Myönnän, että tämä on hieman ketjun aiheen ohi, mutta en usko, että Roihuvuoren raideyhteys on aiheena niin suuri, että se vaatisi oman ketjunsa.
82:n ja 80:n alhainen käyttö on mielenkiintoinen tieto. En itse usko, että tuo spussefaktori on kovin suuri tekijä. Siilitielle varmasti kävellään Ylä-Roihuvuoresta se kilometrin matka, mutta silti minulla on se käsitys, että kyseiset bussilinjat toimivat hyvin. Liityntälinjoja voidaan toki parjata, mutta vriston kanssa olen samaa mieltä siitä, että juuri Herttoniemen bussi-metro vaihto on poikkeuksellisen hyvä. Voisiko yksi syy alhaiseen käyttöasteeseen olla ikäjakauma? Roihuvuoressa asuu keskimääräistä enemmän iäkästä väkeä. Ehkä he eivät liiku yhtä paljon?
Reitti on mielenkiintoinen. Pakko kommentoida. Luulen, että Herttoniemen rannassa ja Roihuvuoressa oltaisiin pääosin tyytyväisiä, mutta ongelma on, että tällä linjauksella ei ole yhteyttä Herttoniemeen tai Itäkeskukseen. Herttoniemen yhteydet voisi hoitaa busseilla esim yhdistämällä linjat 83, 82 ja 80 yhdeksi linjaksi ja Säilyttämällä nykyisen 81B:n. Mutta kyllä minusta linja pitäisi vetää Roihuvuorentietä pitkin aina tulevalle Raidejokerin radalle (tulevan Roihupellon metroaseman kautta) ja jatkaa Itäkeskukseen asti. Uskoisin, että nytkin aika iso osa matkoista suuntautuu itään pain (vaikkapa sinne Alkoon). Siis rataa tulisi noin 800 m lisää. Ei tuo nyt aivain mahdottomalta tunnu.
Roihupellon metroaseman suunnitelmat ovat kai jäissä. Jos vedettäisiin tuonne ja/tai metroasema rakennettaisiin tulisi alueelle paljon täydennysrakentamista.
Se että Kruunuvuorenrannasta pääsisi myös Itäkeskukseen raiteita pitkin olisi varmaan hyvä. En tiedä ollenkaan tehdäänkö Laajasalosta paljon matkoja juuri siihen suuntaan, mutta tuntuu järkevältä, että myös Itäkeskusta, Pasilaa ja Leppävaaraa suunnitellaan enemmän joukkoliikennelähtöisesti.
Sanotaan nyt näin että edellyttäisi vähän uskoa.
Roihuvuoren busseilla 80 ja 82 on yhteensä noin 8 000 matkustajaa. Se on vähän ottaen huomioon että pelkästään Roihuvuoressa on 7000 asukasta ja nuo palvelevat muitakin alueita. Epäilen että osa kävele (mäen yli) Siilitielle, ja kuulin sellaisen matkustaja-anekdootin että näin siksi koska "keskimäärin pari penkkiä bussissa on istumakelvottomassa kunnossa". Asiaa valaisee se että 82 kulkee seudun kahden Alkon välillä. Eli tässä on nyt ehkä kysymys vähän muustakin kuin joukkoliikenteestä. Tässä suhteessa Roihuvuoren ratikka joka ei kulje Herttoniemen eikä Itäkeskuksen kautta olisikin parannus.
82:n ja 80:n alhainen käyttö on mielenkiintoinen tieto. En itse usko, että tuo spussefaktori on kovin suuri tekijä. Siilitielle varmasti kävellään Ylä-Roihuvuoresta se kilometrin matka, mutta silti minulla on se käsitys, että kyseiset bussilinjat toimivat hyvin. Liityntälinjoja voidaan toki parjata, mutta vriston kanssa olen samaa mieltä siitä, että juuri Herttoniemen bussi-metro vaihto on poikkeuksellisen hyvä. Voisiko yksi syy alhaiseen käyttöasteeseen olla ikäjakauma? Roihuvuoressa asuu keskimääräistä enemmän iäkästä väkeä. Ehkä he eivät liiku yhtä paljon?
Vakavammin, Roihuvuoresta kestää n. 30 minuuttia keskustaan metrovaihdolla. Ja tuo on siis vaihdollinen yhteys. Ratikkalinjauksella laskelin ajoajaksi vähän vähemmän, muistaakseni 26 minuuttia, eli parannus lähinnä vaihdottomuuden vuoksi mutta ei dramaattinen. Linjaus pitäisi tehdä erillään Yliskylän radasta, siitä tulisi liian iso mutka, eli ratikan pitäisi kääntyä suoraan Laajasalontietä pohjoiseen. Tämä on ongelma mm. siksi että se olisi neljäs-viides linja sillalle. Hintaa radalle tulisi n . 20 miljoonaa euroa ja tuo bussiliikenne on sen verran harvaa kun ei se ilmeisesti houkuta ettei se kyllä liikeinnöintikustannuksia vähennä, arvaan lisäliikennöintikustannuksiksi noin 2 miljoonaa vuodessa.
Mutta toisaalta, Roihuvuoressa ja muutenkin tuon radan varrella on noiden 80/82 käyttäjämäärien valossa mitä todennäköisimmin piilevää kysyntää, eli matkustajamäärät voisivat kasvaa noihin verrattuna paljon. Ja palveleehan se joten kuten Herttoniemenrannan eteläosaa. Samoin reitin varrella on täydennysrakentamismahdollisuuksia. Ja tuossa olisi jatkomahdollisuus Raide-Jokerille. Eikä tuo nyt niin kauheasti maksa.
Rustasin lähinnä mittaillakseni tällaisen kartan: http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...0695,25.049686&spn=0.010454,0.038581&t=h&z=15
Reitti on mielenkiintoinen. Pakko kommentoida. Luulen, että Herttoniemen rannassa ja Roihuvuoressa oltaisiin pääosin tyytyväisiä, mutta ongelma on, että tällä linjauksella ei ole yhteyttä Herttoniemeen tai Itäkeskukseen. Herttoniemen yhteydet voisi hoitaa busseilla esim yhdistämällä linjat 83, 82 ja 80 yhdeksi linjaksi ja Säilyttämällä nykyisen 81B:n. Mutta kyllä minusta linja pitäisi vetää Roihuvuorentietä pitkin aina tulevalle Raidejokerin radalle (tulevan Roihupellon metroaseman kautta) ja jatkaa Itäkeskukseen asti. Uskoisin, että nytkin aika iso osa matkoista suuntautuu itään pain (vaikkapa sinne Alkoon). Siis rataa tulisi noin 800 m lisää. Ei tuo nyt aivain mahdottomalta tunnu.
Roihupellon metroaseman suunnitelmat ovat kai jäissä. Jos vedettäisiin tuonne ja/tai metroasema rakennettaisiin tulisi alueelle paljon täydennysrakentamista.
Se että Kruunuvuorenrannasta pääsisi myös Itäkeskukseen raiteita pitkin olisi varmaan hyvä. En tiedä ollenkaan tehdäänkö Laajasalosta paljon matkoja juuri siihen suuntaan, mutta tuntuu järkevältä, että myös Itäkeskusta, Pasilaa ja Leppävaaraa suunnitellaan enemmän joukkoliikennelähtöisesti.