Taskessa fakta meni itse asiassa sen verran tunteiden edelle, että bussien ilmoitettiin kyllä kulkevan Helsingin katuverkossa jotenkin. Ei pidä olla negatiivinen.
Heh. Vai sillä tavalla se meni. No joo, Taskellahan ei ole asiassa asiantuntemusta eivätkä ne varmaan väitäkään, että olisi. Ja tottahan se on, että ne bussit kulkee "jotenkin". Mutta jos Taskessa ei nyt ymmärretä jättää lautta-asiaa sikseen, niin sitten se työllistää KSV:tä ja HSL:ää, kun pitää tehdä muistio, jossa todetaan, ettei se bussiliikenne oikeasti toimi ja miksi ei ja mihin se johtaa, jos väkisin pitäisi niillä busseilla ajella. Viivästyy sitten taas muut hankkeet.
---------- Viesti lisätty kello 18:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:48 ----------
Mähän ottaisin köysiradan koska vaan, edes ilman sen suurempia kustannus/tarkoituksenmukaisuusvertailuja, sen verran pähee vehje kuitenkin kyseessä.
Sen takia kaikki muutkin sen ottais. Siis ne jotka ottais. Vaikkeivät ehkä sitä myönnä. Ja unohtavat vallan, että siellä Kruunuvuorenrannassa kuitenkin asuu ihan oikeita ihmisiä, joille pitäisi järjestää ihan oikeaa joukkoliikennettä. Mustakin olisi päheetä, kun meillä olisi köysirata. Sen vois rakentaa vaikka Seurasaaren eteläkärjestä Ruohiksen metroasemalle: metroliityntäköysirata oransseine koreineen!
---------- Viesti lisätty kello 19:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:50 ----------
Ajattelin lähinnä sitä, että toiseen käteen otettaisiin silta ja toiseen lautta. Ja tämän jälkeen näille kummallekin selvitettäisiin optimaalisen linjaston mukaan (joka luonnollisesti vaihtoehdoilla on erilainen) kustannuspaketit investointeineen ja operointeineen, johon kuuluvat kaikki (kohtuuden rajoissa toki, ei esim. Jokeria tai e18:sta) Laajasalon liikenteeseen vaikuttavat jl-härpäkkeet.
Olen rajoitetusti samaa mieltä. Nimittäin ratikkasillan linjastoa ei ole vielä mietitty kunnolla – on vaan heitelty, että puolet vaikka Pikkikseen, kun Yliskylä tarvii ruuhkassa 5 min vuorovälin ja puolet Jätkään, kun Kruunuvuorenrannasta voidaan tulla 7 min vuorovälillä. Mutta pohtimatta on kokonaan se, että Laajasalon linjasto on profiililtaan ihan omanlaisensa.
Kantakaupunkilinjoilla on jonkunlaiset ruuhkasuunnat, mutta sittenkin niitä käytetään melko tasaisesti molempiin suuntiin ruuhkassa ja päivä-, ilta- ja viikonloppukäyttö on runsasta. Laajasalo taas on esikaupunkia, jossa on minimaalisesti työpaikkoja ja muita käyntikohteita. Koskee tässä mielessä myös Kruunuvuorenrantaa, vaikka siitä mieluusti kantakaupungin reuna-alueena puhunkin. Tarkoittaa sitä, että Laajasalon raitiolinjoilla on runsaasti matkustajia ruuhkassa ja selkeästi vähemmän päivällä, iltaisin ja viikonloppuisin.
Laajasalon ratikka vaatii minusta myös HSL:n suunnitteluohjeen päivittämistä. Nythän suunnitteluohje lähtee tietynlaisesta värikoodatusta palvelulupauksesta, eli jos härpäke on ratikka, niin vuoroväli on X. Nykyratikkaverkolla se on ihan OK, kun niiden toimintaympäristö on melko yhdenmukainen. Laajasalon linjoilla ei kuitenkaan ole tarkoituksenmukaista ajaa hiljaisina aikoina kantakaupunkimaisesti, vaan esim. sunnuntaisin voi olla perusteltua liikennöidä 20 min välein.
Minusta Laajasalo tarvitsisi sellaisen linjastosuunnitelman, jossa tehdään kahdesta eri lähtökohdasta raitiolinjasto: joko niin, että pakkointegroidaan kantakaupunkilinjoihin mallia Pikkis-Yliskylä ja Jätkä-Kruunuvuorenranta tai niin, että Laajasalon vaunut kääntyvät Rautatientorilla tai korkeintaan Kirran tyyppisellä keskustan välittömässä läheisyydessä olevalla kääntöpaikalla ympäri. Eka tuottaa enemmän vaihdottomia matkoja mutta on liikennöintikustannuksiltaan kallis, jos Laajasalon puolella on ajelutettava hiljaisempina aikoina kalustoa turhan matalalla kuormituksella. Toka tuottaa selkeät esikaupunkilinjat, joiden kapasiteetti voidaan optimoida täysin Laajasalon tarpeiden mukaan mutta joilta on sitten vaihdettava muuhun raitiolinjastoon, jos RT ei ole riittävän lähellä loppukohdetta.
Jos linjastoselvityksessä on tehtävä myös Skattalta ytimeen johtava lautta-bussilinjasto, niin kai sen sitten voi tehdä, mutta on se vähän resurssien haaskausta. Toisaalta se voi olla hauskakin työ. Keksitään ensin tuttuun tapaan reunaehdot mallia "ei ytimeen päättyviä bussilinjoja, kun ei ole tilaa terminaaleissa" ja sitten pakkointegroidaan lautalta tulevat bussit nykyverkkoon. 15, Salmisaarenranta – Bulsa – Espa – Skatta – Yliskylä. 21, Vattuniemi – Bulsa – Espa – Skatta – Jollas (Länsimetron aloittamisen jälkeenhän sinne Laruun on luvattu yksi keskustabussilinja). 17, Viiskulma – Simonkatu – Kruununhaka – Skatta – Kruunuvuorenranta, täytyyhän yhteyksien Laajasalosta olla monipuolisia eli Krunaankin pitää päästä, ja rautatieasemalle! No, miettikäämme päissämme, kuinka säännöllisesti nämä bussilinjat saapuvat niemen päätepysäkeiltään sinne Skattan lauttaterminaaliin ja kuinka kuormittunut on vartin välein kulkeva 15 Salmisaaressa tai 17 Fredalla... :lol: