Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Kruunuvuorenrannassa ei ole mahdollisuutta rakentaa metroa nykyisen osayleiskaavan mukaan. Ja osayleiskaava on jo valtuustossa hyväksytty ja sillä on lainvoima. Tietenkin aina voi kaikkea muuttaa...Jos jotain halutaan metron hyväksi tehdä, se sillanpää Kruunuvuorenrannassa voidaan jättää toistaiseksi rakentamatta, että se metrovaraus säilyy. Metronhan voi laittaa sillalle, jos se väkisin myöhemmin halutaan, jos sille vain on se varaus tunnelin suulle toisessa rannassa.
Selitys edellä olevaan on metrotunnelin runkomelussa sekä raiteen korkeusasemassa. Rata menisi Haakoninlahden pohjoiskärjen päältä, missä se olisi merenpinnan yläpuolella. Sitten tulee ramppi maan alle, ja rampin jälkeen tarvitaan vielä pituutta laskeutumiseen. Vasta kun rata on 30 metrin syvyydessä, voidaan alkaa rakentaa radan päälle. Tällaista tyhjää aluetta ja liikkumisestettä ei kukaan halua eikä sitä ole järkevää laittaa alueen parhaimmille rakentamispaikoille.
Metro olisi ollut mahdollinen, jos se olisi tullut merenpohjan alla ja siten tarpeeksi syvällä. Tosin silloin se olisi vähän liiankin syvällä suhteessa maanpintaan sen kannalta, miten kauan kestää päästä asemalta ulos. Merenpinnnan alapuolelle teko on liian suuri riski kallioruhjeen vuoksi. Betonitunneli suunniteltiin vaihtoehdoksi, mutta sekin on kallis ja siitä jää pysyvät jäljet rakentamisen aikaisista järjestelystä.
Metro siis olisi pilannut kaavoituksen ja maksanut liikaa. Kun kerran metron kapasiteettia ei tarvita, vaan Sandiskin voidaan hoitaa ratikalla jos Sandis rakennetaan, metrolle ei jätetty mitään varauksia. Tämä päätös oli lähes yksimielinen paitsi muodollisesti myös asiallisesti. Olen kuullut vain yhden henkilön esittäneen haluavansa kuitenkin metron, mutta se halu jäi keskusteluihin eikä tullut pöytäkirjoihin.
Antero