Toistan, että tämä keskustelu kuin myös kansalaisryhmien vanhojen aloitteiden uudelleen esittäminen on turhaa. Kun kaikki asiat on selvitetty jo ja niistä on tehty poliittisesti yksimielinen päätös. Sekä kaupunkisuunittelulautakunta että nykyinen HKL:n johtokunta päättivät yksimielisesti 17.6.2008, että Kruunuvuorenrannan ja Laajasalon sekä Santahaminan (jos sinne rakennetaan) liikenneratkaisu on, mitä
tämän sivun alussa esitetään. Eikä mitään uutta ole ilmennyt noiden päätösten ja niitä edeltäneiden selvitysten jälkeen.
Tälle kaikelle on myös perustelut, joita on aika paha kaataa. Tunneliratkaisu on paitsi kallis, myös epävarma. Merenpohjan alla on rouhe ja vedessä olevan betonitunnelin tukeminen rouheiseen merenpohjaan on epävarmaa. Tunneli on siis pois suljettu ratkaisu riippumatta siitä, minkä nimisiä vaunuja siellä kulkee.
Santahaminan mahdolliseen rakentamiseen on varauduttu raitioliikenteellä, jossa junakoko on suurempi kuin Helsingissä nykyisin. Keskustan päässä on mahdollista tarvittaessa mennä osin maan alle. Mutta se ei ole edes välttämätöntä, kun vain organisoidaan kantakaupungin liikennettä.
Myös taloudellisesti päätetty ratkaisu on ylivoimainen. Jopa YHTALI-laskelmalla. 2008 käytettiin ratikkayhteyden kustannuksena 125 M€, mikä on realistinen kustannus kun tehdään se mikä on pakko tehdä. Nyt kustannus on 190 M€, koska sillan arkkitehtuuriin on haluttu panostaa. Rahassa laskien ollaan siten lähellä vuoden 2008 tunneliratikan kustannusta, mutta metroratkaisut ovat edelleen 3 kertaa kalliimpia.
Voi tietenkin kyseenalaistaa sen, onko mitään järkeä panna 65 M€ sillan arkkitehtuuriin. Vastausta voi pohtia vertaamalla siihen, että jospa kaikki kantakaupungin rakennukset olisivatkin samanlaisia kuin lähiöiden betonilaatikkotalot. Siis myös julkiset rakennukset, kuten eduskuntatalo, rautatieasema, Kansallisteatteri jne. Kiasma olisi harjakattoinen peltihalli, mallia Tattarisuo. Paljon halvemmalla olisi Helsinki rakennettu, ja kaikki olisivat onnellisempia?
339-DF:n laskelma on hyvin valaiseva lauttafaneille. Vesiliikenteen kustannukset löytyvät siitä vuoden 2006 selvityksestä. Lauttaliikenteen autuudesta ja suosiosta jonkinlainen esimerkki on
Amsterdam. Siellä on ollut
ilmainen lauttapalvelu kuudella lauttayhteydellä, mutta kuitenkin rinnalla on bussiliikenne salmen ali. Ja rakenteilla on metro. Lauttareittien pituus on vain 300–400 metriä, mutta silti ihmiset haluavat matkustaa nopeammin ja ilman lautan kahta vaihtoa.
Pajunen voi viivyttää Kruunuvuorenrannan rakentamista, mutta kyllä on paljon tapahduttava, että koko kaavoitusprosessi aloitetaan alusta. Puheet lautasta ja metrosta ovat kuin pettyneiden lasten kiukuttelua, kun on mahdotonta myöntää, että kummassakaan ei ole mitään järkeä vaikka niitä kuinka pitää niin kivoina.
Antero