Santahaminan yhteyden kapasiteetin arvioinnissa on keskustelussa sellainen virhe, että kyse ei ole pelkästään siitä, paljonko Santahamina tuottaa matkoja. Merkittävää on kantakaupunkiin suuntautuvan yhteyden kannalta on se, paljonko kantakaupunki voi houkutella matkoja. Kantakaupungin työpaikkojen ja asiointikohteiden määrä ei muutu siitä, olisiko Santahaminassa 20.000 vain 200.000 asukasta.
Näin ollen kantakaupungin liikenneverkon kapasiteettitarvetta, mukaan lukien raitiotieratojen henkilökuljetuskapasiteetin kysyntä, tulee arvioida sen perusteella, paljonko kantakaupungissa on kerrosalaa, johon matkat suuntautuvat. Karkeasti ottaen väitän, että nykyinen rataverkko pystyy hoitamaan kaiken mahdollisen liikenteen. Nykyinen liikennöintitapa ei pysty. Mutta nämä ovat eri asiat.
Voidaan lähteä siitä, että raitioverkon maksimikapasiteetti on 75 metrin juna 2 minuutin vuorovälillä silloin, kun osuudella on risteävää liikennettä. Ilman sitä maksimikapasiteetti on 1 minuutin vuoroväli. Käypä vaunun ja junan kapasiteetti on 6 hlö/m (siis pituusmetri). Siten maksimikapasiteetit ovat 13.500 hlö/h tai 27.000 hlö/h. Nykyään ajetaan enimmillään 27-metrin vaunuilla, joista saadaan 5.000 tai 10.000 hlö/h. Pelivaraa on siis lähes 3-kertaiseen matkustajamäärään.
Nykyään työmatkatuotos Helsingissä on noin 1 matka vuorokaudessa per asukas. Myös joukkoliikenteen käyttö on noin 1 matka vuorokaudessa per asukas. Santahamina on sen tyyppinen paikka, että siellä päivittäisestä matkatuotoksesta ruuhkan huipputunnin osuus voisi olla 12 % koko päivän matkoista. Näillä arvoilla huipputunnin joukkoliikenne Sandiksesta olisi 2400 matkaa tunnissa. Jos ollaan oikein optimisteja, voidaan ajatella, että sandislaiset olisivat kaksi kertaa innokkaampia joukkoliikenteen käyttäjiä ja he tuottaisivat 5000 matkaa tunnissa. Ja ajatellaan vielä, että meillä pysyttäisiin vain 60 metrin pysäkeissä ja junapituuksissa. Silloin 20.000 sandislaista tuottaisi ruuhkassa 4,5 minuutin vuorovälin. Mutta tämä on Sandiksesta Laajasaloon. Eivät ne kaikki voi matkustaaa kantakaupunkiin, koska sinne ei tullut 10.000 uutta työpaikkaa, jossa on vain sandislaisia.
Eli ei Sandiksen raitiojoukkoliikenne ole este saaren asuttamiselle.
Antero