 14 min
 
Mistä mihin sitä ratikkaa mietit? Herttoniemi-Roihuvuori-Itäkeskus haarautuen Tammisaloon? Vai juuri Kulosaari-Herttoniemenranta-Roihuvuori-Itäkeskus? Vai jopa Kruununvuorenranta-Yliskylä-Tammisalo-Roihuvuori-Itäkeskus?

En minäkään usko, että tuota saa kannattavaksi.
Sanotaan nyt näin että edellyttäisi vähän uskoa.

Roihuvuoren busseilla 80 ja 82 on yhteensä noin 8 000 matkustajaa. Se on vähän ottaen huomioon että pelkästään Roihuvuoressa on 7000 asukasta ja nuo palvelevat muitakin alueita. Epäilen että osa kävele (mäen yli) Siilitielle, ja kuulin sellaisen matkustaja-anekdootin että näin siksi koska "keskimäärin pari penkkiä bussissa on istumakelvottomassa kunnossa". Asiaa valaisee se että 82 kulkee seudun kahden Alkon välillä. :) Eli tässä on nyt ehkä kysymys vähän muustakin kuin joukkoliikenteestä. Tässä suhteessa Roihuvuoren ratikka joka ei kulje Herttoniemen eikä Itäkeskuksen kautta olisikin parannus.:)

Vakavammin, Roihuvuoresta kestää n. 30 minuuttia keskustaan metrovaihdolla. Ja tuo on siis vaihdollinen yhteys. Ratikkalinjauksella laskelin ajoajaksi vähän vähemmän, muistaakseni 26 minuuttia, eli parannus lähinnä vaihdottomuuden vuoksi mutta ei dramaattinen. Linjaus pitäisi tehdä erillään Yliskylän radasta, siitä tulisi liian iso mutka, eli ratikan pitäisi kääntyä suoraan Laajasalontietä pohjoiseen. Tämä on ongelma mm. siksi että se olisi neljäs-viides linja sillalle. Hintaa radalle tulisi n . 20 miljoonaa euroa ja tuo bussiliikenne on sen verran harvaa kun ei se ilmeisesti houkuta ettei se kyllä liikeinnöintikustannuksia vähennä, arvaan lisäliikennöintikustannuksiksi noin 2 miljoonaa vuodessa.

Mutta toisaalta, Roihuvuoressa ja muutenkin tuon radan varrella on noiden 80/82 käyttäjämäärien valossa mitä todennäköisimmin piilevää kysyntää, eli matkustajamäärät voisivat kasvaa noihin verrattuna paljon. Ja palveleehan se joten kuten Herttoniemenrannan eteläosaa. Samoin reitin varrella on täydennysrakentamismahdollisuuksia. Ja tuossa olisi jatkomahdollisuus Raide-Jokerille. Eikä tuo nyt niin kauheasti maksa.

Rustasin lähinnä mittaillakseni tällaisen kartan: http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...0695,25.049686&spn=0.010454,0.038581&t=h&z=15
 
Viimeksi muokattu:
Menin juuri tänä aamuna bussi (h82)+metroyhteydellä Helsingin keskustaan, Rautatientorille, ja minusta tämä joukkoliikenneyhteys on mitä mainioin. Bussilinjat h80 ja h82 kulkevat niin tiheästi, ettei aikataulua tarvitse katsoa. Monesti kävelen myös juurikin Roihuvuoren "yli" Sahaajankadulle (h58) tai Siilitien metroasemalle. Ihan mukava yhteys sekin. Myös yhteys Itäkeskukseen bussilinjalla h82 on nopea ja monet palvelut saakin sieltä, tarvitsematta käydä Helsingin keskustassa. Näin siis, kun olen yksin liikkeellä.

Mutta kun koko perheemme lähtee liikkeelle, niin otetaan 7-hengen tila-automme taloyhtiömme omalta parkkipaikalta, enkä usko, että mikään pikaratikka tms. suora linja Helsingin keskustaan muuttaisi sitä asiaa. Näin se vain on!

Totta muuten on, että sekä tämä Roihuvuori, että Hertsikan metroasema on melkolailla täynnään mitä erilaisimpia "sosiaalitapauksia". Kun muutimme tänne perheemme kanssa, johon siis kuuluu kiinalainen vaimoni sekä kolme Suomen kansalaista, mutta lähes koko elämänsä Kiinassa eläneet lapsemme, oli aika hävettävää esitellä roihuvuorelaista "kyläelämää". Tähän kuuluu se esimerkiksi, että kun paikallisten kapakoiden ovet aukeavat aamuisin klo 9, on siellä jo se vakioporukka ovella jonossa. Sitten illansuussa heitä näkyy kadut ja pusikot täynnä, kuka missäkin kunnossa. Ja onpa sitä jo ambulanssiakin soiteltu pahimmille tapauksille, jotka eivät ole tienneen tämän maailman menosta enää mitään. Ikävä ja valitettava suomalainen nykyilmiö :(.
 
Mutta kun koko perheemme lähtee liikkeelle, niin otetaan 7-hengen tila-automme taloyhtiömme omalta parkkipaikalta, enkä usko, että mikään pikaratikka tms. suora linja Helsingin keskustaan muuttaisi sitä asiaa. Näin se vain on!

Jos palataan otsikon aiheeseen, niin kumpaa pitäisit parempana, jos asuisitte Kruunuvuorenrannassa? Eli lyhyen kävelymatkan (200-300 m) päästä lähtevää ratikkaa, joka vie vartissa perille, vai tila-autoa, jolla matka keskustan parkkiluolakävelyineen vie puolisen tuntia?

Mä nimittäin uskon, että paatuneinkin autoilija (puhumattakaan joukkoliikennemyönteisestä autoilijasta, jollaisia kai kumpikin olemme) saattaisi juuri Kruunuvuoressa käyttää ratikkaa, vaikka muualla hyppäisikin auton rattiin.

Totta muuten on, että sekä tämä Roihuvuori, että Hertsikan metroasema on melkolailla täynnään mitä erilaisimpia "sosiaalitapauksia". Kun muutimme tänne perheemme kanssa, johon siis kuuluu kiinalainen vaimoni sekä kolme Suomen kansalaista, mutta lähes koko elämänsä Kiinassa eläneet lapsemme, oli aika hävettävää esitellä roihuvuorelaista "kyläelämää". Tähän kuuluu se esimerkiksi, että kun paikallisten kapakoiden ovet aukeavat aamuisin klo 9, on siellä jo se vakioporukka ovella jonossa. Sitten illansuussa heitä näkyy kadut ja pusikot täynnä, kuka missäkin kunnossa. Ja onpa sitä jo ambulanssiakin soiteltu pahimmille tapauksille, jotka eivät ole tienneen tämän maailman menosta enää mitään. Ikävä ja valitettava suomalainen nykyilmiö :(.

Roihuvuori, pommit tippuu. Kuuntelepa Avaimen biisi Roihuvuori vuodelta 2001. Siinä on aika lailla samansuuntaista kuvausta.
 
Jos palataan otsikon aiheeseen, niin kumpaa pitäisit parempana, jos asuisitte Kruunuvuorenrannassa? Eli lyhyen kävelymatkan (200-300 m) päästä lähtevää ratikkaa, joka vie vartissa perille, vai tila-autoa, jolla matka keskustan parkkiluolakävelyineen vie puolisen tuntia?

Mä nimittäin uskon, että paatuneinkin autoilija (puhumattakaan joukkoliikennemyönteisestä autoilijasta, jollaisia kai kumpikin olemme) saattaisi juuri Kruunuvuoressa käyttää ratikkaa, vaikka muualla hyppäisikin auton rattiin.
Jos Kruunuvuorenranta toteutuu, niin mikä ettei sitä tilavaa ja pitkää metrojunamaista, mutta taipuisaa ja joustavaa pikaratikka valitsisi...:). Jaa niin, sellaista se on vaikkapa Kölnissä. Tai Sveitsin raitiovaunukaupungeissa.
 
Jos Kruunuvuorenranta toteutuu, niin mikä ettei sitä tilavaa ja pitkää metrojunamaista, mutta taipuisaa ja joustavaa pikaratikka valitsisi...:).

Juuri näin! Enkä usko että sinä ja minä olemme ainoat, jotka tämän valinnan tekisivät. Siksi on todella sääli, jos käy niin, että Kruunuvuoreen rakennetaan asunnot muttei suoraa joukkoliikenneyhteyttä.

Yksi itälähiö lisää muiden joukkoon :(
 
Takaisin
Ylös