Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Koska se kevytmetro kulkisi sillalla Kruunuvuorenrantaan ja sieltä pintaratana (eristettynä) Laajasaloon ja Santahaminaan.
Miksei kevytmetron rata voi kulkea osana katuverkon raitiokiskoja? Jos muu liikenne ja vuoroväli joskus menevät niin pahaksi etteivät liikennevalot riitä, voidaan tarvittavat sillat ja tunnelit täyseristykseen tehdä vasta silloin. Tai vaikka yksittäisellä sillalla pahimpaan liikennesolmuun.
Siksipä selvitinkin, miten Laajasalon liikenneratkaisujen kannalta ei ole mitään merkitystä sillä, onko Sandiksessa varuskunta vai kaikille avoin valtion tai kaupungin ulkoilualue. Helsinki ei tarvitse Sandista rakentamisen reserviksi minun elinaikanani.Varuskuntien tilanteesta keskustelemiseen tämä on tietysti väärä ketju...
Tässä joitain muita Puolustusvoimien tehtäviä:Santahaminalle ei ole minkäänlaisia geopoliittisia tai sotageologisia perusteluja näinä uusien sotamenetelmien aikoina. Ollaan kaukana siitä, että vihollinen torjutaan tukkimalla itäraja 500 000 miehellä ja suksilla.
Terrorismi ja pelastustoiminta korostunee esimerkiksi juuri pääkaupunkiseudulla. Ja siksi tarvitaan Santahaminaa.
Koska samasta syystä kaikkialta metron liityntäliikennealueelta pitäisi tehdä pikalinjat keskustaan, koska ne ovat nopeampia kuin liityntäliikenne. Eihän metroa ole tehty joukkoliikenteen matkojen nopeuttamiseksi.Metron istumapaikat ovat nykyäänkin jo täynnä ruuhkassa aina Herttoniemi-R-tori-välillä. Miksei Laajasalosta voisi tehdä ruuhkapikalinjaa keskustaan?
Ai samasta syystä? Miten niin? Liityntäalueilta on keskustaan jo nyt n. vartti, eikä pikalinjoja siis niihin tarvita. Laajasalo on eri asia, sieltä matelee perille yli puolessa tunnissa.Koska samasta syystä kaikkialta metron liityntäliikennealueelta pitäisi tehdä pikalinjat keskustaan, koska ne ovat nopeampia kuin liityntäliikenne. Eihän metroa ole tehty joukkoliikenteen matkojen nopeuttamiseksi.
Antero
Mistähän liityntäalueesta mahdat puhua? Herttoniemi ja Laajasalo ovat lähimmät liityntäalueet, joista metromatkan osuus matkasta on siis lyhin. Kaksi asemaa ja 5 minuuttia eteenpäin, ja ollaan Itäkeskuksessa. Itse Itäkeskuksen metrolaiturilta pääsee kyllä keskustaan vartissa, mutta metrolaituri ei ole liityntäalue. Vaan liityntäalueet ovat liityntäbussien reittien varrella. Ja kun vaihtamiseen menee vähintään 5 minuuttia, mistään et pääse vartissa keskustaan – paitsi yölinjoilla, kun ei ole vaihtoja eikä henkilöautoja busseja häiritsemässä. Yölinjat ovat juuri niitä pikavuoroja, jotka palvelevat paremmin eli nopeammin kuin metro. Mutta jos ne olisivat käytössä päivälläkin, kuka silloin metroon viitsisi vaihtaa. Nähtiinhän se jo 1982 kun metro ja bussit ajoivat aluksi rinnan.Ai samasta syystä? Miten niin? Liityntäalueilta on keskustaan jo nyt n. vartti, eikä pikalinjoja siis niihin tarvita. Laajasalo on eri asia, sieltä matelee perille yli puolessa tunnissa.
Olen luullut, että liityntäalue tarkoittaa pysäköintialuetta metroaseman yhteydessäMistähän liityntäalueesta mahdat puhua? Herttoniemi ja Laajasalo ovat lähimmät liityntäalueet, joista metromatkan osuus matkasta on siis lyhin. Kaksi asemaa ja 5 minuuttia eteenpäin, ja ollaan Itäkeskuksessa. Itse Itäkeskuksen metrolaiturilta pääsee kyllä keskustaan vartissa, mutta metrolaituri ei ole liityntäalue. Vaan liityntäalueet ovat liityntäbussien reittien varrella. Ja kun vaihtamiseen menee vähintään 5 minuuttia, mistään et pääse vartissa keskustaan – paitsi yölinjoilla, kun ei ole vaihtoja eikä henkilöautoja busseja häiritsemässä. Yölinjat ovat juuri niitä pikavuoroja, jotka palvelevat paremmin eli nopeammin kuin metro. Mutta jos ne olisivat käytössä päivälläkin, kuka silloin metroon viitsisi vaihtaa. Nähtiinhän se jo 1982 kun metro ja bussit ajoivat aluksi rinnan.
Antero
Oikeastaan tilanne on päin vastoin. Kun mennään kyllin kauaksi, metrosta voi olla vaihdosta huolimatta hyötyä. Esimerkiksi Keravan aseman läheisyydestä pääsee Helsingin keskustaan puolessa tunnissa, koska juna on kaikkea tieliikennettä nopeampi.No, mitä jos olisi pikalinja kaikilta alueilta, joille metrolla+liityntälinjalla menee 30 min tai kauemmin? Eli siis sietämättömiä matka-aikoja varten, jotta mistään päin Helsinkiä ei menisi >30 min keskustaan.
No eihän se varuskunta tietenkään mikään pelastusasema ole.Voisiko joku luetella ne kerrat, joina Santahaminasta on lähdetty pelastustoimiin tai häätämään terroristeja Helsingistä? Väitän, että Santahamina on kaukana hyvästä sijainnista pelatustoimelle, poislukien ehkä merenkulku, mutta nekin toiminnot taitavat jo olla aivan jossain muualla.